چرا آموزش و پرورش مخالف استخدام معلمان حق التدریس و آموزش دهندگان سوادآموزی است؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یازدهم مهر به کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش رای مثبت دادند.

البته این طرح مجدد برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش مجلس ارائه شد. با تصویب این طرح معلملن حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی تعیین تکلیف می شوند.

هر چند مسئولان وزارت آموزش و پرورش چندان موافق این طرح نیستند و آن را موجب تحمیل تعداد زیادی نیرو به آموزش و پرورش می دانند که برخی از آنها مهارت لازم یا حتی شرط سنی مناسب برای ورود به شغل معلمی را ندارند.

به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش در 15 سال اخیر از مجموع 330 هزار نیروی جذب شده، 270 هزار نفر بدون هرگونه آزمون و گذراندن دوره تربیت معلم  به استخدان در آمده اند که افت کیفیت تعلیم و تربیت، را در پی داشته است.

اسفندیار چهاربند, رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در گزارشی به مجلس تحت عنوان "تبیین پیامدهای طرح  الحاق  یک ماده به قانون تعیین تکلیف معلمین  حق التدریس ونهضت  سواد آموزی"دررابطه با وضعیت نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و دلایل مخالفت آموزش و پرورش با استخدام بدون ضابطه این افراد چنین ذکر کرده است:

* دلایل رد طرح استخدامی:

مغایرت با اسناد بالا دستی.افزایش هزینه های دولت.کاهش کیفیت آموزشی.درتضاد با عدالت استخدامی و تعطیلی دانشگاه فرهنگیان.

* آمار مشمولان طرح استخدامی

مربیان پیش دبستانی: 42000 نفر

آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی:  60000 نفر

سایر(خریدخدمات و..) : 18000 نفر

مجموع مشمولان طرح: 121000 نفر

* ویژگی های مشمولان طرح استخدام

121هزار نفر مشمول طرح هستند. 65 درصد ظرفیت جذب معلم دربرنامه ششم توسعه(185هزارنفرحداکثرسهمیه استخدام تاسال1399)

94درصدافرادمشمول طرح (زن )هستند.

93درصدافراد مشمول طرح درمراکزاستان ها وشهرهای بزرگ سکونت دارند.

رشته تحصیلی 44770 نفر (37 درصد افرادمشمول طرح ) مطابق بارشته های تدریس دوره متوسطه نظری است که تا سال 1399به آنها نیاز نمی باشد.(زن)

*مغایرت های قانونی طرح  الحاق  یک ماده به قانون تعیین تکلیف معلمین  حق التدریس ونهضت  سواد آموزی

مغایربا بند(ب)ماده 63قانون برنامه ششم توسعه(جذب معلم ازطریق دانشگاه های فرهنگیان وشهید رجایی).

مغایرت باجزء(1)و(3)بند (الف)ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه مبنی عدم اقدام مغایر با سندتحول بنیادین وارتقای جایگاه آموزش وپرورش به عنوان امرحاکمیتی(تربیت معلم مهمترین شان حاکمیتی آموزش وپرورش)

مغایربا تکلیف آموزش وپرورش درماده 63قانون برنامه ششم توسعه(افزایش سهم آموزش های مهارتی از 38درصد به 50 درصدآموزش های متوسطه)

مغایرت با بند(2)سیاست های کلی علم وفناوری و اصلاح شاخص های کیفی نیروی انسانی دوره ابتدایی به عنوان حلقه اول نظام آموزشی کشور

درتضاد با سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش وپرورش مبنی بر بهبود منابع و مصارف با هدف بهبود کیفیت وبهره وری (افزایش سهم هزینه های پرسنلی از60 درصد درسال 1383 به 85درصد درسال1388 و98 درصد درسال 1395 

مغایرت باماده یک سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی برایجادتحول درنظام آموزش و پرورش (ریشه کن کردن بیسوادی)

مغایر بابند (10) سیاست های کلی نظام اداری (کاهش نیرو)

مغایر با اصول(126) و(75)قانون اساسی

مغایر با تبصره(10)ماده (17) قانون تعیین تکلیف معلمان  حق التدریس(عدم الزام به استخدام)

مغایر با ماده 123قانون برنامه پنجساله ششم توسعه (لازم الاجرابودن سیاست های کلی برنامه ششم وسایرسیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری)

*پیامدهای اجرای طرح  

انسداد بلند مدت تحول درآموزش وپرورش, محدودکردن شایسته گزینی و استحاله جامعه معلمان باتوجه به تجربه اجرای قوانین قبلی(280هزار استخدام از330هزار استخدام بدون ضابطه طی 15سال گذشته)

تشدید عدم تعادل جنسیتی و منطقه ای نیروی انسانی

کاهش پوشش تحصیلی و افزایش بازمانده از تحصیل بدلیل تشدید کمبود معلم در مناطق روستایی, عشایری و مرزی

کاهش کیفیت آموزشها به ویژه در دوره ابتدایی به عنوان حلقه اول نظام آموزشی کشور

عدم تعادل توزیع نیروی انسانی در دوره های  تحصیلی به ویژه شاخه های فنی وحرفه ای وکاردانش

افزایش تعدادنیروی انسانی غیرمولد و مازاد و بارمالی بدلیل تحمیل استخدام نیروی انسانی جدید بدون توجه به نیاز آموزش وپرورش همزمان با بار مالی سنگین بازنشستگی 300هزار نفرطی 4سال(پاداش پایان خدمت وحقوق بازنشستگی آنان بالغ بر 35هزار میلیارد تومان)

لاینحل ماندن وضعیت اشتغال نیروهای شاغل در نهضت, مراکزپیش دبستانی و تکرار دور باطل استخدام آنها

حذف کامل سهمیه پذیرش دانشجو معلم مرد و زن در163 بوم (112 حوزه اتنخابیه) وحذف سهمیه پذیرش زن در297بوم (182حوزه انتخابیه)از مجموع340 بوم در کشور از بهمن سال جاری تا پایان سال 1399(کشور دارای 340بوم استخدام و 207 حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی است.

کاهش 70درصدی سهمیه استخدامی ایثارگران

تعطیل شدن حداقل 35 پردیس دانشگاه فرهنگیان از مجموع 67 پردیس

تشدید کاهش سرعت سوادآموزی افراد کمتر از 50 سال ناشی از استخدام آموزش دهنده های نهضت.