نشاط و شادابی خود را افزایش دهید

این بخش از مغز زمانی که به انجام کار‌های جدی، چون مطالعه یا گوش دادن به سخنرانی می‌پردازید سبب احساس خستگی و خواب آلودگی در شما می‌شود و  استراحت و خواب به میزان کافی نیز سبب نمی‌شود درزمانی که حوصله تان سر می‌رود احساس خواب آلودگی نکنید.

پژوهشگران به افراد توصیه می‌کنند دراین زمان قهوه بنوشند، زیرا براساس پژوهش‌ها کافئین سبب توقف ارسال پیام خواب آلودگی از سوی مغز به اعضای بدن پس از بروزاحساس بی حوصلگی می‌شود در واقع نوشیدن قهوه همچنین سبب افزایش تمرکز، بالارفتن فشارخون و ضربان قلب و برطرف شدن خواب آلودگی درافراد می‌شود.

این یافته‌ها حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه تسوکوبای ژاپن برروی داوطلبان درخصوص رابطه بی حوصلگی و خواب آلودگی است و بر این اساس بخشی از مغز به نام هسته اکیومبنز (nucleus accumbens) نقش موثری در فعالیت مرکز پاداش دهی مغز دارد که سبب تولید و آزاد شدن ماده شیمیایی دوپامین می‌شود.

ترشح دوپامین در بدن سبب احساس لذت در افراد در زمان انجام کارهایی، چون نوشیدن و غذاخوردن، شادی، ازدواج، فرزند آوری، کسب موفقیت و احساس خوشبختی می‌شود.

زمانی که فرد دارای انگیزه نیست یا حتی با ناراحتی و افسردگی مواجه است تولید دوپامین درمغز کاهش می‌یابد که در نهایت سبب احساس خواب آلودگی و کاهش تمرکز می‌شود.

کارشناسان اثر کافئین بر مسدود کردن ارتباط سیگنال‌های بی خوابی و بی حوصلگی را در مغز موش‌های آزمایشگاهی بررسی کرده و به افراد توصیه می‌کنند دراین زمان به میزان مجاز و استاندارد آب بنوشند و امیدوار بوده از این یافته برای درمان بی خوابی درافراد استفاده کنند.

تا زمان نهایی شدن روش مبارزه با بی حوصلگی و خواب آلودگی، در زمانی که نیاز به تمرکز بالا دارید، اما دچار بی انگیزگی و خواب آلودگی هستید می‌توانید قهوه یا آب بنوشید، از میوه‌های حاوی ویتامین C. یا آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید و شکلات تلخ مصرف کنید تا میزان گیرایی شما افزایش یابد.

قدم زدن، شستشوی صورت با آب سرد، صحبت کردن با اطرافیان، پوشیدن البسه راحت و سبک و جویدن آدامس نیز می‌تواند به افزایش قدرت تمرکز در شما کمک کند.

نتایج این پژوهش در نشریه ارتباط‌های طبیعت (Nature Communications) به چاپ رسیده است.