توصیه های رئیس شبکه هپاتیت ایران به زائران اربعین

هپاتیت آ (A) یک ویروس بوجود آورنده التهاب کبد است که از شخص به شخص و از طریق مدفوع آلوده و یا از طریق مصرف آب و غذای آلوده منتقل می شود. این ویروس می تواند برای ماهها در خارج از بدن انسان زنده بماند و میزان شیوع آن ارتباط مستقیمی با سطح بهداشت جامعه دارد.

به گفته وی، علائم بالینی بیماری هپاتیت نوع A شامل خستگی ، بی اشتهایی ، ضعف ، سردرد، شکم درد ، تب ، تهوع و استفراغ ، درد مفاصل و گاهی اسهال وخارش ، تغییر رنگ چشمها و پوست به زردی است که معمولا دو هفته به طول می انجامد و پس از بروز علائم، ویروس‌های موجود در مدفوع بیمار کاهش یافته و شانس انتقالشان به دیگران خیلی کم می شود.

علویان ضمن تاکید برانتقال این بیماری از طریق مصرف آب و غذای آلوده خاطرنشان کرد: از انجا که ازدیاد جمعیت و عدم رعایت بهداشت از جمله عوامل ابتلای زائران به هپاتیت آ (A) می باشد، زائران دقت کنند ضمن رعایت نکات بهداشتی در حین سفر، قبل از مصرف مواد غذایی دستهای خود را با آب و صابون بشویند و تنها از آب بطری مهر و موم شده و یا آب جوشانده شده استفاده نمایند و از مصرف غذای غیر پخته و یا نامطمئن خودداری کنند. همچنین هنگام مصرف میوه علاوه بر شستشوی مناسب آن ، پوست میوه ها را کنده و دور بریزند .