دیابت را از خود دور کنید

مهریار خسروشاهی در ارتباط با مراحل ابتلا به دیابت نوع 1 اظهار داشت: ابتلا به دیابت نوع 1 شامل 4 مرحله می‌شود. مرحله اول، حمله سیستم ایمنی به سلول‌های انسولین‌ساز لوزالمعده (سلول‌های بتا) است که احتمال دارد از چند ماه تا چند سال قبل از بروز دیابت آغاز شده باشد.

وی افزود: در این بازه زمانی اگر خون فرد مورد آزمایش قرار گیرد آنتی بادی‌هایی علیه سلول‌های بتا در آن یافت می‌شود. با ورود به این مرحله تعداد سلول‌های بتا تا حدودی کاهش پیدا می‌کند اما این کاهش به حدی نیست که فرد با کمبود قابل توجه انسولین مواجه شود و قندش بالا برود.

این متخصص دیابت ادامه داد: بنابراین مرحله اول کاملا بدون علامت سپری می‌شود و مرحله بعدی زمانی فرا می‌رسد که تعداد سلول‌های بتا به شدت کاهش یافته و دیابت علائم خود را نشان می‌دهد.

خسروشاهی عنوان کرد: البته با تشخیص دیابت و شروع انسولین‌درمانی احتمال دارد هنوز تعدادی از سلول‌های انسولین‌ساز از گزند سیستم ایمنی دور مانده باشند. در نتیجه سلول‌های باقی‌مانده دوباره شروع به ترشح انسولین می‌کنند و فرد وارد مرحله سوم دیابت نوع 1 می‌شود.

وی بیان داشت: در این مرحله که به اصطلاح «دوره بهبود نسبی» نام دارد، نیاز بدن به انسولین کاهش می‌یابد. در واقع هر زمان که نیاز فرد به انسولین کمتر از نیم واحد به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن شود، می‌گوییم که در دوره بهبود نسبی به سر می‌برد.

این متخصص دیابت خاطرنشان کرد: با این حال بعد از مدتی سلول‌های بتای باقی‌مانده نیز از بین می‌روند و دیابت نوع 1 وارد مرحله چهارم می‌شود. این مرحله همان دیابت مزمن است که با توجه به علم امروز تا آخر عمر با فرد باقی می‌ماند.

خسروشاهی در مورد پیشگیری از دیابت گفت: با ایجاد چند تغییر کوچک در سبک زندگی‌تان می‌توانید از بروز مشکلات جدی دیابت مثل تخریب اعصاب، کلیه‌ها و قلب، جلوگیری کنید.

وی بیان داشت: پیشگیری از دیابت می‌تواند به کم کردن وزن بستگی داشته باشد. هر فردی که یک کیلو کم می‌کند، سلامتی‌ خود را بهبود می‌بخشد. در یک تحقیق مشخص شد که افرادی که اضافه‌وزن دارند، با کم کردن هر یک کیلو از وزن بدنشان، خطر ابتلا به دیابت را 16 درصد در خود کاهش دادند.