خشکسالی و آزار انسان، عامل رفتار تهاجمی خرس کلاله

رادیوگرافی این خرس، که خسرو نام گرفته، وجود یک گلوله چهارپاره را در ساعد دست چپ حیوان به نمایش گذاشت اما به گفته بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، با توجه به حرکت‌های طبیعی حیوان، نیازی به عمل جراحی به منظور خارج کردن این ساچمه به نظر نمی‌رسد.

اکرامی با بیان اینکه خرس کلاله طی روزهای گذشته، به مراتب بیشتر از روزهای قبل در قفس، بی‌تابی می‌کند می‌گوید: به نظر من صلاح نیست حیوان بیش از این زجر بکشد. آثاری از مشکل جسمانی در بدن این خرس مشاهده نمی‌شود. حرکت‌های حیوان طبیعی است و حتی تهاجمی‌ بودنش هم با توجه به گرسنگی ناشی از خشکسالی امسال و آزاری که از انسان‌ها دیده به نظر طبیعی می‌رسد.

وی ادامه می‌هد: مجوز رهاسازی خسرو از سازمان حفاظت محیط زیست گرفته شده و مسئولان محیط زیست گلستان به دنبال ردیاب ماهواره‌ای مناسب هستند تا پیش از رهاسازی به گردن حیوان نصب شود. به احتمال زیاد حیوان طی هفته جاری در دره آلمه واقع در پارک ملی گلستان رهاسازی می‌شود.

کورس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مجوز رهاسازی خرس کلاله را صادر کرده به تسنیم می‌گوید: طی معاینات انجام شده، به نظر می‌رسد حیوان دچار مشکل جسمی نیست و با توجه به حرکت‌های طبیعی این خرس به جرات می‌توان گفت ساچمه‌ای که در دست چپ حیوان وجود دارد مانع زندگی عادی او در زیستگاهش نخواهد شد. چه بسیار گونه‌هایی که به دلایل متعدد تلف شده و پس از کالبدگشایی تعدادی ساچمه در بدنشان مشاهده شده است که نشان می‌دهد حیوان مدتها با وجود این ساچمه‌ها توانسته به زندگی ادامه دهد.

وی یادآور می‌شود: اینکه خرس کلاله را به عنوان خرسی با رفتار تهاجمی معرفی شده اظهار کارشناسانه‌ای نیست. این حیوان، یک بار مورد اصابت گلوله چهارپاره قرار گرفته و بعد هم به دنبال گرسنگی ناشی از خشکسالی امسال در ارتفاعات، به دنبال یافتن خوراک، راهی پایین دست شده که با واکنش انسان و صدای تیرهوایی تحریک شده‌است. رفتار این خرس در برابر همه این‌ها کاملا طبیعی است و هر خرسی می‌تواند چنین واکنشی بروز دهد.

ربیعی با اشاره به نزدیک شدن فصل رخوت زمستانی خرس‌ها می‌گوید: بنا شده این خرس در منطقه‌‌ای رهاسازی شود که تا جوامع انسانی دستکم 20 کیلومتر فاصله داشته باشد و به همین دلیل دره‌ آلمه پارک ملی گلستان برای رهاسازی انتخاب شده. با توجه به اینکه حیوان بناست در زیستگاهی که با آن آشنایی ندارد رها شود و همچنین با در نظر گرفتن این نکته که خرس‌ها می‌بایست قبل از فرا رسیدن فصل سرما، ذخیره غذایی مناسبی داشته باشند پیشنهاد کردیم این خرس هر چه زودتر رهاسازی شود.

وی در خصوص لزوم نصب گردنبند ردیاب روی این خرس می‌گوید: تا کنون در کشور سابقه نصب ردیاب روی خرس را نداشته‌ایم و بنابراین من اظهاری نظری درباره موفقیت‌آمیز بودن نصب ردیاب روی این خرس نمی‌کنم. اما مسئولان حیات وحش گلستان بر این باورند که نصب گردنبند ردیاب، سبب می‌شود در صورت نزدیک شدن این خرس به جوامع انسانی، بتوانند به موقع اقدامات لازم را انجام دهند. آنها منتظر هستند تا گردنبند ردیاب  پلنگ برای این خرس سازگار و آماده نصب شود. البته با توجه به اینکه حیوان بناست در دره آلمه در پارک ملی گلستان رهاسازی شود احتمال چندانی برای نزدیک شدن به جوامع انسانی وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، دهم مهر، یک خرس قهوه ای تنومند در جاده روستای صالح آباد از توابع شهرستان کلاله مشاهده شد. پس از حضور نیروهای محیط زیست استان گلستان در محل، محیط بانان سعی کردند حیوان را با ایجاد سر و صدا و شلیک تیر هوایی به سمت ارتفاعات هدایت کنند اما حیوان پس از مدتی به سمت دامنه‌های مرتفع حرکت کرد و درجنگل ناپدید شد. صبح روز بعد این خرس در حالی که به گفته مسئولان محیط زیست گلستان رفتاری تهاجمی داشت در اطراف جاده مشاهده شد. خرس کلاله سرانجام با حضور بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد اداره کل محیط زیست مازندران زنده‌گیری و برای انجام معاینات و درمان احتمالی به پناهگاه حیات وحش سمسمکنده در مازندران منتقل شد.