انتقال 30 درصد امکانات مرز خسروی به مهران

مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در نشست خبری که امروز( دوشنبه) در شهرداری تهران با موضوع اربعین برگزار شد، اظهار داشت:برنامه های اربعین امسال با محوریت برنامه های وازرت کشور با فعالیت 12کمیته در حال اجرا است که یکی از این کمیته ها، معاونت خدمات شهری است که تمام شهرداری های استانها و شهر ها در این کمیته فعالیت می کنند و وظیفه هماهنگی شهرداری های تمام شهرها با شهرداری تهران است.

وی افزود: سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران سال گذشته 500دستگاه اتوبوس به مرزها فرستاد که امسال به 600دستگاه افزایش پیدا کرده است.

معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در رابطه با نحوه جابجایی زائران گفت: کار جابجایی زائران از مرز مهران تا شهر کوت با مسئولان کشور ما و از شهر کوت تا کربلا برعهده کشور عراق است که با درخواست وزارت کشور و با توجه به حساسیت های موجود، استقرار 100دستگاه اتوبوس در شهر کربلا قطعی شده تا بعد از پایان مراسم زائران را سریع از عراق خارج کند.

یزدانی ادامه داد:با توجه به مصوبات و تاکیدات شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران کارهای خوبی انجام شده و آقایان سالاری و مسجد جامعی برای نطارت برکارها از طرف شورای شهر انتخاب شدند.

وی گفت: رئیس حراست کل و بازرس شهرداری در تمام بازدید ها از مرزها  حضور داشتند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: شهرداری منطقه 4در مرز چزابه، شهرداری منطقه 5در مرز مهران، شهرداری منطقه 6در مرز شلمچه، شهرداری منطقه 14در مرز خسروی و شهرداری منطقه 2در شهر کوت مستقر شده اند.

یزدانی افزود: شهر کوت 90کیلومتر از مرز مهران فاصله دارد که حمل و نقل زائران تا این شهر برعهده کشور ما است و بقیه مسیر بر عهده کشور عراق  است.

انتقال 30 درصد امکانات مرز خسروی به مهران

وی با بیان اینکه بیشتر زائران شهر تهران از مرز مهران عبور می کنند،ادامه داد: وزارت کشور تاکید زیادی بر روی این مرز دارد و به همین دلیل 30درصد امکانات مرز خسروی به مرز مهران منتقل شد.

وی افزود: تا ساعت 10شب روز جمعه حدود 180هزار نفر از مرز مهران خارج شده اند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: معاونت خدمات شهری در مرز مهران فقط به کارهای خدماتی مشغول است و در این مرز سرویس های بهداشتی و دیگر امکانات را مستقر کرده  و در سه شیفت کاری مشغول فعالیت است.

یزدانی ادامه داد: شهرداری تهران زیر نظر فرمانداری و معاونت سیاسی وزارت کشور فعالیت می کند.

وی تاکید کرد: در مرزها بیشتر کارها را خیرین برعهده گرفته اند و در برخی از مسیرها به نطر می رسد حضور نیروهای شهرداری اضافی باشد و خیرین روزانه 65تا 70هزار وعده غذایی بین زائران تقسیم می کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران بیان کرد: با هماهنگی های خوبی که انجام شده است ستاد اربعین امسال بابت ویزای نیروهای شهرداری هیچ هزینه ای دریافت نکرده است.

یزدانی در خصوص برگزاری مراسم اربعین در تهران گفت: در رابطه با برگزاری مراسم اربعین در روز پنج شنبه در شهر تهران شهرداری های منطقه 7، 12،13،14،16،و20 انجام وظیفه می کنند و هماهنگی بین معاونت حمل و نقل ترافیک،مترو و اتوبوسرانی انجام شده است.

یزدانی اظهار داشت: امسال برای افزایش خدمات شهری به زائران اربعین در مسیر مرزهایی که با کمبود سرویس بهداشتی و مسائلی از این دست مواجه بودیم کمبودها را جبران و خدمات مورد نیاز زائرانرا  به صورت مشترک از سوی خیران و شهرداری ارائه می‌دهیم.

وی ادامه داد: مرز خسروی که قرار بود امسال برای اعزام زائران به کربلا آماده شود در حال حاضر مورد استفاده قرار نگرفته است و نیروهای خدمات شهری که در این مرز مستقر هستند تا پایان امروز به مرز مهران منتقل می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بحث نیروی انتظامی، یگان‌ انتظامات شهرداری و همچنین مسئله جمع‌آوری پسماند مراسم اربعین طبق سنوات گذشته با هماهنگی‌های از پیش تعیین شده در حال انجام است.

یزدانی تصریح کرد: نیروهای خدمات شهری در سه شیفت کاری به زائران اربعین در شهر کوفه، کربلا و نجف خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند و بر این اساس این نیروها تا سه روز پس از مراسم اربعین برای جمع‌آوری و تکمیل امور خدمات‌دهی به زائران در کشور عراق و مرزهای مربوط به تردد زائران حضور دارند.

وی با اشاره به مسئولیت هماهنگی نیروهای خدمات شهری کلان‌شهرها که امسال با سازمان خدمات شهری شهر تهران است، افزود: با تشکیل یک کمیته شهری هماهنگی بین نیروهای خدمات شهری از سوی سازمان خدمات شهری شهر تهران صورت می‌گیرد و این کمیته امور داخل و خارج مرزها را در مسئله خدمات شهری مدیریت می‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: مسیر مرزهای تردد زائران کربلا حداکثر طی شش ماه آینده چهار بانده می‌شود و محوریت برنامه‌های مراسم اربعین در مرزها با استانداری هر استان است.

یزدانی تاکید کرد: برای برگزاری مراسم اربعین و پیاده روی مردم شهر تهران از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم مسئولیت هماهنگی خدمات مورد نیاز زائران با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میدان امام حسین (ع) و امور فرهنگی مربوط به آن به دو منطقه هفت و 12 شهرداری مربوط می‌شود با هماهنگی میان دو منطقه، برنامه های اربعین ویژه شهر تهران در این مسیر اجرا و پیگیری می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: خدمات بین مسیر پیاده‌روی زائران حرم عبدالعظیم در روز اربعین در شهر تهران توسط هر یک از مناطق شهر تهران ارائه می‌شود و خود مردم در ارائه این خدمات مشارکت دارند و پارکینگ‌های مورد نظر همچنین سرویس بهداشتی که مورد نیاز افرادی که در پیاده‌روی شرکت می‌کنند در نظر گرفته شده است.

یزدانی با بیان اینکه برای برگزاری مراسم اربعین امسال در بحث اعتبارات سهمیه خدمات شهری شهرداری تهران مشخص شد و بودجه این مراسم نیز از طریق حوزه مالی تامین شده است،ادامه داد: تقسیم مبلغ ده میلیارد تومان با تعیین‌سنجی معاونت خدمات شهری در میان بخش‌های مختلفی که در برگزاری این مراسم شرکت دارند،انجام شده است.

وی بیان کرد: چادرهای اسکان زائران اربعین با همکاری ستاد عتبات عالیات در اختیار مردم قرار گرفته است و این چادرها ظرفیت 15 هزار نفر را دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری یادآور شد: نیروهای خدمات شهری حدود 1200 نیرو در هر یک از شیفت‌های کاری شامل نیروهای خدمات شهری، نیروهای شهر سالم و همچنین نیروهای آتش‌نشانی به خدمت‌رسانی مشغول هستند که هم در مرزها و هم در داخل کشور عراق خدمات مورد نیاز زائران را ارائه می‌دهند که برای این نیروهای خدماتی نیز خدماتی چون خوابگاه، سرویس بهداشتی و حمام در نظر گرفته شده است.

یزدانی موکب شماره 728 و 727 مراسم اربعین را ویژه نیروهای خدمات شهری برشمرد و گفت: مشارکت چند بیمارستان و مدیریت آنها برای تامین داروی مورد نیاز زائران در مراسم اربعین نیز از مواردی است که در جهت برگزاری هر چه بهتر مراسم فوق صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: راهنمایی زائران و گم شدگان اربعین از طریق نیروهای 137 شهرداری تهران انجام می‌شود و همچنین بیش از هزار نیروی داوطلب از شهر یزد در جمع‌آوری زباله‌های مسیر موکب‌ها در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین زباله‌های اربعین را جمع آوری می‌کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: امسال همکاری مسئولان عراقی با سازمان خدمات شهری شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های متولی مراسم اربعین همکاری خوب و ارزنده‌ای بوده است.