اتلاف دارو در پی خوددرمانی ایرانیان

سردار احمد عبداللهی در سومین همایش داروسازی نظامی و شرایط اضطراری اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرایط کشور به صورتی بود که روح خودکفایی در آن شکل گرفت و سیاست‌های کلان سبب شد پیشرفت قابل تحسینی در حوزه داروسازی داشته باشیم. 

وی افزود: تحریم‌های ظالمانه و مشکلات نیز مزید به علت بود که در صنعت داروسازی پیشرفت ملاحظه‌ای داشته باشیم به طوری که در حال حاضر رتبه نخست را در خاورمیانه داریم. 

وی ادامه داد: دسترسی دارو برای همه مردم در کشور فراهم است و نقش نیروهای مسلح در صنعت داروسازی بر کسی پوشیده نیست و در کنار سازمان غذا و دارو در مسیر تأمین داروی مورد نیاز با کیفیت، همچنین توزیع عادلانه برای همه اقشار تلاش کرده‌ایم. 

عبداللهی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 100 کارخانه داروسازی داریم، گفت: 80 مورد از این کارخانه‌ها تولید مواد اولیه را انجام می‌دهند، همچنین شرکت‌های تخصصی واردات و صادرات نیز که زیرمجموعه نیروهای مسلح هستند، فعالیت می‌کنند. 

عبداللهی با بیان اینکه از حدود 2 هزار و 900 قلم دارو بیش از دوسوم آن ساخت داخل کشور است، گفت: بازار دارویی کشور 80 هزار میلیارد ریال است و ارز مصرفی کمتر از 2 میلیارد ریال، همچنین هیچ کشوری زیرساخت‌ها و ظریفیت های ایران را در منطقه در حوزه داروسازی ندارد. 

وی در ادامه به سیاست‌های سپاه در حوزه دارو و ملزومات پزشکی اشاره کرد و گفت: ارتقا دانش داروسازی، تأمین و تجهیز تولید دارو، تربیت و توانمندسازی نیروها، بومی‌سازی و تولید دارو از جمله این سیاست‌ها است. 

وی افزود: دسترسی به داروهای اختصاصی و ملزومات مورد نیاز در شرایط عادی و اضطرار، تلاش جهت ایجاد شبکه‌های پژوهشی و تحقیقاتی، کمک به بهینه‌سازی مصرف دارو و ایجاد و به‌روز نگه داشتن ذخیره داروهای راهبردی و ملزومات پزشکی از دیگر سیاست‌های سپاه در حوزه دارو و ملزومات پزشکی است. 

معاون بهداشت و درمان سپاه انقلاب اسلامی با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی گفت: در حال حاضر مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها یک تهدید جهانی به شمار می‌رود و ایران 16 برابر دنیا آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند. 

عبداللهی اضافه کرد: 50 درصد بیماران در کشور با خوددرمانی، اتلاف دارو می‌کنند و مصرف دارویی تزریقی در کشور 46 درصد است، در حالی که میانگین جهانی این رقم 11 درصد اعلام شده است، همچنین تعداد داروی تجویزشده برای هر بیمار 3 تا 6 قلم دارو، ولی در جهان 2 قلم دارو است. 

معاون بهداشت امداد درمان و آموزش پزشکی کل سپاه پاسداران اعلام کرد: هر ایرانی 340 تا 350 قلم دارو مصرف می‌کند که 3 برابر استاندارد جهانی است و ما جزو 20 کشور نخست دنیا در مصرف دارو هستیم و در آسیا بعد از چین، رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌ایم. 

عبداللهی گفت: سرانه مصرف دارو در ایران 3 برابر استاندارد جهانی است و 5 درصد مراجعه افراد به مراکز دارویی و بیمارستان‌ها به دلیل عوارض دارویی بوده است، همچنین 10 تا 15 درصد داروها را مردم بدون مشورت پزشک و به صورت خودسرانه مصرف می‌کنند. 

معاون بهداشت و درمان سپاه به چالش‌های عمومی پیش رو اشاره کرد و گفت: 30 درصد منابع مالی دارو در اختیار وزارت بهداشت است و 70 درصد در بخش‌های دیگر و این مسئله یکی از چالش‌ها محسوب می‌شود، همچنین گرانی و کمبود دارو در حوزه بیماران سرطانی و خاص از مسائل دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین بازار سیاه دارو و دلالی آن امروز از ناصر خسرو به سایت‌های اینترنتی منتقل شده که توجه به این مسئله ضرورت دارد . 

وی گفت: مناسب نبودن پوشش بیمه‌ای برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف، همچنین نابسامانی طرح پزشک خانواده از دیگر چالش‌های عمومی پیش روی ما است.