مسئولیت اصلی آموزش دروس برعهده معلم‌هاست

رضوان حکیم‌زاده در خصوص نحوه آموزش کتب درسی دوره‌ ابتدایی در مدارس گفت: وزارت آموزش و پرورش همزمان با تغییر و تحول در کتب درسی پایه ششم ابتدایی، از طریق سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی و دفتر تألیف کتب درسی و مرکز نیروی انسانی در وزارتخانه، دوره‌های آموزشی لازم را به منظور آموزش حرفه‌ای دبیران برگزار می‌کند.

وی افزود: قبل از شروع سال تحصیلی جدید معلم ها با شرکت در کلاس های آموزش و پرورش، با آمادگی کامل سال تحصیلی را آغاز کرده‌اند بنابراین نگرانی ای نسبت به عدم کارایی سطح تدریس دبیران در مدارس وجود ندارد و این اطمینان را به اولیای دانش‌آموزان می‌دهیم که دانش‌آموزان تحت آموزش‌های ارائه شده از جانب دبیران، نسبت به مطالب درسی اجحاف کامل پیدا کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اقدام برخی مدارس نسبت به تأکید بر معلم خصوصی در برخی از دروس برای جبران کمبود‌های درسی در خانه خاطرنشان کرد: تأکید مدارس نسبت به گرفتن معلم خصوصی در هر شرایطی غیرقانونی است و در صورت تدریس کتب جدید یا قدیم، معلم‌ها مسئولیت آمادگی و آموزش دانش‌آموزان نسبت به دروس مربوطه را بر عهده دارند؛ بنابراین از نظر آموزش و پرورش مسئولیت آموزش به‌طور کامل بر عهده معلمان مدارس است و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای توجیه عدم کارایی لازم از جانب معلمان در تدریس دروس قابل قبول نیست.

وی عنوان کرد: مدارس به هیچ عنوان نمی توانند مسئولیت آموزش دروس جدید را به خانواده ها و معلم های خصوصی محول کنند بنابراین  همکاری خانواده‌ها با مدارس به معنای اخذ معلم خصوصی محسوب نمی‌شود و مدارس ملزم به ارائه آموزش به دانش آموزان هستند.

حکیم‌زاده اذعان داشت: مدیران وظیفه دارند با نظارت بر وظایف و نقش دبیران در مدارس، سطح آموزش دانش‌آموزان را افزایش، و از عوامل تحریک‌کننده آن جلوگیری کنند. این در حالی است که در صورت بروز هرگونه تخلف از جمله تأکید برخی مدارس بر گرفتن معلم خصوصی نسبت به آموزش برخی دروس مانند ریاضی در منزل، مدیران مدارس به‌طور رسمی وظیفه رسیدگی بر اعمال غیرقانونی در چارچوب آموزش و پرورش را بر عهده دارند و در صورت عدم رسیدگی به موضوع، والدین می‌توانند شکایت خود را از جانب وزارت آموزش و پرورش پیگیری کنند.

وی در ادامه یادآور شد: آموزش و آگاه‌سازی در چارچوب مدرسه و توجه به ظرفیت اولیاء و مربیان و تشریح مسئولیت‌ها بر عهده مدیران مدارس است که باید با مشارکت خانواده‌ها بررسی و پیگیری شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره برخی اظهارات والدین نسبت به عدم کارایی معلم‌ها در مدارس پرجمعیت گفت: بسیاری از معلم‌ها در مناطق محروم و روستا‌ها، مشغول به تدریس چند پایه مختلف در یک کلاس هستند که برخلاف تصور بسیاری از مردم، تاکنون بازخورد آموزشی خوبی نسبت به اینگونه مدارس داشته‌ایم. بنابراین بالا بودن تعداد دانش آموزان کلاس ها، به معنای کاهش سطح آموزش دبیران محسوب نمی شود و با مشارکت آگاهانه خانواده ها و فرآیند مدیران مدارس می‌توان نسبت به افزایش بهبودی کلاس‌ها و خروجی آموزش در مقاطع ابتدایی اقدامات موثری را انجام داد.

وی افزود: خانواده‌ها در فرآیند تربیت و آموزش دانش‌آموزان نقش به‌سزایی دارند، اما مسئولیت اصلی آموزش دروس برعهده معلم‌ها است و خانواده تنها در جایگاه نیروی کمکی، برای فراهم آوری آرامش محیط برای دانش آموزان نقش مهمی را ایفا می کنند. براین اساس مدرسه باید پناهگاهی امن برای دانش‌آموزان تلقی شود تا بازخورد خوبی نسبت به آموزش در مدارس کسب شود.