لزوم حفظ هویت فرهنگی محلات در نوسازی بافت های فرسوده

حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: قوانین بازسازی بافت فرسوده شهر تهران مشخص است و این قانون شامل تمامی اماکن مسکونی، تجاری و همچنین تمام مدارس به عنوان اماکن عمومی می شود.

وی افزود: شورای اسلامی شهر تهران به عنوان یکی از نهادهای دارای مسئولیت در حوزه مدیریت شهری موظف است که نسبت به تجمیع و بازسازی بافت فرسوده شهر تهران، دستگاه های ذی‌ربط را یاری کند و از سوی دیگر اعضای  شورای پنجم نیز در این راستا برنامه ویژه ای دارند.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر مشکل فرهنگی عمده ای که در حوزه بازسازی بافت فرسوده وجود دارد، این است که مردم ساکن آن محله پس از بازسازی ملک خود، به زندگی در واحد آپارتمانی که تازه بنا شده است، رغبتی ندارند.

خلیل آبادی با تاکید بر لزوم حفظ هویت فرهنگی در مناطق مختلف پایتخت گفت: سازمان شهرداری و مجریان بازسازی بافت های فرسوده شهر تهران باید در رابطه با تاثیر تبدیل بافت فرسوده به مجموعه های به روز که جایگزین ملک های قدیمی می شوند، چاره ای بیندیشند و پیوست‌های فرهنگی مورد نیاز را پیش بینی کنند.

وی در تشریح برنامه شورای پنجم در خصوص بافت فرسوده خاطر نشان کرد: کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران باید ضمن ورود به مبحث بافت فرسوده، پیشنهادات سازنده ای را در راستای حل مشکل فرهنگی پیش آمده در این حوزه مطرح و پیگیری کند.

تبدیل مالکیت شخصی به جمعی مغایر با فرهنگ عمومی شهر است

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: وقتی که یک محله ای به لحاظ ساختار و قدمت ساخت فرسوده است و طی تجمیع املاک فرسوده آن را به بافت جدید تبدیل می کنند، مالکیت های شخصی به مالکیت های جمعی تبدیل می شود که این امر تا حد زیادی با فرهنگ عمومی ما مطابقت ندارد.

خلیل آبادی اظهار داشت: عدم تطبیق تبدیل مالکیت های شخصی بافت فرسوده به مالکیت جمعی در جنوب و میانی شهر تهران بیشتر مشاهده می شود و در این صورت بافت محله و هویت فرهنگی آن با عدم سکونت افراد در آپارتمان های تازه احداث شده تحت تاثیر قرار می گیرند.

وی عدم استقبال اهالی هر محله پس از بازسازی بافت فرسوده را موجب ایجاد عوارض مختلف دانست و گفت: وقوع آسیب های اجتماعی و از بین رفتن هویت فرهنگی و گردشگری محلات تهران از جمله عوارضی هستند که در صورت عدم توجه در اجرای تغییرات در بافت فرسوده و بازسازی آن ها رخ می دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: رسیدگی به مساله بافت فرسوده و بازسازی آن باید در کمیسیون عمران و شهرسازی و همچنین کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و یک پیوست فرهنگی برای آن در نظر گرفته شود تا بتوانیم مشکلات موجود در این حوزه را مرتفع و هویت فرهنگی هر محله را حفظ کنیم.

خلیل آبادی تاکید کرد: در صورتی که در هر یک از محله های پایتخت یک حسینیه، مسجد، معبر و یا منزل مربوط به اشخاص مشهور وجود داشته باشد، باید در اجرای مصوبات مربوط به بافت فرسوده، دقت شود تا هویت فرهنگی محله مورد نظر حفظ شود تا تعلق خاطر سکنه محله نیز از بین نرود.