فعالیت سازمان یافته کودکان زباله گرد در پایتخت

مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: بر اساس یافته‌های ما کودکان زباله گرد، در تهران به صورت کاملاً باندی و سازمان یافته به جمع آوری زباله و کسب درآمد اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه کودکان زباله گرد معمولا از اسکان نامناسبی برخوردار هستند، افزود: به صراحت می توان گفت که برخی از آن‌ها کودکانی را شامل می‌شوند که پیش از این با هدف تکدی گری بسیج می‌شدند، چراکه این کودکان سود سرشاری را نصیب افرادی می‌کنند که مدیریت باندهای سوء استفاده از کودکان را بر عهده دارند.

عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر رویکرد سرکردگان باندهای کودکان زباله گرد تغییر کرده است و این باندها با سوء استفاده از کودکان در جمع آوری زباله به کار خود ادامه می‌دهند و اهداف خود را دنبال می‌کنند.

فراهانی تاکید کرد: متاسفانه در حوزه جمع آوری زباله و مبحث پسماند، روند ناسالمی از گذشته در کشور وجود داشته است و باید بررسی شود که چه افرادی پشت پرده جمع آوری زباله و بازیافت پسماند هستند و شرایط فعلی را پیش آورده اند.

وی با اشاره به نواقص متعدد سیستم فعلی تفکیک زباله در کشور گفت: تا زمانی که سیستم تفکیک زباله بر اساس روند گذشته مدیریت شود، معضل کودکان زباله گرد حل نمی‌شود و این امر منوط به تغییر سیستم فعلی در کشور در مساله زباله و پسماند است.

عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مسأله کودکان زباله گرد از مباحث فعلی که در افزایش روز افزون این کودکان و شرایط آن‌ها خلاصه می شود، فراتر است و تا زمانی که مدیریت پسماند ساماندهی نشود، معضل کودکان زباله گرد پا بر جا است.