بازار خرید لوازم گرمایشی

این در حالی است که تنوع بالای بازار در انواع و اقسام این گونه تجهیزات باعث شده برخی خریداران سر دوراهی انتخاب قرار گرفته و در انتخاب گزینه مناسب با چالش مواجه شوند.

مشغله کاری یا حتی نبود اطلاعات دقیق از آنچه نیاز دارند می‌تواند عاملی در انتخاب نادرست باشد. حال اگر شما هم امسال قصد دارید بخاری جدید بخرید یا این‌که اصولا برای اولین‌بار است خودتان برای خرید دست به جیب شده‌اید کمی حوصله کنید چون چمدان این هفته گفتنی‌های زیادی برایتان دارد.

5 دقیقه تمرکز

یکی از مهم‌ترین پیشنهادهای چمدانی ما به شما این است که قبل از هر گونه تصمیم‌گیری ابتدا 5 دقیقه با خودتان خلوت کنید تا اصلا تصمیم‌ بگیرید که چه بخاری مورد نیاز شماست. به عنوان مثال لازم است بودجه‌ مورد نظرتان را تعیین کنید یا این‌که اصلا ببینید هدفتان از خرید بخاری چیست؟

منظور از خرید، زیبایی یا گرمایش است؟ هرچند به دلیل این که بخاری برای مدت حداقل شش ماه در مقابل دیدگان شما قرار خواهد داشت نباید فراموش کنید که زیبایی و گرمایش دو گزینه جدایی‌ ناپذیر بوده و باید اصولا انتخابی متناسب با سایر لوازم منزل داشته باشید.

همین حالا یک جلسه پنج دقیقه‌ای با خودتان داشته باشید و در نهایت صورتجلسه‌ای شفاف تهیه کنید که در آن موارد یاد شده را تعیین کرده باشید با این کار وقتی وارد بازار می‌شوید گرفتار شک و تردید نخواهید شد.

یک سوال مشترک

یکی از موارد مهم در خرید بخاری گازی این است که بدانیم اصولا چه میزان انرژی برای فضای مورد نظرمان کافی است؛ به این دلیل که اگر تصویری روشن از انرژی مورد نیازمان نداشته باشیم قطعا به جیب خودمان خیانت خواهیم کرد.

اصولا هرچه ظرفیت گرمایشی بخاری‌های گازی بیشتر باشد قیمت آنها نیز بالاتر است، بنابراین اولین گزینه برای انتخاب منطقی ما این است که برآورد کنیم بخاری مناسب ما باید چقدر ظرفیت گرمایشی داشته باشد؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش تعیین‌کننده نیازی نیست از محاسبات گسترده یا نگران‌کننده ریاضی استفاده کنیم بلکه اگر به چهار عمل اصلی تسلط داشته باشیم کار تمام است.

شیوه کار چنین است که ظرفیت گرمایشی نوشته شده روی بخاری را ابتدا باید بر عدد 24 تقسیم و حاصل را گوشه کاغذی یادداشت کنید. پس از آن مساحتی که قرار است بخاری آنجا را گرم کند در عدد سه ضرب کنید.

حالا حاصل هر دو عمل را با یکدیگر مقایسه کنید اگر فاصله عددی آنها اندک بود بخاری موردنظر برای فضای شما مناسب است، اما اگر اختلاف قابل توجه است باید بخاری دیگری انتخاب کنید.

برای مثال اگر متراژ سالن منزلتان 70 متر است، حاصل ضرب آن در سه می‌شود 210؛ حالا اگر بخاری که می‌خواهید بخرید 4800 کیلوکالری گرما تولید می‌کند، حاصل تقسیم این عدد بر 24 می‌شود 200 که با 210 اختلاف چندانی ندارد، پس این بخاری، مورد مناسبی برای منزل شماست.

برچسب انرژی را جدی بگیرید

حالا که میزان گرمایش مورد نیازتان را تعیین کرده‌اید نوبت به برچسب انرژی خواهد رسید چون نشانه‌های ثبت شده روی این برچسب نه‌تنها هنگام خرید به نفع شما خواهد بود بلکه برای پرداخت قبض گاز هم به کمکتان خواهد آمد.

برچسب انرژی بیانگر آن است که میزان بهره‌وری و بازدهی وسیله مورد نظر چقدر است که با حروف الفبای انگلیسی و رنگ‌بندی خاصی مشخص شده‌اند.

هرچه حرف انگلیسی به سمت ابتدای جدول حروف الفبای لاتین حرکت کند رنگ ثبت شده به سبزی متمایل است به این معنی که وسیله مورد نظر دارای بازدهی مناسب و قابل قبولی است، اما در جهت مخالف یعنی حرکت به سمت رنگ قرمز و انتهای جدول الفبای لاتین بیانگر نامناسب بودن بازدهی وسیله خواهدبود.

از این‌رو سعی کنید تا جای ممکن به سمت ابتدای نمودار یعنی همان رنگ‌های روشن متمایل به سبز حرکت کنید و گزینه‌های مناسب خودتان را در میان رده‌های بالای برچسب انرژی انتخاب کنید.

گرما را فدای زیبایی نکنید

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد زیبایی در انتخاب بخاری مناسب یکی از گزینه‌های قابل توجه است، اما نباید فراموش کرد که این زیبایی گاهی باعث مشکلاتی ازجمله بازدهی و کارایی پایین بخاری خواهد شد.

از این‌رو فراموش نکنید طراحی و زیبایی بخاری‌های فانتزی قطعا از میزان کارکرد آنها خواهد کاست و صرفا هزینه‌ای به فاکتور شما می‌افزاید. به همین دلیل لازم است علاوه بر این که طراحی زیبای بخاری گازی را مدنظر داشته باشید.

باید به اصل ماجرا که گرم شدن مکان مورد نظر شماست نیز توجه داشته باشید. به عنوان مثال بسیاری از بخاری‌گازی‌های طرح شومینه‌ای که توکار هستند به هیچ عنوان گرمایش مناسبی ندارند و فقط صورتحساب قبض گاز شما را افزایش می‌دهند.

با دودکش یا بدون دودکش

مدتی است فناوری‌های نوین ساخت بخاری‌های گازی به دودکش باعث شده تا خریداران هنگام انتخاب بخاری گازی دچار مشکلاتی برای انتخاب بشوند؛ در حالی که تصمیم‌گیری کاملا مشخص و ساده است.

نکته‌ای که باید توجه داشته باشیم این است که اگرچه این بخاری‌ها بدون نیاز به دودکش ساخته‌ شده‌اند و ایمنی و استاندارد بالایی در آنها به کار گرفته شده، اما این‌که هیچ نیازی به تهویه هوا در محل نصب آنها نباشد تصوری اشتباه است. به این ترتیب که بخاری‌های بدون دودکش اصولا برای فضاهای نیمه بسته طراحی شده‌اند نه سالن منزل و اتاق خواب شما.

طراحی این لوازم به گونه‌ای است که باید فضا دارای جریان هوایی منطقی و متعادل باشد تا خبری از سوختن یا آبریز چشم‌ها نباشد. اگر چنین بخاری‌هایی را در منزل استفاده کنید قطعا یکی از این عوارض به سراغتان خواهد آمد.

توصیه چمدانی و اصولی ما به شما این است که بخاری‌های بدون دودکش را برای فروشگاه‌ها، انبارها و به طور کلی برای فضایی که هرچند وقت یک بار در یا پنجره آن باز می‌شود، استفاده کنید.

سری به دنیای مجازی بزنید

خوب حالا که به نتیجه رسیده‌اید کدام گزینه برای شما مناسب است و از زیر و بم انتخابی مناسب مطمئن شدید، بد نیست برای صرفه‌جویی در زمان و البته هزینه سری به دنیای صفر و یکی بزنید چون با این کار متوجه خواهید شد که اصولا در بازاری که قصد ورود به آن را دارید چه گزینه‌هایی مقابلتان قرار گرفته است.

بسیاری از فروشگاه‌های مجازی معتبر انواع و اقسام بخاری‌های گازی را برای شما معرفی کرده‌اند که مشخصات کامل این محصولات می‌تواند تعیین‌کننده انتخاب شما در کنار رقمی که باید بپردازید باشد.

کمی حوصله کنید و در صفحات مختلف صفر و یکی آنچه را می‌خواهید جست‌وجو کنید، البته فراموش کنید اولویت با محصولات وطنی است چون ایران در تولید بخاری گازی دارای جایگاه بسیار بالایی است و کیفیت و زیبایی محصولات آن بازارهای خارجی را نیز به خود جذب کرده است.