علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درگردهمایی ۲ روزه معاونین توسعه مدیریت وپشتیبانی ادارات کل آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگیان تهران از تلاشها برای تفویض اختیار کامل به آموزش و پرورش در بحث بودجهای خبر داد و اظهار کرد: افزایش انگیزه، ایجاد تعامل و مدیریت اعتبارات، سه عامل استانی کردن بودجه براساس برنامه ششم توسعه است.
وی از استانی شدن بودجه آموزش و پرورش از سال ۹۷ خبرداد و تصریح کرد: علمیاتی شدن این موضوع نیازمند تمهید زیرساختها و مقدماتی است و ما در این خصوص کارگروهی از متخصصان بودجهای استانها تشکیل داده ایم.
الهیار تغییر رویکرد از انفعالی به مطالبهگری در آموزش و پرورش برای جذب منابع مالی را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل آموزش و پرورش که از سالهای سال همواره وجود داشته است موضوع کسری بودجه است به طوریکه این مسئله دائما شاخصهای عملکردی آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار میدهد.
تمرکز بر معلولهابه جای علتیابی کسری بودجه آموزش و پرورش را تشدید کرده
وی گفت: متمرکز شدن بر روی معلولهابه جای علت یابی معضلی است که کسری بودجه درآموزش و پرورش را همواره تشدید کرده است و این کمبود بودجه هیچگاه حدو مرزی برایش تعیین نشده است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی از ۸ برابر شدن بودجه آموزش و پرورش در ۱۰ سال اخیر خبرداد و اظهارکرد: در حالی که آمار دانش آموزان تقریبا ثابت بوده است، اما ۸ برابر شدن بودجه کسریها را جبران نکرده است و این موضوعی است که باید درآموزش و پرورش به آن پرداخته شود و علل آن مشخص و رفع شود.
وی عدم تعادل و توازن بین پیش بینیها و مصرف (هزینه) را یکی از علل کسری بودجه بر شمرد و افزود: تاکنون کمبود بودجه علتیابی نشده است و علیرغم افزایشهای سالانه، عمق کسریها بیشتر شده است، و این امر باعث شده تا آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مصرفی قلمداد شود و در نتیجه تعاملات بین این دستگاه با سایر نهادها و دولت کاهش یابد.
شناسایی محرکهای ایجاد هزینه، برای رفع کسری بودجه ضروری است
الهیار شناسایی محرکهای ایجاد هزینه، برای رفع کسری بودجه را ضروری دانست و عنوان کرد: آنچه باعث تحریک هزینه میشود در بودجه تاثیر منفی دارد بنابراین باید نرخ نیازها تعیین شود.
وی ساختار نیروی انسانی، محتواهای آموزشی، روشهای یاددهی – یادگیری، را محرک هزینهها برشمرد و اظهارکرد: هرگونه طرح و برنامه و تغییرات در محتواهای آموزشی بار مالی را برآموزش و پرورش تحمیل میکند بنابراین ضروری است در جمع مراکز و مراجع تصمیم ساز کارشناسان مالی نیز حضورداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی با اشاره به وجود ۷۳۰ منطقه آموزش و پرورش درسطح کشور، خاطر نشان کرد: ۱۵ درصد از مناطق آموزش و پرورش زیر ۲۵۰۰ نفر، ۱۷ درصد بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰، ۳۶ در صد از مناطق بین ۵ هزار تا ۵۰ هزار دانش آموز، ۸ درصد ۵۰ تا ۱۰۰ هزار و ۲ درصد بالای ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز دارند.
ایران از محدود کشورهای دارای مدارس کوچک
وی ایران را یکی از محدود کشورهایی دانست که دارای مدارس کوچک است و افزود: ۱۱۰ مدرسه تنها دارای یک دانش آموز است و ۵ هزار مدرسه کمتر از ۱۰ نفراست، بنابراین ۳۳ درصد کمتر از یکصد دانش آموز و ۶۷ درصد از مدارس آمار دانش آموزانشان بالاتر از یکصد نفر است.
الهیار اصلاح محرکهای هزینه را لازمه رفع کسری بودجه برشمرد و عنوان کرد: کاهش آمار دانش آموز و افزایش بازنشستگان، پنجرههای طلایی است که باید با برنامه ریزی اقتصاد آموزش و پرورش را احیا کسری بودجه را برای همیشه مرتفع کرد.
وی ادامه داد: تغییر نگاه و رویکرد بودجهای آموزش و پرورش از انفعالی به مطالبه گری، شناسایی منافذ هدررفت منابع مالی، شناسایی روشهای ارتقای بهره وری، درونی کردن اقتصاد آموزش و پرورش، اصلاح الگوهای منابع انسانی، تعریف نرمهای کلاسی و تفویض اختیار و تمرکز زدایی از جمله برنامهها آموزش و پرورش برای حل مشکل کسری بودجه است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت: ایجاد اتاق فکر در معاونت مذکور، انجام پژوهش در قطبهای استانی، ایجاد کمیته اقتصادی، ظرفیت سازی، جذب اقتصاددانان درآموزش و پرورش، تشدید نظارت برعملکرد بودجهای و تشکیل کمیته بررسی برنامه ششم توسعه از برنامههایی است که در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.