آماری از میزان دخترانی که قلیان می کشند

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص مصرف قلیان گفت: باید قانون اجرا شود و ما دستبوس دادستان‌هایی که قانون ١١ ساله را به اجرا درآورده‌اند، هستیم.

وی افزود: ما قانونی داریم که لازم الاجراست و در هیچ قانونی گفته نشده که برای اجرای یک قانون پیش زمینه آماده کنید. تعجب می‌کنم که اصلا چرا اسم اصرار به اجرای قانون گذاشته می‌شود؛ زیرا قانون لازم الاجرا در این زمینه وجود دارد که در آن گفته می‌شود هر نوع تشویق مستقیم و غیرمستقیم یا تحریک افراد به استعمال دخانیات ممنوع است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: همین ‌که بگوییم جوانان چون بیکار هستند، به سمت مصرف قلیان کشیده می‌شوند، خود تشویق مستقیم یا غیرمستقیم مصرف مواد دخانی است که غیر قانونی است.

قائم مقام وزارت بهداشت در ادامه افزود: تنباکوی قانونی، خود، هزاران ضرر دارد، باید دید چه چیزی در آن می‌ریزند که قیمتش کاهش پیدا می‌کند و در حال حاضر حتی در بعضی قهوه‌خانه‌های غیرمجاز هم دیده شده که ترکیبات آمفتامین، مواد مخدر و حتی شیشه در تنباکوی قلیان‌ها ریخته می‌شود.

آماری تاسف‌انگیز درباره دختران ایرانی!

حریرچی در پاسخ به این سوال که مسئول نظارت بر اماکنی که قلیان عرضه می‌کنند، کیست؟ گفت: در مکان‌هایی که از قبل مجوز دارند و تعداد آنها ‌م هست، خود صنف باید نظارت کند اما باید توجه کرد کسی که هروئین توزیع می‌کند میتواند مواد مخدر را هم به تنباکوها اضافه کند که منجر به اعتیاد می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فاجعه است که ٥ درصد مردان روزانه قلیان مصرف می کنند و متاسفانه کشش دختران نیز به مصرف قلیان افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه، باید به فکر سلامت جوانان باشیم و قانون نیز باید اجرا شود، گفت: ما دستبوس دادستان هایی که قانون ١١ ساله را به اجرا درآورده اند، هستیم.

​۱۸ درصد کسانی که قلیان می‌کشند، معتاد می‌شوند

بر اساس این گزارش، دکتر محمدرضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران نیز در این برنامه، عرضه قلیان را مغایر با انضباط اجتماعی دانست و گفت: زنگ خطری در کشور به صدا درآمده و آن گسترش مصرف قلیان در میان جوانان است.

وی تصریح کرد: طی تحقیقات به عمل آمده ۲۵ درصد آقایان بالای ۱۷ سال و ۵ درصد خانم های بالای ۱۷ سال دخانیات استعمال می‌کنند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران بیان کرد: مطالعات انجام شده حاکی از آن است که استعمال قلیان در دختران در برخی از مراکز به ۳۵ درصد و در میان پسران تا ۴۲ درصد رسیده است و این آمار مربوط به سنین دبیرستان و دانشگاهی است.

دکتر مسجدی با اشاره به اینکه جم‌ آوری قلیان قسمتی از قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است، افزود: قهوه‌خانه مجوزدار جدید که مجوز عرضه قلیان داشته باشد، نداریم.

وی با بیان اینکه در مورد قلیان سنت شکنی عجیبی در حال رخ دادن است گفت: ۱۸ درصد کسانی که قلیان می‌کشند، معتاد می‌شوند.

 محمد جواد حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور نیز در ادامه برنامه و در گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات لازم‌الاجرا است و باید در کل کشور اجرا شود اظهار کرد: وزارت بهداشت به شدت به دنبال اجرای قانون است اما وزارت کشور به جهت مسائل مختلف مخالف اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات است.