گران‌ترین قهوه وارداتی به ایران از کجاست؟

واردات انواع قهوه در قالب هشت ردیف تعرفه مجزا به ایران انجام می‌شود و ایران برای واردات این محصول، کشورهای امارات متحده عربی، اندونزی، اوگاندا، ایتالیا، ایرلند، برزیل، ترکیه، رومانی، سوئیس، فرانسه، قبرس، کلمبیا، هند و ویتنام را انتخاب کرده است.

در میان کشورهایی که ایران از آنها قهوه وارد می‌کند، بیشترین واردات را به ایران، امارات متحده عربی داشته است که البته نمی‌توان این کشور را مبدا اصلی این کالاها دانست، چرا که امارات به بندرگاهی برای تحویل کالا به ایران تبدیل شده است؛ به طوری که کالاهایی که قرار است به ایران وارد شوند، ابتدا به امارات می‌آیند و پس از آن وارد ایران می‌شوند.

ایران در این مدت ۷۷۷ تن انواع قهوه به ارزش بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از امارات متحده عربی وارد کرده است.

پس از امارات، بیشترین صادرات قهوه به ایران، مربوط به کشور ویتنام است که ۲۸۵ تن قهوه به ارزش ۶۸۸ هزار دلار به ایران صادر کرده است و پس از آن کشورهای هند، اندونزی، ترکیه و ایتالیا به ترتیب در رتبه‌های بعدی صادرات به ایران قرار می‌گیرند.

نکته جالب این که گران‌ترین قهوه وارد شده به ایران مربوط به قهوه کشور رومانی است که توانسته ۱۲ تن قهوه به ارزش ۱۱۶ هزار دلار به ایران صادر کند و به این ترتیب قیمت هر کیلوگرم قهوه رومانی تقریبا در حدود ۳۵ هزار تومان است. قهوه ایتالیا نیز با ارزشی در حدود ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم دومین قهوه وارداتی به ایران است.

این درحالی است که واردات قهوه در ایران از حقوق گمرکی و سود بازرگانی بالایی برخوردار است و قهوه که در دنیا دومین نوشیدنی ارزان قیمت بعد از آب به شمار می‌رود، در ایران با قیمت بالایی به دست مشتری می‌رسد.

در حال حاضر حقوق گمرکی و سود بازرگانی واردات قهوه بو داده کافئین گرفته در بسته‌بندی در مجموع ۳۲ درصد است و با توجه به این که قهوه به عنوان کالای لوکس در گروه کالایی ۱۰ قرار گرفته است، سود بازرگانی دو برابر شده و در نهایت مجموع سود بازرگانی و حقوق گمرکی آن به ۶۰ درصد می‌رسد. از سوی دیگر ۹ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق می‌گیرد، بنابراین وارد کننده قهوه باید رقمی در حدود ۷۰ درصد از ارزش پایه قهوه وارداتی را به عنوان تعرفه بپردازد.

همین موضوع سبب می‌شود تا قهوه‌ای که در گران‌ترین حالت با قیمت حدود ۳۵ هزار تومان به ایران رسیده، در نهایت با قیمت کیلویی بیش از ۱۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

به این ترتیب می‌توان گفت که فاصله چشمگیری میان قیمت وارداتی قهوه و قیمت فروش آن وجود دارد که البته قرار گرفتن قهوه در گروه کالایی ۱۰ به عنوان یک کالای لوکس نیز جای تامل دارد.