علت ناباوری در زنان جوان چیست؟

 دکتر شیرین نیرومنشمتخصص زنان  اظهارداشت: طبق تحقیقات انجام شده فعالیت فیزیکی در تمام مراحل زندگی؛ از کودکی تا سالمندی در سلامتی افراد تاثیر مثبت دارد.

وی افزود: در سنین پایین اغلب کودکانی که کم تحرک بوده و اضافه وزندارند، بیشتر از سایر افراد در معرض آسیب و بیماری هستند.

نیرومنش تصریح کرد: اضافه وزن و تجمع چربی در کودکان زمینه ساز بروز بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت و انواع سرطان ها در سنین بالاتر است.

این متخصص زنان اظهار کرد: زندگی زنان به چند مرحله تقسیم می شود. دوران بلوغ و بعد از آن، دوران باروری که از حدود سن ۱۵ سالگی تا ۴۵ سالگی است و دوران یائسگی که از سن ۴۵سال به بالا است. در تمام این ایام داشتن سبک زندگی سالم ؛ تغذیه مناسب، تحرک و فعالیت فیزیکی و خودداری از مصرف غذاهای چرب و پرکالری به سلامت فرد کمک می کند.

نیرومنش با بیان اینکه ناباروری عوامل بسیاری دارد گفت: یکی از علت های ناباروی در زنان، سندروم PCO یا اختلال در تخمک‌گذاری است که در زنان چاق این اختلال و ناباروری شایع‌تر است و حتی این افراد در صورت باردار شدن خطر سقط افزایش دارند.

وی ادامه داد: بیماری تخمدان پلی کیستیک بیماری شایع ایست که طیف وسیعی از این بیماران را زنانی که اضافه وزن دارند شامل می شود . اختلال هورمونی و تخمک‌گذاری در این زنان بسیار زیاد است. در این بیماران سیکل ماهانه از حالت عادی خارج می شود، تخمک‌گذاری صورت نمی گیرد و تعادل هورمورن های زنانه بهم می‌خورد. این افراد معمولا ریزش موی شدید دارند و موهای زخیمی در صورت آنها می روید، که حتما می‌بایست با مراجعه به پزشک تحت درمان قرار بگیرند.

این استاد دانشگاه گفت: در کنار درمان طبی، کاهش وزن به کمک ورزش مرتب و رژیم غذایی مناسب می تواند اختلالات را درمان کنند.

نیرومنش اظهار کرد: دختران جوان در صورت داشتن اضافه وزن حتما می‌بایست به پزشک مراجعه کرده و با استفاده از رژیم و برنامه ورزشی به وزن ایده آل خود برسند.

وی توصیه کرد: زنان می توانند با یک ساعت ورزش یا پیاده روی در روز این اختلالات هورمونی را کاهش دهند و از پوکی استخوان پیشگیری کنند.

نیرومنش ادامه داد: پوکی استخوان در زنان شایع تر است که روند آن از سن ۴۵ سال شروع شده و بعد از سن یائسگی به سرعت پیش می رود. اقدامات پیشگیرانه برای پوکی استخوان باید از سالها قبل انجام شود.

این متخصص زنان گفت: رژیم غذایی مناسب؛ مصرف کافی لبنیات و عدم مصرف فست فود و نوشابه می تواند از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری کند.

نیرومنش همچنین افزود: امروزه تعداد قابل توجهی از زنان جوان مبتلا به این اختلالات هورمونی هستند که با ورزش و کاهش وزن می توانند این اختلالات را برطرف کنند.

وی تاکید کرد: ماهانه فقط یک تا دو کیلو گرم کاهش وزن مناسب است و کاهش وزن های شدید به شدت مضر است.

نیرومنش در آخر افزود: ناباروری در آقایان نیز در میان کسانی که اضافه وزن دارند، شایع تر است. مصرف قلیان، سیگار، کم تحرکی و اضافه وزن سبب این ناباروری ها می شود.