25 درصد هزینه خانوار در حوزه سلامت را دارو تشکیل می‌دهد

ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با اینکه هر ایرانی متوسط سالانه چند بار به مراکز درمانی و داروخانه‌ها مراجعه می‌کند، گفت: بر اساس اقدام مشترکی که توسط وزارت بهداشت و مرکز آمار ایران همچنین پژوهشکده آمار انجام گرفت، مشخص شد هر ایرانی به طور متوسط در سال 4.68 بار برای دریافت خدمات سرپایی به پزشک مراجعه می‌کند که این شاخص از برخی از کشورهایی با درآمد بالا پایین‌تر و از برخی کشورهای با درآمد بالا و مشابه مقداری بالاتر است.

حریرچی با اشاره به اینکه از این میزان بار مراجعه 2.25 بار آن مربوط به پزشک عمومی و خانواده بوده است، گفت: 1.86 بار نیز مراجعه به متخصص گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته هر ایرانی 22 صدم بار در سال به دندانپزشک مراجعه می‌کند و به عبارتی هر صد ایرانی 22 بار مراجعه به دندانپزشکی دارند.

وی گفت: همچنین از این 4.8 بار مراجعه جهت دریافت خدمات سرپایی 2.13 بار مربوط به مطب‌ها و 23 صدم بار مربوط به مراکز خصوصی بوده است. همچنین 50.4 بار مراجعه سرپایی پزشکی مربوط به مراکز خصوصی و نصف دیگر را دولتی و غیردولتی تشکیل می‌دهد. 

حریرچی عنوان کرد: از کل مراجعات سرپایی هر ایرانی در سال متوسط 8.94 یا 9 بار مراجعه به سیستم بهداشتی و درمانی داشته است که 4.84 بار آن مربوط به خصوصی و بقیه مربوط به مراکز دولتی و غیردولتی بوده است. همچنین 9.16 بار از آن مربوط به مردم شهری و 8.35 صدم بار مربوط به مردم روستا بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مراجعه زنان 10.76 بار و مراجعه مردان در سال 7.16 بار گزارش شده است گفت: همچنین بالاترین بار مراجعه را گروه سنی بالای 65 سال تشکیل می‌دهد و به عبارتی این افراد 17.3 بار در سال مراجعه به مراکز درمانی دارد.

قائم‌مقام وزارت بهداشت در ارتباط با موضوع اعتیاد و سیاست‌های وزارت بهداشت، عنوان کرد: در زمینه مقابله با پدیده شوم اعتیاد سیاست‌های کلی ابلاغیه رهبری را داریم و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز آیین‌نامه‌های لازم را تصویب کرده است و به طور کلی دو رویکرد در مقابل با مواد مخدر داریم یکی پرهیز از مواد مخدر و دیگری ترک مبتلایان و بهبود ‌آنهاست. 

وی با اشاره به رویکرد کاهش آسیب، گفت: برخی از معتادان به دلیل اینکه رفتارهای پرخطر داشته و اعتیاد آنها تزریقی است بیماری‌های خونی را منتقل می‌کنند و میزان خشونت و رفتارهای پرخطر نیز در آنها زیاد است لذا بر همین اساس مواد مخدر به صورت قانونی توسط کادر درمانی برای آنها ارائه می‌شود که این مسأله دو دهه است که در کشور قدمت دارد.

حریرچی با اشاره به اینکه بیش از 700 هزار نفر تحت درمان کاهش آسیب قرار دارند، گفت: به این افراد داروهایی همچون متادون ارائه می‌شود و در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد سامانه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن توزیع دارو به معتادان بر اساس سامانه الکترونیک و با کدهای حفاظتی انجام می‌گیرد.

وی بیان داشت: 7 هزار مرکز کاهش آسیب داریم که عمدتا مطب‌های بخش خصوصی هستند همچنین از بیش از 700 هزار نفر از افراد که تحت درمان کاهش آسیب هستند 674 هزار و 960 نفر حدود (90 درصد) آنها اسمشان وارد این سامانه شده و بیش از 500 هزار نفر پرونده درمان دارند. همچنین 472 هزار و 633 نفر بر اساس این سامانه دارو تحویل می‌گیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طی سه هفته آینده سه استان دیگر که تحت پوشش کامل این سامانه نیستند نیز به این جرگه می‌پیوندند. 

حریرچی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با موضوع ریزگردها اظهار داشت: ریزگردها منشأ گوناگون دارند ولی آنچه که خطرناک است میزان ذرات با قطر کمتر از 2.5 میکرون بوده که باید این مسأله مدنظر قرار گیرد. سرب و بنزن از جمله مواد آلاینده هستند که در اکثر استان‌ها میزان آنها کنترل می‌شود ولی ذرات معلق منشأ داخل شهر، مجاور شهر، منشأ اقلیمی داخل و خارج کشور دارند و سالهاست که کشور را دچار چالش کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا از عوامل خطر به شمار می‌رود، گفت: در این زمینه دو رویکرد وجود دارد یکی رویکرد وظایف دولت و حکومت و دیگری وظایف مردمی است که بر همین اساس رویکرد دولت اعم از سیاست‌های خارجی تا توسعه سیاست‌های صنعتی، کشاورزی، کنترل مراتع و ... است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ارتباط با وظیفه مردمی در شهرهای بزرگ سالهاست که بی‌محابا خودرو و موتورسیکلت تولید می‌شود و از طرفی تعداد خودروهای تک‌سرنشین زیاد است و همه اینها منشأ آلودگی به شمار می‌رود.

حریرچی افزود: درجه حرارت منازل ایرانی در زمستان نسبت به میانگین جهانی بیشتر بوده و این مسأله افزایش مصرف سوخت و آلودگی را به همراه دارد بنابراین باید یک عزم ملی وجود آید تا موضوع آلودگی را ریشه‌ای حل کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: نقش وزارت بهداشت در حوزه آلودگی هوا آگاه‌سازی مردم، مذاکره با دولت و پایش است.

قائم‌مقام وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا کارخانه‌های تولید خودرو پیوست سلامت دارند یا خیر، گفت: این پیوست وجود دارد ولی تا مادامی که مشتری باشد قیمت بنزین نیز یک دوم تا یک هشتم کشورهای مشابه بوده و پارکینگ هم ارزان باشد این مشکل همچنان وجود خواهد داشت.

وی ضمن اینکه با توجه به این مسأله که آمار خودرو نسبت به جمعیت کشور رو به افزایش است، گفت: 8 درصد بیمارستان‌های اروپایی هزینه آنها از پارکینگ تأمین می‌شود که این مسأله نشان از توجه ما در حوزه قیمت پارکینگ و بنزین را نشان می‌دهد.

حریرچی در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با قیمت دارو و سیاست‌های وزارت بهداشت، گفت: در این زمینه ما با پارادکسی از نیروهای دوجانبه روبه‌رو هستیم و از طرفی هزینه دارو برای مردم باید حداقل ممکن باشد و از طرفی صنعت دارو با دو مشکل جدی روبه‌رو است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: 25 درصد هزینه خانوار در حوزه سلامت را دارو تشکیل می‌دهد بنابراین توجه به این مسأله ضرورت دارد و به دو طریق می‌توان در این حوزه توجه کرد؛ یکی کنترل قیمت و دیگری جبران هزینه بیشتر توجه بیمه و سیاست‌های زمینه‌ای است که ما به هر دوی این نقش توجه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه 70 درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: دو چالشی که صنعت دارو با آن روبه‌رو است یکی ظرفیت بیشتر از مصرف داخل است و دیگری اینکه در صادرات صنعت دارو هنوز جایگاه خوبی را به دست نیاورده است.

حریرچی در مورد فعالیت‌های وزارت بهداشت در حوزه مقابله با عرضه قلیان و دخانیات، گفت: در این زمینه باید تعامل دو طرفه صورت گیرد، هدف ما از اقدامات انجام گرفته کاهش مصرف است نه بستن مغازه‌ها و همه باید در این زمینه کمک کنیم تا مصرف قلیان و سیگار کاهش و کنترل یابد.