جولان سگ بازان در خیابان های پایتخت

خانم جوان به پارک می رسد و سگ هایش را درآنجا می گرداند.در این بین سگ ها فضولات خود را در فضای سبز پارک می اندازند و صاحبشان بی توجه به این موضوع راهش را به سمت دیگری کج می کند تا سگ های عزیزش به گردششان و البته آلوده کردن فضای پاک پارک ادامه دهند.

این دست پدیده ها را هر کدام از ما هرروزه در هر شهری که هستیم به خصوص پایتخت مشاهده می کنیم و اگر انکار نکنیم باید بگوییم که از این وضعیت و دیدن فضولات سگ های خانگی در پارک ها، معابر و غیره احساس بد و چندش آوری به ما دست می دهد.

پدیده سگ گردانی که اخیرا در نقاط مختلف کشور مد شده است نشات گرفته از فرهنگ مبتذل غربی است . موضوع نگهداری از حیوانات خانگی و یا پدیده سگ گردانی که در شمال شهر تهران به کرات مشاهده می شود بیشتر برای خود نمایی است و خرید و فروش حیوانات خانگی با قیمت‌های بالا و نامگذاری‌های عجیب و غریب روی آنها به نوعی مد شده است و البته سلامت و امنیت شهروندان را هم به خطر انداخته است.

این در حالی است که در برخی کشورها قوانینی برای نگهداری حیوانات وضع شده است که برخی برای سلامت نگهداری حیوانات، حفظ حقوق حیوانات و افزایش سلامت و ایمنی انسانها است.

مثلا در برخی از ایالتهای آمریکا و در برخی از شهرهای اروپا قانونی وضع شده است که طبق آن صاحب حیوان باید مدفوع سگ خود را از کوچه ها یا پارکها جمع کند. در آمریکا کسانی که این کار را انجام ندهند بین 25 تا 1000 دلار جریمه می شوند.در حالی که در ایران هیچ قانونی در این زمینه نداریم و صاحبان سگ ها آزادانه در شهرها جولان می دهند، فضولات حیوانشان را در معابر و پارک های عمومی میریزند و با خیال راحت از اینکه پارکبانان این فضولات را جمع می کنند، به راحتی از کنار این موضوع که سلامت شهروندان را به خطر می اندازد عبور می کنند.

با فراگیر شدن نگهداری از سگ و از آن مهمتر سگ‌گردانی، تبعات بهداشتی و فرهنگی این رفتار نه فقط صاحبان این سگ‌ها بلکه دیگران را نیز در‌بر‌می‌گیرد، چراکه با سگ‌گردانی، فقط خانه صاحبان این حیوان نیست که آلوده می‌شود بلکه معابر عمومی نیز صحنه حضور این حیوان و تبعات آن خواهد بود.

 با یک جست‌وجوی ساده در یکی از موتورهای جستجوگر می‌توانید فهرست بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ و خطراتی که نگهداری از این حیوان و درآغوش گرفتن یا خوابیدن با آن برای سلامت انسان دارد، پی ببرید.

با فرض اینکه اشخاصی که تمایل به نگهداری از این حیوان دارند، تمامی جوانب را پذیرفته‌اند، اما حضور سگ‌گردانان در خیابان‌ها، ‌پارک‌ها و اماکن عمومی موجب شده تا آسایش و امنیت روانی سایر افراد هم مورد هجمه قرار بگیرد.

 حسینی، آسیب شناس اجتماعی، در این زمینه می گوید: رواج سگ گردانی رواج فرهنگ مخرب غرب در جامعه است. متاسفانه این فرهنگ در جامعه رو به رشد بوده و نیاز است با آن برخورد جدی صورت گیرد. در ایران سگ ها برای نگهداری از احشام و خانه ها استفاده می شدند و به دلیل اینکه ایرانیان این حیوان را نجس می دانند از ورودش به داخل خانه جلوگیری می کردند.

وی می افزاید: اما حالا با رواج فرهنگ غربی در کشور شاهد آن هستیم که سگ به راحتی به خانه ها راه یافته و وسیله ای برای تجمل گرایی شده است. نگهداری از سگ های گران قیمت با هزینه های بالا در بین جوانان رو به رواج است. متاسفانه شاهد هستیم حس برخی از زنان به سگ هایشان باعث شده آنها دیگر تمایلی به بچه دار شدن نداشته باشند.

همچنین علاوه بر تمام این مسائل، سگ از نظر فقه اسلام جزء نجاسات شمرده شده و خرید و فروش آن حرام است. البته به فتوای مراجع تقلید، خرید و فروش و نگهداری سگ شکاری- سگ گله و زراعت و سگ باغ و بستان و خانه و انواع سگهای مطرح شده از این حکم استثناء شده است ولی نجاست آنها به قوت خود باقی است.

لازم به ذکر است؛ اسفند سال 89 بود که طرحی در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی در صحن علنی مجلس اعلام وصول و بعد از آن به آرشیو سپرده شد. سال 93 هم یکبار دیگر ۳۲ نماینده طرح مشابهی به هیئت‌رئیسه مجلس فرستاده‌اند که در صورت تصویب آن،  با «گرداندن سگ و میمون در اماکن عمومی» برخورد شود.

طبق این طرح نه‌تنها سگ‌گردانی در شهر که معامله و نگهداری این حیوان‌ها در خانه نیز مجازاتی چون ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا ۱۰میلیون‌تومان داشت.

طرح پیشنهادی نخست در آن‌روزها در کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت و درمان و همچنین شورا‌ها و امور داخلی مورد بررسی قرار گرفت.

تدوین‌کنندگان طرح، هدف از تهیه آن را مقابله با روند فزاینده سگ‌گردانی در معابر و نگهداری آن در آپارتمان‌ها - در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران - اعلام کرده بودند: «همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود، ممنوع است و نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف ۱۰ روز رفع مزاحمت کند.»

البته طرح مذکور در کمیسیون شوراها و امور داخلی اصلاح و برای نهایی‌شدن به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد، اما متأسفانه در این کمیسیون معطل ماند از این رو همچنان شاهد افزایش رفت‌وآمد این حیوانات در سطح شهر هستیم که مخاطرات آن روز به روز در حال افزایش است!

طبق ماده 688 مکرر قانون مجازات اسلامی هم گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که مضر برای سلامت عمومی بوده یا نجس لعین هستند از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون تا پنج میلیون ریال جریمه و به ضبط حیوان مذکور محکوم می شود.

پلیس هم اعلام کرده با این پدیده برخورد می‌کند اما شهروندان تاکنون برخورد قاطع و جدی از ماموران را در این زمینه ندیده اند. در همین رابطه، احمدی مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی نیز از برخورد پلیس با سگ گردانی در خیابان های پایتخت خبر داده و گفته بود:" پلیس درباره برخورد با موضوع سگ گردانی نیز تصمیماتی گرفته است چون بر اساس قانون حمل سگ و حیوانات به طور کلی باید دارای ضوابط خاص باشد و برای این موضوع از خودروهای مخصوص استفاده شود، چون ما جامعه اسلامی هستیم و سگ نیز حیوانی نجس است که نباید در معابر وجود داشته باشد. بنابراین پلیس با کسانی که اقدام به حمل سگ در معابر عمومی کنند، برخورد خواهد کرد و هماهنگی های نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در این باره صورت گرفته است."

حالا علی رغم تمام موارد ذکر شده و وعده های مسئولان و برخی قوانین، هنوز شاهد پدیده مبتذل سگ گردانی هستیم که هم سلامت و امنیت شهروندان را به خطر انداخته است و هم معابر و اماکن عمومی را ناپاک کرده است.

 اما سگ‌گردانی چه در خودرو و چه در سطح خیابان آنقدر زیاد شده که در برخی از شهرها برخورد با این افراد به عنوان مطالبه‌ای مردمی درآمده است. به نظر می رسد مسئولین مربوطه علی رغم تمام گفته هایشان در مقابله با سگ گردانی در سطح شهر, جدیت و عزم لازم را ندارند،چرا که اگر اینطور نبود شاهد سگ گردانی آزادانه در سطح شهرها نبودیم.