برخی عادت‌های غلط روزانه که سبب ناباروری آقایان می‌شود

براساس جدیدترین پژوهش‌ها برخی کار‌ها می‌تواند سبب ناباروی در آقایان شود که آگاهی از آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی از بروز مشکل ناباروری و مراحل دشوار، وقت‌گیر و گرانقیمت درمان آن جلوگیری کرد.

متخصصان اورولوژیست به آقایان توصیه می‌کنند از قراردادن لپ تاپ برروی پای خود، قرار دادن گوشی تلفن همراه داخل جیب شلوار خودداری کنند، زیرا امواج الکترومغناطیسی تولیدی ازاین وسایل می‌تواند برکیفیت و تعداد اسپرم‌ها اثر گذاشته وسبب ناباروری در آن‌ها شود.

کار‌هایی که ناخواسته سبب ناباروری در آقایان می‌شود

همچنین استحمام با آب بسیار گرم و یا استفاده از سونا با دمای بالا، مصرف برخی دارو‌ها و استفاده از مواد دخانی نیز می‌تواند سبب ناباروری شود.

از جمله خطرناکترین مواد مخدر که رابطه مستقیمی با ناباروری دارد می‌توان گیاه شاه دانه و ماده مخدر ماری جوآنا را نام برد.

همچنین براساس پژوهش‌ها چاقی رابطه مستقیمی با ناباروری در آقایان دارد ومردانی که دچار چاقی در ناحیه شکمی هستند از کیفیت و تعداد اسپرم کمتری به نسبت سایر مردان برخوردار هستند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند که میزان و کیفیت اسپرم‌های دریافتی از مردان در ۵۰ سال اخیر به یک دوم میزان قبلی خود رسیده است و این یکی از دلایل بروز مشکل ناباروری در سطح گسترده در جهان است.

پژوهش در خصوص علت‌های ناباروری در مردان در نتیجه عادت‌های اشتباه روزانه حاصل تحقیق تیمی دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا و موسسه ملی بهداشت و توسعه انسانی آمریکا برروی ۵۰۱ مرد بزرگسال بالغ متاهل است که می‌خواستند صاحب فرزند شوند.

همچنین لپ تاپ و سایر وسایل الکترونیکی که این روز‌ها بسیار در دنیا محبوب و پرطرفدار شده اند پس از مدتی از استفاده به تدریج گرم شده دمای آن‌ها حتی تا ۷۰ درجه سانتی گراد نیز بالا می‌رود و قراردادن آن‌ها به طور مستقیم برروی زانو‌ها می‌تواند سبب ناباروری در آقایان شود.

کار‌هایی که ناخواسته سبب ناباروری در آقایان می‌شود

در سونا نیز گاهی درجه حرارت به ۱۰ درجه سانتی گراد می‌رسد که می‌تواند به شدت بر باروری آقایان اثر منفی بگذارد.

از جمله دارو‌هایی که می‌تواند بر باروری آقایان اثر منفی داشته باشد دارو‌های مخصوص شیمی درمانی، درمان بیماری‌های ضد التهابی کرون و آرتریت روماتوئید را می‌توان نام برد.

مصرف توتون و تنباکو نیز براساس پژوهش‌های دانشمندان دانشگاه فالوئل سائوپائولوی کشور برزیل می‌توان سبب افت شدید کیفیت اسپرم در مردان شود، براین اساس مصرف مواد دخانی سبب آسیب به ژنتیک و DNA اسپرم مردان می‌شود و حتی در صورت باروری اثرمنفی خود را بر رشد جنین و بروز بیماری‌های خطرناک پس از تولد می‌گذارد.

کار‌هایی که ناخواسته سبب ناباروری در آقایان می‌شود

استفاده از دارو‌های هورمونی برای افزایش حجم عضله‌ها که این روز‌ها میان آقایان بسیار متداول شده است نیز با اثر گذاشتن بر بدن می‌تواند سبب ناباروی و افت کیفیت اسپرم شود.

رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و ورزش نکردن، تحت نظارت متخصص اورولوژی قرار نداشتن، افزایش سن و سابقه ابتلا به برخی بیماری‌ها و حتی مشکلات ژنتیکی از بدو تولد نیز می‌تواند سبب ناباروری شود.

بارعایت موارد فوق تا حد زیادی مشکل ناباروری در آقایان برطرف می‌شود و درصورت تداوم ناباروری زوجین باید به متخصص برای شناسایی دقیق مشکل مراجعه کنند.