ایران و پاکستان داروی مشترک تولید و صادر می کنند

سیدحسن هاشمی عصر امروز در حاشیه شصت و چهارمین نشست کمیته منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با خانم دکتر 'سائره افضل تارر' وزیر بهداشت پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.

وی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران با تشریح همکاری دوجانبه ایران و پاکستان در زمینه های مختلف به ویژه اقتصادی، گفت: دو کشور دارای مرز و دین مشترک هستند و در عین حال پاکستان در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار موفق است و صادارات خوبی نیز به دیگر کشورها دارد و این توانمندی ها زمینه مناسبی برای همکاری دو کشور فراهم می کند.

وی ادامه داد: امید است که دو کشور از فرصت های همکاری فراهم شده بیشترین استفاده را ببرند، لذا می توانیم از توانمندی های دو طرف در بخش بهداشت و درمان استفاده کنیم و این همکاری ها به مرزهای جعرافیایی دو کشور محدود نشود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان ادامه داد: می توانیم محصولات مشترک را علاوه بر روانه کردن به بازارهای دو کشور، در سایر کشورها تولید و صادر کنیم، چرا که در حوزه صادرات تجهیزات پزشکی، پاکستان به ویژه در مورد وسایل ابراز جراحی پیشرو بوده است.

هاشمی در خصوص اجرایی شدن توافقنامه های ایران و پاکستان در بخش بهداشت و درمان و تولید محصولات  دارویی مشترک نیز گفت: مذاکرات زیادی انجام شده ولی تحقق کامل این توافقنامه ها به حضور جدی و موثر بخش خصوصی نیاز است.

وی ادامه داد: در موضوع دارو و تجهیزات پزشکی، دولت های ایران و پاکستان جز در تنظیم مقررات و نظارت بر اجرای آن کاری نمی کنند و بخش خصوصی این کشورها فعالیت های لازم را انجام می دهد و دولت مستقیم حضور ندارد.

 هاشمی همچنین در بخش دیگری از سخناش در پاسخ به پرسشی در خصوص زمینه همکاری ایران و پاکستان در پیشگیری از بیماری ها، گفت: توانمندی های ایران فراوان بوده و پاکستان نیز توانمند است، ولی شرایط کاملا متفاوت است به ویژه در نقاط مرزی، در مورد فلج اطفال پاکستان خیلی خوب عمل کرد و توانست آن را مهار کند.

وی افزود: همیشه به همسایگان اعلام کرده ایم که ویروس و میکروب مرز نمی شناسد و خود را در زمینه مهار بیماری ها مسئول می دانیم و برای مهار یا ریشه کنی برخی بیماری ها نیز هر کمکی بتوانیم، برای همسایه خود انجام می دهیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشورمان امروز به منظور شرکت در شصت و چهارمین نشست کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد.

 سید حسن هاشمی وزیر بهداشت کشورمان در این سفر ضمن سخنرانی در نشست کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، با تنی چند از مسئولان دیگر کشورها دیدار و گفت و گو می کند.