محسن هاشمی: سوپر‌من و رستم نیستیم!

نشست‌ خبری محسن هاشمی‌، رئیس شورای شهر با حضور جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

محسن هاشمی از همان ابتدا‌ و بدون اینکه‌ صحبت‌ خاصی‌ داشته باشد‌ به سؤال‌ خبرنگاران‌ پاسخ‌ داد‌ که اولین‌ سوال مربوط به تهران‌ به عنوان‌ ششمین شهر پراسترس‌ دنیا بود.

وی در پاسخ به این سوال گفت: باید نوع،‌ نحوه و اصالت مستند بودن این صحبت‌ها را در نظر بگیریم و بعد اعلام کنیم. من این آمار را تایید نمی‌کنم اما می‌گویم شهر تهران باید برای مردم دلپذیر باشد و به واسطه مسائل زیست محیطی که باید بهترین آن را در نظر بگیریم در شرایطی خوب زندگی کنند چرا که این شهر بزرگ زیرساخت‌های شهری خوبی دارد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: ما از بحث ترافیک و آلودگی هوا غافل نیستیم. البته این یک معضل جهانی است و مخصوص تهران نیست و را‌ه‌حل‌های زیادی برای آن در نظر گرفته شده است که بعد از اعمال آن اتفاقات خوبی خواهد افتاد. ما نسبت به کشورهای دیگر مصرف سوخت بالایی داریم و این بخش عمده آلودگی هوا را در دست گرفته است و به واسطه آن ترافیکی به وجود آمده که ذرات نامرغوب را در هوا منتشر کرده است.

هاشمی ادامه داد: برای پایین آوردن مصرف سوخت باید به سمت سیستم پرسرعت حمل و نقل عمومی شهری برویم که بر این اساس 5 میلیون نفر با اتوبوس‌های بدون سوخت آلاینده و 10 میلیون نفر با مترو رفت و آمد کنند. البته در این راستا نیازمند هزینه بالایی هستیم تا در نهایت بتوان حجم عمده آلودگی هوا را کاهش داد.

 وی عنوان کرد: این نقدینگی برای رفع آلودگی هوا را می‌توان از اقتصاد شهر تهران به عنوان شهری پردرآمد به دست بیاوریم.

 رئیس شورای شهر تهران درباره کم کردن هزینه فرهنگی اجتماعی تهران گفت: البته می‌دانید که آقای نجفی دو ستاد را در این زمینه هماهنگ کرده‌اند که به درآمدزایی و کم کردن هزینه‌ها ختم می‌شود. از طرفی بخش زیادی از عوارض را باید پیش ببریم که در کنار دیگر موارد می‌تواند به شهرداری کمک کند و همه اینها در نهایت به عدم شهرفروشی و تامین هزینه شهر ختم می‌شود و ما هم در شورای شهر اعلام همکاری می‌کنیم. در زمینه هزینه‌های مذهبی نیز در طول سال‌های گذشته مراسم مذهبی مناسبت محور بوده و اصولا مردم هزینه می‌کردند و هنوز هم می‌کنند و ما اکنون قصد کم کردن هزینه‌های مذهبی را نداریم چرا که از سال گذشته تصویب شده است. اما شاید خلا‌هایی پیش بیاید که ما قطعا دریغ نمی‌کنیم چرا که مسائل فرهنگی مذهبی مورد علاقه ما و شهرداری تهران است.

 هاشمی درباره ساخت مجموعه مصلای تهران گفت: اگر مدیریت اجرایی این پروژه به شهرداری منتقل شود حتما انجام می‌دهیم.

 وی همچنین در خصوص برنامه‌‌‌ای برای نظارت و شفافیت مالی عنوان کرد: شهرداری تهران بر اساس قانون بودجه‌ای که هر ساله تصویب می‌شود هم درآمد کسب می‌کند و هم هزینه دارد و برای شفافیت آن بر اساس قانون عمل خواهد کرد و پس از گذشت 6 ماه از هزینه کرد گزارش آن را ارائه می‌دهد البته نظارت جدی و جامع و بیشتری به آن صورتی که مردم و شما دوست دارید نیست اما اتفاق خواهد افتاد.

رئیس شورای شهر تهران درباره بازگشت پررنگ اصلاح‌طلبان به این شورا و خروجی آن عنوان کرد: ما آن را به فال نیک می‌گیریم و تلاش می‌کنیم آنچه را که مردم خواستند اجرایی کنیم. شعار ما پر رنگ شدن نقش مردم در مسائل مختلف است. انشاالله که اصلاح‌طلبان به قو‌لشان عمل کنند.

 هاشمی درباره حاشیه نشینی کلان شهر تهران و پدیده ‌های نوظهور این چنینی بیان کرد: شهر تهران با زیر ‌ساخت‌هایی که برای خودش ساخته دارای جذابیت‌های بالایی است که این باعث شده از اقصی‌نقاط کشور جذب این شهر شوند، طبق پیش بینی آماری که در سال 1345 صورت گرفت باید جمعیت تهران به حدود 12 میلیون نفر می‌رسید که همانطور شد و شاید هم تعداد کمتر هم باشد، اما مابه‌التفات آن تا 15 میلیون نفر به خاطر گرانی این شهر و به اطر‌افش کشیده شد و حالا دارای 61 شهر حاشیه‌ای است که یکی از معضلات و مشکلات شهر تهران به حساب می‌آید. قوانین کشوری این اختیار را به ما نمی‌دهد که در کار حاشیه نشینی تهران ورود پیدا کنیم. این مشکلات باید در شورای عالی استانها و توسط دولت رسیدگی شود.

 هاشمی درباره اعتمادسازی از سوی اصلاح طلبان گفت: تمام کارها باید با صداقت پیش برود و نباید به سمت سیاسی کاری برویم از اینکه ما بلو‌ف بزنیم و به قو‌ل‌های خود عمل نکنیم خروجی خوبی نخواهد داشت و اثرات منفی خود را بر مردم خواهد گذاشت. البته برای عبور از معضلات و مشکلات در حد غیرمعقول و غیرحساب شده سوپر‌من و رستم نیستیم اما با تمام توان در خصوص رفع این مشکلات قدم برمی‌داریم.

وی در مورد‌ همکاری و تعامل با رسانه‌های خصوصی‌، گفت: این یک گله‌گذاری است که قبول دارم‌ و به روابط عمومی می‌گویم حتماً رسیدگی‌ کند اگر تا به امروز این ارتباط‌ به خوبی برقرار نشده‌ عذرخواهی‌ می‌کنم‌.

 وی در مورد شورای شیشه‌ای عنوان کرد: ما اولین کاری که اعضای محترم شورا انجام دادند‌ این بود که تمام جلسات را علنی کردند و در طول هفته  2 جلسه با 21 عضو‌ به شورا برگزار می‌شود و خواهد شد و به همه سؤال‌ها به جز آنهایی که مهر محرمانه‌ دارند‌ با شفافیت‌ پاسخ‌ می‌دهیم‌.

 وی در مورد تعطیل شدن خط 7 مترو عنوان کرد: قبل از اینکه نجفی‌ مسئولیت را بر عهده بگیرد در ریاست‌ قبلی‌ و تا به امروز به طور جدی‌ موضوع مطرح و گفته‌ شده است‌ و ناامنی‌ آن ثابت‌شده و آمدن نجفی‌ دستور بررسی‌ صادر و انجام شد احتمالاً به نتیجه رسیدند که فعلاً آن را متوقف کنند تا زمانی که از ناامنی‌ بیرون بیاید تا بعد شروع به فعالیت خواهد کرد.  لازم به ذکر است که ما نیاز به 12 خط مترو داریم تا بتوانیم‌ حمل و نقل در این حوزه را به 10 میلیون نفر برسانیم.

 وی درباره انتخاب رییس سازمان فرهنگی و هنری، عنوان کرد: اختیار این سازمان‌ در اختیار شهردار نیست‌ لذا انتخاب‌ ریاست آن از طریق شهردار نمی‌تواند صورت بگیرد‌ و باید از جای دیگری‌ پیگیری‌ شود.

 هاشمی در مورد‌ تعداد نفر‌‌‌‌‌اتی که می‌توانند در شورای شهر کار کنند، بیان کرد: شورای شهر می‌تواند 140 نفر داشته باشد‌ اما ما 500 نفر نیرو داریم‌ و از طرف بازرسی‌ کل کشور به ما دستور رسیده که باید به 140 نفر برسد.

 هاشمی درباره سالم‌سازی محیط‌ برای معلولین‌ بیان کرد: سالم‌سازی محیط‌ برای معلولین‌ از وظایف‌ ماست‌ که در کل کشور 10 درصد اما در تهران‌ 30 درصد است و من از همین جا از نجفی‌ و دیگر مسئولان‌ این امر می‌خواهم که این جریان را درست کنند.