کنترل چند مرحله ای زائران اربعین

سردار محسن فتحی‌زاده درباره مهمترین اقدامات کمیته امنیتی ستاد مرکزی اربعین گفت: سال جاری مؤکداً از همه زائران خواسته‌ایم تا مقررات موجود را برای عبور از مرزها رعایت کنند ضمن اینکه مسئولان ایرانی و عراقی هم در ملاقات‌های متعدد روی این موضوع تأکید کردند ولی امسال جدیت و سخت گیری‌های بسیار بیشتری را اعمال خواهیم کرد. 

وی از زائرین اربعین خواست مدارک قانونی شامل گذرنامه و ویزا را هنگام مراجعه به مرزها همراه داشته باشند تا دچار مشکلات احتمالی نشوند. 

رئیس کمیته امنیتی ستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های خاصی از سوی ناجا با توجه به ایام اربعین در نظر گرفته شده است به طوری که ظرفیت نیروی انتظامی برای تحویل سریع‌تر گذرنامه به زائرین اربعین و صدور و تعویض آن افزایش پیدا کرده است. 

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ویزای اربعین در 16 نقطه تعریف‌شده کشور از سوی سفارت و کنسولگری عراق و دفاتر موقت در حال صدور است. 

رئیس کمیته امنیتی ستاد مرکزی اربعین افزود: طرح کنترل مدیریت جمعیت زائر به صورت جدی در سال جاری و در همه مرزها اجرایی خواهد شد و با هماهنگی صورت‌گرفته با دستگاه قضایی قرار است اجازه نزدیک شدن و حضور در مرزها به فرد یا افرادی که بدون مجوزهای قانونی هستند داده نشود، اما اگر افرادی اصرار به نقض قانون دارند ضمن بازداشت، آنها را به قوه قضائیه معرفی کرده و برخورد لازم صورت خواهد گرفت. 

وی تصریح کرد: افرادی که سال گذشته بدون ویزا به عراق سفر کرده‌اند را فراخوان کرده و از آنها تعهد لازم را گرفته‌ و تذکرات لازم را به این افراد داده‌ایم، ضمن اینکه امسال به دنبال آن هستیم به صورت کامل و ریشه‌ای، عبور بدون ویزا از مرزها در ایام اربعین را حل کنیم و مزاحمتی که در سال گذشته برای تعدادی از زائرینی که مدارک قانونی داشتند تکرار نخواهد شد. 

رئیس کمیته امنیتی ستاد مرکزی اربعین اظهار داشت: طرح کنترل مدیریت جمعیت از مبدأ و شهرها تعریف شده و اجرایی خواهد شد، ضمن اینکه به مسئولان محلی و انتظامی هم ابلاغ کرده‌ایم که نظارت و کنترل بیشتری را در پایانه‌ها در خصوص زائرین اربعین داشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد: در مسیرهای منتهی به مرزها مراقبت‌ها و کنترل‌های لازم اعمال خواهد شد، چرا که این کار باعث تأمین امنیت مسافرین حین سفر زیارتی اربعین شده و کنترل‌های اعمالی هم برای بازگرداندن زائرینی که بدون مدارک قانونی به مرزها حرکت کرده‌اند، در نظر گرفته‌ شده است. 

سردار فتحی‌زاده با بیان اینکه زائرینی که به نقاط مرزی نزدیک می‌شوند، در نقاط مختلف کنترل می‌شوند گفت: ورودی به استان ایلام، ورودی به شهر ایلام، خروجی از شهر ایلام به سمت مهران، بخشی از مناطق و کنترل‌های اعمالی است. 

وی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: در شهر ایلام 6 لایه کنترلی از پل زائر تا نقطه صفر مرزی پیش‌بینی شده است، به طوری که این 6 لایه عبارتند از؛ پل زائر، پاسگاه بهرام‌آباد، میدان اربعین، ورودی به پایانه، داخل پایانه و قبل از نقطه صفر مرزی بخشی از این لایه‌ها و گیت‌های کنترلی است که پیش‌بینی شده و می‌کوشیم با کنترل و جدیت فراوان از بروز مشکلات برای زائرین مجاز و دارای مدارک قانونی بکاهیم. 

رئیس کمیته امنیتی ستاد مرکزی اربعین گفت: اگر در این لایه‌ها متوجه شویم فردی به انجام تخلف اصرار دارد، ضمن بازداشت، به دستگاه قضائی ارجاع خواهیم داد. 

وی تأکید کرد: امسال به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد عده‌ای با اصرار بر تخلفات، اتفاقات سال گذشته را تکرار کنند، لذا اجازه تجمع افراد فاقد مجوز‌های قانونی و مدارک را در مرزها نخواهیم داد و به محض اینکه متوجه شویم هماهنگی‌های لازم را با دستگاه قضائی برای بازداشت آنها انجام خواهیم داد. 

سردار فتحی‌زاده اظهار داشت: تمامی این اقدامات برای حفظ جان زائرین انجام می‌شود، چرا که در صورت ورود بدون مجوز به عراق، برخورد بسیار شدیدی از سوی پلیس این کشور با آنها صورت خواهد گرفت. 

رئیس کمیته امنیتی ستاد مرکزی اربعین گفت: مرز شلمچه تنها مرز در نظر گرفته شده برای تردد اتباع خارجی مقیم ایران است، ضمن اینکه زائرینی که از کشورهای شرقی ایران جهت حضور در اربعین اقدام کرده و کشورمان را محل تردد از کشور مبدأ خود به کشور مقصد یعنی عراق درنظر گرفته‌اند، باید از مرز شلمچه عبور کنند و فعلا مرز دیگری را به غیر از مرز شلمچه برای این افراد تعریف نکرده‌ایم.