ابلاغ اصلاحیه دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی

متن کامل این دستورالعمل به شرح ذیل است:

اصلاحیه دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی

در اجرای ماده ۲ آیین نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی مصوب 1391/03/22 رئیس قوه قضاییه، مواد ۷، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۲۲ و ۲۴ دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی، مصوب 92/02/26 به شرح زیر اصلاح و جایگزین مواد فوق و تبصره‌های آن می‌شود.

ماده ۷ ـ شرایط اختصاصی کارشناس فناوری و کارمندان دفتر به شرح ذیل است:

۱ ـ دارا بودن مدرک کاردانی یا بالاتر در رشته‌های مرتبط با رایانه و فناوری اطلاعات از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی
۲ ـ داشتن حداقل بیست و پنج سال سن
۳ ـ دارا بودن اطلاعات پایه و مهارت کار با رایانه مورد تأیید اداره کل برای این سمت

ماده ۱۱ ـ وظایف شورا به قرار ذیل است:

الف ـ بررسی و پیشنهاد برنامه‌های راهبردی و عملیاتی، نظام‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی، نظارتی و فنی مربوط به توسعه دفاتر به اداره کل جهت تصویب در مراجع ذی‌صلاح.
ب ـ پیشنهاد میزان هزینه‌های مربوط به خدمات دفتر به اداره کل جهت تصویب رئیس مرکز.
ج ـ بررسی تقاضای صدور، تمدید، انصراف، لغو، تعلیق پروانه، جابجایی و جایگزینی و پیشنهاد آن به اداره کل.
د ـ سایر امور محول از سوی اداره کل.

ماده ۱۳ ـ کانون به وسیله هیئت مدیره‌ای مرکب از هفت نفر به شرح ذیل اداره می‌شود:

۱ ـ دو نفر از مدیران دفاتر از بین مدیران پیشنهادی اعضای کانون و تأیید رئیس مرکز.
۲ـ دو نفر از قضات با حداقل ده سال سابقه قضایی به پیشنهاد شورا و تأیید رئیس مرکز.
۳ ـ مدیر یا نماینده تام‌الاختیار اداره کل خدمات الکترونیک قضایی.
۴ ـ یک نفر نماینده مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه.
۵ ـ مدیر عامل کانون.

تبصره ـ دوره تصدی اعضای هیئت مدیره سه سال و انتخاب مجدد آن‌ها بلامانع است.

ماده ۱۴ ـ اعضای هیئت مدیره در اولین جلسه با رأی مخفی، یک نفر را با اکثریت آراء ترجیحاً از بین مدیران دفاتر خدمات، به عنوان مدیر عامل و از میان افراد مذکور در بند یک ماده ۱۳ این دستورالعمل، یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره و یک نفر را به عنوان خزانه‌دار انتخاب خواهند کرد. جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا تشکیل و تصمیمات هیئت مدیره با رای اکثریت اعضای هیئت مدیره معتبر است. مدیر عامل کانون نماینده قانونی کانون در اجرای مصوبات هیئت مدیره است و مکاتبات کانون با امضای او و در امور مالی به همراه امضای خزانه دار معتبر خواهد بود.

تبصره ـ مدیر عامل کانون باید به صورت تمام وقت در کانون حضور داشته باشد و برای اداره دفتر خود کفیل معرفی کند.

ماده ۲۲ ـ شکایات واصله از دفاتر و تخلفات گزارش‌شده در هیئت بدوی و در صورت قابل تجدیدنظر بودن در هیئت تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

اعضای هیئت بدوی و تجدیدنظر به قرار ذیل هستند:
۱ ـ دو نفر از قضات برای هریک از هیئت‌ها به انتخاب رئیس مرکز.
۲ ـ یک نفر نماینده کانون غیر از افراد هیئت مدیره در هیئت بدوی.
۳ ـ یک نفر نماینده اداره کل در هیئت تجدیدنظر.

تبصره ۱ ـ یکی از قضات عضو هیئت با رأی اکثریت اعضا به عنوان رئیس هیئت انتخاب می‌شود.
تبصره ۲ ـ جلسه هیئت با حضور تمام اعضا تشکیل و رأی اکثریت به وسیله رئیس هیئت انشاء می‌شود.

ماده ۲۴ـ محکومیت‌های ردیف یک تا چهار ماده ۲۳ این دستورالعمل قطعی و بقیه با اعتراض محکوم‌‍‌علیه یا رئیس مرکز قابل تجدیدنظر در هیئت تجدیدنظر است.

این اصلاحیه در تاریخ ۹۶/۷/۲۶ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.

صادق آملی لاریجانی