هر دانش‌آموز با نیاز ویژه معادل 5 دانش‌آموز عادی هزینه دارد

 مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در برنامه پرسشگر با بیان اینکه 73 هزار کودک با نیازهای ویژه در کشور شناسایی شده است، اظهار داشت: بر اساس سند تحول بنیادین موظف هستیم تا با توجه به نیازهای فردی دانش‌آموزان، زمینه عدالت آموزشی و استفاده همگان از تحصیل را فراهم کنیم. 

وی افزود: 7 گروه دانش‌آموز با نیاز ویژه در آموزش و پرورش استثنایی کشور وجود دارد؛ دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی، شنوایی، آسیب‌دیده ذهنی، اختلالات رفتاری (اوتیسم)، اختلالات یادگیری، جسمی حرکتی و چند معلولیتی تحت پوشش این سازمان هستند. 

قدمی اضافه کرد: در 1570 مدرسه، 23 هزار نیروی انسانی به دانش‌‌آموزان با نیازهای ویژه خدمت‌رسانی می‌کنند و 55 هزار دانش‌آموز استثنایی در آموزش و پرورش فراگیر در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح کرد: دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی، شنوایی و جسمی حرکتی می‌توانند اغلب در مدارس عادی تحصیل کنند و معلولیت‌های شدید و چندمعلولیتی به مدارس استثنایی هدایت می‌شوند.

وی با بیان اینکه طرح آموزش فراگیر موفق بوده است، ادامه داد: برای مدیران و معلمان مدارس پذیرنده، محتوای آموزشی تولید کرده‌ایم تا بتوانند با دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارتباط بگیرند و شرایط تعامل آنها را با دیگر دانش‌آموزان در فضای مدرسه فراهم کنند.

قدمی با بیان اینکه هر دانش‌آموز با نیاز ویژه معادل 5 دانش‌آموز عادی هزینه دارد، عنوان کرد: گزارش‌های معدودی از مقاومت در مدارس عادی در پذیرش این دانش‌آموزان یا برگشت آنها وجود دارد.