با نگه داشتن مدفوع چه اتفاقاتی می‌افتد ؟

مدفوع کردن، یکی از کارهایی است که معمولا به آن فکر نمی‌کنیم، اما درنهایت واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. همان‌طور که هر چیزی در کره زمین دارای قواعد و حرکات خودش است، مدفوع کردن هم قواعد خاصی برای خودش دارد. با این‌که مدفوع کردن واقعا یکی از فعالیت‌های عادی بدن محسوب می‌شود، بعضی از افراد (به دلایل مختلف) مدفوع خودشان را بیش از حد نگه می‌دارند. در این مطلب می‌خواهیم با عوارض این کار نادرست آشنا شویم.

۱. متخصصان می‌گویند که نگه داشتن مدفوع، حتی فقط برای یک بار، خطرناک است، چون فضا را برای تجمع و انباشت مدفوع‌ها روی هم فراهم می‌سازد. وقتی که این حجم از مدفوع انباشته‌شده خشک می‌شود، ساختار روده‌ها را مسدود می‌کند و درنهایت می‌تواند به سفت شدن روده‌ها یا به‌هم چسبیدن آن‌ها منجر شود.

۲. سفت شدن یا به‌هم‌چسبیدگی روده‌ها در اثر نگه داشتن مدفوع می‌تواند به مشکلات دیگری مانند درد در ناحیه روده‌ها، استفراغ و حتی نیاز به بستری شدن در بیمارستان منجر شود

. ۳. اگر مدفوع را برای مدت زیادی نگه دارید، مدفوع به داخل روده بازمی‌گردد، دوباره جذب می‌شود و حالت سفت‌‌وسختی به خودش می‌گیرد. اگر این روند دوباره و دوباره تکرار شود (که متاسفانه بعضی از افراد واقعا چنین کاری را بدون توجه به عوارض خطرناک آن انجام می‌دهند)، مدفوع هرچه بیشتر سفت می‌شود و حتی می‌تواند جان فرد مورد نظر را به خطر بیندازد.

۴. نگه داشتن مدفوع می‌تواند رکتوم افراد را هم منبسط کند و اصطلاحا بِکِشد. چنین اتفاقی واقعا نتیجه ناخوشایند و آزاردهنده‌ای دارد. درواقع، فرد در این حالت همیشه احساس می‌کند که به تخلیه کردن روده‌اش نیاز دارد، حتی اگر هیچ مدفوعی برای دفع کردن وجود نداشته باشد.

۵. نگه داشتن مدفوع به‌طور منظم می‌تواند عملکرد عضله‌های رکتوم و عضله‌های منتهی به مقعد را مختل کند. درنتیجه، وقتی که مدفوع در رکتوم جمع می‌شود، فرد را با مشکل یبوست مزمن مواجه می‌سازد. حتی در بعضی از موارد، افراد برای حل این مشکل باید از جراحی کمک بگیرند. ۶. گاهی اوقات به دلیل مختل شدن سیستم روده‌ها در اثر نگه داشتن مدفوع، شانس ابتلا به انسداد روده بالا می‌رود که در بعضی از موارد واقعا مرگبار است. محققان می‌گویند که این مشکل حتی می‌تواند به ازکارافتادگی روده و کولون منجر شود.

۷. گاهی اوقات اسفنکتر مقعدی به‌علت کشیده شدن بیش از حد پوست اطراف مقعد آسیب می‌بیند. درنتیجه وقتی که مدفوع سفت‌شده می‌خواهد از مقعد عبور کند، ناحیه مقعد را مجروح می‌کند و باعث خون‌‌ریزی دردناک می‌شود. این روند ممکن است به یکی از دردناک‌ترین بیماری‌ها به‌نام شقاق مقعدی یا fissure منجر شود که معمولا هم برای درمان به جراحی نیاز دارد.

۸. وقتی که مدفوع برای مدت طولانی نگه داشته می‌شود، در تماس مستقیم با اندام‌های دیگر موجود در حفره شکمی قرار می‌گیرد و روی آنان تاثیر می‌گذارد. متاسفانه این روند گاهی اوقات می‌تواند به سرطان کولون منجر شود.

۹. نگه داشتن مدفوع و خارج نکردن آن، کولون را در معرض آسیب‌پذیری شدید قرار می‌دهد. در این حالت، باکتری‌های مضر می‌توانند در روده تکثیر شوند و حتی بیمار را به کام مرگ بکشانند.