مسیرهای منتهی به مرزهای عراق در اربعین حسینی تحت کنترل کامل ناجا است

سردار محمد شرفی در جلسه شورای عمومی پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اینکه باید به ماموریت اربعین نه به عنوان یک وظیفه بلکه به عنوان یک توفیق و افتخار معنوی بنگریم، اظهار کرد: خدمت به زائران اباعبد الله الحسین(ع) یک عنایت الهی است که نصیب هر کسی نخواهد شد.

وی افزود: به همین دلیل باید سایر ماموریت‌ها را به سرعت به سرانجام رساند، تا در هنگام آغاز راهپیمایی بزرگ اربعین بتوانیم با فراغ بال و ذهنی آسوده بر انجام این ماموریت بسیار مهم تمرکز کنیم.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا به تشریح اقدامات انجام شده توسط این پلیس در استان‌های مرزی ایران با عراق و همچنین استان‌های مسیر زوار تا مرز پرداخت و خاطرنشان کرد: پلیس پیشگیری با همکاری سایر بخش‌ها در سراسر مرزها و پایانه‌های قانونی به سوی کشور عراق پوشش مناسب را تامین و گشت‌های ویژه‌ای برای پایانه‌های مرزی جنوب در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: برای پارک خودروهای زائران نیز مانند سال گذشته تمهیداتی در نظر گرفته شده است و قصد داریم تا امسال با قوت، دقت و امنیت بیشتری از خودروهای زائران عزیز نگهداری کنیم، همچنین اقامتگاه‌هایی نیز برای رفاه حال زوار حرم حسینی (ع) در طول مسیر پیش‌بینی شده است و تلاش بر این بوده تا مسائل امنیتی، ایمنی و رفاهی آنها نیز به صورت کامل تامین شود.

شرفی گفت: ایستگاه‌هایی نیز در طول مسیر پیش‌بینی شده است تا با کنترل مدارک به صورت تدریجی، ضریب اطمینان را بالا برده و از بالا رفتن ازدحام و تراکم در پایانه‌های مرزی بکاهند تا امنیت زائران و سهولت در تردد آنان با قدرت و اقتدار مثال‌زدنی تامین شود.

سردار شرفی در ادامه به بخش دیگری از اقدامات تامینی در مرزها اشاره کرده و گفت: گشت خودرویی، ایستگاه‌های بازرسی و پارکینگ‌هایی در طول مسیر پیش‌بینی و از توانمندی موسسات حفاظتی و مراقبتی نیز در حد توان بهره‌برداری شده است.

وی تاکید کرد: موسسات حفاظتی و مراقبتی امکانات و ظرفیت‌های بسیار وسیعی در اختیار دارند که شایسته است تا با استفاده به موقع و به جا از این امکانات بتوانیم سطح مشارکت و تعامل این موسسات را در تامین امنیت مراسم اربعین بالا برده و از سویی دیگر امکانات و نکات مثبت امنیت مردم پایه را با به آزمون گذاشتن آن در یک ماموریت با حجم بزرگ و چشمگیر به اثبات برسانیم.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: دوربین‌های کنترلی نیز در طول مسیر به کار گرفته شده است تا بتوان از پوشش نامحسوس به بهترین شکل ممکن بهره گرفت و افزون بر این تمام راه‌های فرعی نیز زیر پوشش نیروی انتظامی قرار گرفته تا پلیس تسلط کاملی بر راه‌های منتهی به مرز داشته و مدیریت راه‌ها را در مواقعی که نیاز باشد به آسانی در دست گیرد.

سردار شرفی همچنین به بحث آموزش حرفه‌ای در انجام بهتر ماموریت و تاثیر آن در ماموریت کنونی پلیس در ایام اربعین اشاره و اظهار کرد: آموزش هدفمند و منسجم یکی از شاخص‌های اثرگذار در توانایی سازمان‌های نظامی و انتظامی برای انجام ماموریت به شمار رفته و این بحث در ماموریت اربعین نیز پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: برای همین منظور کتابچه آموزشی با موضوع تامین امنیت راهپیمایی اربعین در سال‌های گذشته تدوین شده که امسال نیز به میزان لازم بازنشر و در اختیار نیروها قرار خواهد گرفت تا توان و آمادگی آنان را برای انجام وظیفه ارتقاء دهد، به ویژه نیروهای کمکی که در اختیار پلیس پیشگیری خواهند بود و تلاش بر این است یک دوره آموزشی کوتاه نیز برای این عزیزان برگزار شود.

سردار شرفی از استقرار تیم‌های کشف و خنثی سازی، بهره گیری از نیروهای کمکی و برپایی ایستگاه‌های ثابت و موقت، به عنوان دیگر اقدامات مهم پلیس پیشگیری در تامین امنیت راهپیمایی اربعین یاد کرد و گفت: البته در انجام همه اقدامات باید صرفه جویی در منابع را بر اساس تاکیدات سلسله مراتب فرماندهی به عنوان یک موضوع محوری مورد توجه قرار داد.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا در پایان با اشاره به اینکه هماهنگی نهایی در خصوص ماموریت اربعین با استان‌های هدف به بهترین شکل ممکن انجام شده است، بر رعایت نظم و انضباط فردی و عمومی به عنوان یک مسئله بسیار مهم و راهگشا در انجام ماموریت تاکید کرد.