برای استعلام تولد، ازدواج و طلاق بیمه شدگان نیازی به مراجعه حضوری نیست

 سیدتقی نوربخش در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان ثبت احوال کشور، اظهار داشت: سازمان ثبت احوال به عنوان یکی از مراکز داده‌های اطلاعاتی در جهت احراز هویتی شهروندان حداکثری همکاری را با سازمان تأمین اجتماعی، در دسترس بودن اطلاعات و اطلاعات برخط داشته است.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی 42 میلیون نفر از آحاد جامعه را تحت پوشش خود دارد و به دلیل مأموریت‌های متعدد خود یکی از مراکز دیتای کشور محسوب می‌شود. 

نوربخش بیان داشت: تأمین اجتماعی 50 میلیارد رکورد به صورت تجمیعی دارد و این دیتاها باید صیانت و ثبت شود چرا که فردی که امروز حق بیمه پرداخت می‌کند 30 سال آینده باید دریافت کند. 

وی بیان داشت: در تأمین اجتماعی 18 خدمت متنوع به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود و یکی از راهبردهای ما کاهش رفت‌وآمد بیمه‌شدگان به شعب سازمان تأمین اجتماعی است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، ادامه داد: در همین راستا نیز حذف دریافت لیست حق بیمه به صورت حضوری اتفاق افتاد و یک میلیون و 400 هزار مراجعه در این بخش کم شده است.

نوربخش گفت: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته حذف دفترچه‌های درمانی بوده که بیمه‌شدگان با ارائه کد ملی می‌توانند نسبت به دریافت ارائه خدمات درمانی اقدام کنند و اخیراً نیز طرح آن در سه استان کشور دیگر اجرایی شده است. 

وی بیان داشت: از خدمات این سازمان انجام تعهدات کوتاه‌مدت مانند کمک هزینه ازدواج و یا کفن و دفن است. در گذشته فردی که ازدواج می‌کرد باید برای دریافت هدیه به شعبه مراجعه می‌کرد و احراز هویت می‌شد و برای دریافت هدیه ازدواج چند بار به شعبه مراجعه می‌کرد ولی امروز با این تفاهم‌نامه و دسترسی به اطلاعات برخط نیازی به مراجعه حضوری به شعب نیست و همین‌طور برای کم کردن هزینه کفن و دفن نیز دیگر نیاز حضوری به شعب نیست.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: 4 واقعه حیاتی (تولد، فوت، ازدواج و طلاق) با امضای این تفاهم‌نامه اطلاعات برخط آن در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین اجتماعی نیست و سفرهای شهری در این خصوص حذف می‌شوند. 

نوربخش، خاطرنشان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه کارت هوشمند درمان تأمین اجتماعی در قالب کارت هوشمند ملی قرار می‌گیرد و یک کارت منحصر به ‌فرد با ارائه خدمات مختلف در اختیار هموطنان است.