مقصد زندان‌های متحرک در شهر تهران کجاست؟

مترو که سوار می شوی،هر قدر شلوغ و پرازدحام باشد، با همه مشکلاتش، باز می توانی در ایستگاه مد نظرخود پیاده شوی چرا که هم اسامی ایستگاه ها توسط دستگاه در همه واگن هم اعلام می شود و هم اینکه می توانی از شیشه های واگن ها اسم ایستگاه ها را که بر روی دیوارها نصب شده است ببینی.

اما در «بی آر تی» یا همان سامانه اتوبوس تندروی تهران وضع به گونه ای دیگر است. چرا که علی رغم شلوغی بی حد و حسابش ، اسامی ایستگاه ها اعلام نمی شود و از سوی دیگر نمی توانی تابلونوشته نام ایستگاه را از پشت شیشه بخوانی چراکه اتوبوس ها در حصار تبلیغات قرار گرفته اند و شیشه هایشان نمایی تار از بیرون را نشان می دهد،لذا باید به طور مداوم ازاین و آن سوال کنی که اتوبوس هنوز به ایستگاه فلان رسیده است یا نه! و حتی گاهی هم پیش می آید که ایستگاه را اشتباهی پیاده بشوی!

مردم از تبلیغات روی شیشه و بدنه اتوبوس های «بی آر تی» گله مند هستند. جالب اینجاست که تبلیغات روی بدنه اتوبوسها، در تمام سطوح خودرو کشیده شده و شیشه و در و همه جا را پوشانده است. البته قانون راهنمایی و رانندگی در این باره، عنوان کرده که پوشاندن شیشه ها غیرقانونی است.

تبلیغات روی بدنه اتوبوس و تاریکی در فضای درونی اتوبوس ها به حدی است که شناسایی خیابان‌های اطراف و محل پیاده شدن برای مسافران، سخت و در شب هم غیرممکن می شود.

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از این تبلیغات دفاع می کند و می گوید: سازمان زیباسازی شهرداری تهران به لحاظ تهیه محتوا و تبلیغات در شهر تهران نقش اصلی را ایفا می کند.

لازم به ذکر است؛ تهرانی ها زمستان سال 86 برای اولین بار سوار «بی آرتی» شدند و کم کم این سامانه جای خود را در بین شهروندان پیدا کرد و امروزه دست کم دو میلیون نفر روزانه توسط این خطوط جابه جا می شوند.

یکی از دلایل ایجاد سامانه های اتوبوس تندرو در تهران کمک به ترویج حمل و نقل عمومی و استفاده مردم از این ناوگان و البته کاهش معضلات ناشی از ترافیک و آلودگی هوا بود که امروزه با وجود تمام مشکلاتی که خطوط مترو و بی آرتی دارند باز هم مردمی هستند که به اجبار از آن استفاده می کنند چرا که مثل خیلی های دیگر وسیله ای ندارند تا با آن به محل کار یا مقصد خود بروند. یا اینکه خیابان یک طرفه است و مجبور هستند که از خطوط «بی آر تی» استفاده کنند،بنابراین می توان گفت که کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک که مد نظر مسئولین است محقق نمی‌شود چرا که با این وضع ناوگان حمل و نقل عمومی، صاحبان ماشین ترجیح می دهند که با همان وسیله خود در شهر تردد کنند.

انتقاد شهروندان از زندان کوچک متحرک

حجت نظری عضو شورای پنجم شهر تهران درباره تبلیغات روی اتوبوس ها اظهار کرده بود : در شهر اتوبوس‌هایی دیده می‌شود که برچسب‌های تبلیغاتی دارند که تمام شیشه اتوبوس را اشغال کرده است و فضای بیرون دیده نمی‌شود. همین موضوع سبب شده است شهروندان از اتوبوس‌ها به عنوان زندان کوچک متحرک انتقاد کنند، این برچسب‌ها برای کاهش هزینه‌ها در خصوص تبلیغات است و این موضوع باید سریعا رسیدگی شود.

علیخانی:حقوق مسافر نباید پایمال شود

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران ؛در رابطه با اعلام نشدن اسامی ایستگاه ها در اتوبوس های «بی آر تی»، گفت: حتما باید این اقدام صورت بگیرد و این نقص رفع شود و کار مشکلی هم نیست. چون برخی افراد مسن هستند و برخی ممکن هست آدرس را ندانند.به هرحال اعلام کردن ایستگاه ها باید انجام شود و برای رفع این مشکل پیگیری هم می‌کنیم.

وی درباره برچسب های تبلیغاتی روی بدنه اتوبوس های بی آر تی، اظهار کرد: تذکرات لازم در این باره داده شده است و شرکت اتوبوسرانی هم پیگیر است از طرح های جدیدتر استفاده کند که محدودیت دید مسافرین کمتر باشد و مسافر احساس نکند محدوده  بیرون را نمی بیند.

علیخانی با تاکید بر اینکه حقوق مسافر نباید پایمال شود، بیان کرد: نباید برای کسب درآمد به هر طریقی، باعث تضییع حق دیگران شویم و با پیگیری و مکاتباتی که با شرکت واحد داشتیم خواستار نظارت بیشتر در این بخش شدیم. 

وی با بیان اینکه 10خط «بی آر تی» در تهران داریم که 1200 اتوبوس دوکابین در آنها فعال است، افزود: حدود 700 دستگاه از این اتوبوس ها زیر 8 سال عمر دارند و 500 دستگاه هم وارد سن فرسودگی شده اند.

علیخانی گفت: در حال حاضر باید 500 دستگاه اتوبوس نوسازی و 500 دستگاه هم به سامانه «بی آر تی» اضافه شود و اگر این اتفاق بیفتد سرفاصله ها استاندارد می شود و سفرهای بیشتری پوشش داده می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در باره کندی حرکت اتوبوس های «بی آر تی» با تاکید بر اینکه در حال حاضر«بی آرتی» تهران استاندارد نیست،گفت: «بی آر تی» باید مسیر ویژه داشته باشد و نباید به چهارراه و موانع برخورد کند اما در تهران موانع دارد، با تقاطع ها برخورد می کند و در برخی از جاها با ترافیک تداخل دارد که باعث کندی سرعت آن می شود.