دکوراسیون مناسب برای اتاق خواب کدام است؟

هر کدام از ما تقریباً یک سوم از عمرمان را در خواب می‌گذرانیم و همین موضوع هم بهانه خوبی است تا همین امروز به وضعیت خواب شبانه توجه بیشتری داشته باشیم. دانستن چند نکته دکوراسیونی به شما کمک می‌کند تا شرایط بهتری را برای خودتان فراهم کرده و با آرامش بیشتری به خواب بروید.

   به رنگ دیوارها اهمیت دهید
شاید پیش خودتان فکر می‌کنید که وقتی خواب هستید همه جا تاریک است و رنگ دیوار را نمی‌بینید؛ پس چه اهمیتی دارد که به این موضوع اهمیت دهید؟ در صورتی که چنین باوری دارید بهتر است بدانید شبها قبل از خواب آخرین رنگی که می‌بینید رنگ دیوار اتاق خواب است. از سوی دیگر صبح‌ها هم نخستین رنگی که به چشم‌تان می‌آید همین رنگ است. به این ترتیب می‌بینید که برای توجه بیشتر به رنگ اتاق خواب توجیه قابل قبولی وجود دارد. گروهی از روانشناسان به شما توصیه می‌کنند که بهتر است برای اتاق خواب، رنگ آرامش بخشی مانند آبی را انتخاب کنید تا احساسات آرام تری را تجربه کنید. اما ما به شما می‌گوییم رنگی را انتخاب کنید که برای شما آرامش بخش و در عین حال گرم و جذاب است. هیچ شخصی غیر از خودتان نمی‌تواند به احساسات درونی شما پی ببرد. از این‌رو ببینید که دلتان می‌خواهد اتاق شما چه رنگی باشد. این رنگ‌ها را در تابلو، روتختی، فرش و موکت و سایر عناصر دکوراسیونی هم راه دهید تا اتاقی باب میل و سلیقه خودتان داشته باشید؛ جایی که از حضور در آنجا لذت ببرید. لیمویی، هلویی، سبز روشن و آبی آسمانی هم پیشنهادهایی هستند که از سوی طراحان داخلی توصیه می‌شوند.

   وسایل الکترونیکی را از اتاق بیرون کنید
موبایل، رایانه و تلویزیون از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که آرامش قبل از خواب شما را نابود می‌کنند. توصیه متخصصان این است که این ابزارها را پشت در اتاق بگذارید و اجازه ندهید آرامش شما را از بین ببرند. در صورتی‌که در اتاق نشیمن جای مناسبی برای تلویزیون ندارید هرگز آن را به دکوراسیون اتاق خواب راه ندهید. علاوه بر این از قرار دادن میزهای کاری و لپ‌تاپ در اتاق خواب خودداری کنید و فضای دیگری را برای کار در نظر بگیرید.

   تختخواب را جا به جا کنید
اگر می‌بینید که شبها خواب راحتی ندارید شاید این مشکل مربوط به تختخواب شما باشد. برای داشتن خواب بهتر توصیه می‌شود که بالای  تختخواب‌تان چسبیده به یک دیوار باشد در عین حال در مقابل در ورودی یا پنجره قرار نگیرد. اگر برایتان امکان دارد و فضای اتاق اجازه می‌دهد این نکته دکوراسیونی را برای خواب بهتر جدی بگیرید.

  چقدر نور لازم است؟
نورپردازی مناسب، شما را برای داشتن یک خواب عمیق و آرام آماده می‌کند. در اتاقی که کاملاً تاریک باشد یا نور بسیار ملایمی داشته باشد زودتر به خواب می‌روید. ممکن است علت اینکه شب‌ها راحت به خواب نمی‌روید وجود نور شدید و بیش از اندازه در اتاق باشد یا این احتمال وجود دارد که از پنجره یا سایر منافذ نور آزاردهنده‌ای به اتاق شما بتابد. این نورهای ناخواسته را محدود سازید. پیشنهاد دیگر خرید کلیدهایی است که قابلیت تنظیم نور را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ساعت‌های پایانی روز نور اتاق خواب را کاهش دهید و تابش‌های مزاحم را قطع کنید تا خواب آرام تری داشته باشید.

   در اتاق خواب کتابخانه داشته باشید
قرار دادن کتابخانه‌ای بسیار کوچک در اتاق خواب نه تنها فضای دلنشینی را ایجاد می‌کند، بلکه شما را به خواندن کتاب در ساعت قبل از خواب عادت می‌دهد. پس به جای استفاده از موبایل و تلگرام، کمی قبل از خواب کتاب بخوانید. این پیشنهاد را امتحان کنید و ببینید که چطور می‌توانید خواب راحت‌تری داشته باشید.