چه افرادی بیشتر در معرض بیماری ریوی قرار دارند؟

  بر اساس نتایج یک مطالعه جدید 400 هزار نفر مبتلا به آرتریت روماتوئید در بریتانیا و 50 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا تقریبا 50 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) قرار دارند.

آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis) یک بیماری سیستمیک و مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به خود حمله کرده و موجب دردناک، متورم و سفت شدن مفاصل می‌شود. بیشتر مشکلات ناشی از التهاب در این بیماری در مفاصل ایجاد می‌شود.

تصور می‌شود که التهاب پدید آمده در این بیماری منجر به COPD می‌شود.  این بیماری می‌تواند موجب خس خس سینه و تنگی نفس شود که انجام فعالیت‌های روزانه را غیر ممکن می‌کند.در حالی که بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید 47 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ریه هستند، در زنانی با این وضعیت خطر ابتلا به بیماری ریوی تا 61 درصد بیشتر است.

این نتایج بر اساس انجام پژوهش بر روی 25 هزار فرد مبتلا به آرتریت انجام شده که در طول یک دهه توسط محققان کانادایی مورد بررسی قرار گفته‌اند.

"دایان لاسایل"، از دانشگاه بریتیش کلمبیا اظهار کرد: "این یافته‌ها جدید هستند؛ زیرا محققان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که التهاب نقش مهمی در توسعه COPD دارد و پزشکانی که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید را درمان می‌کنند، از این موضوع آگاه نیستند که این بیماران در معرض خطر ابتلا به COPD قرار دارند.

یکی دیگر از محققان این پژوهش اظهار کرد: همانطور که این تحقیق نشان می‌دهد، آرتریت روماتوئید نه تنها بر مفاصل تاثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند باعث بیماری ریه نیز شود.این تحقیق بر اهمیت کنترل التهاب در مراحل اولیه و در اسرع وقت تاکید دارد.