سهم مدیریت شهری تهران از اربعین حسینی

محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای بیستمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: در آستانه اربعین حسینی قرار داریم، اربعین حسینی در سال‌های اخیر به بزرگترین گرامیداشت مذهبی در سراسر جهان تبدیل شده است و حضور میلیونها شیفته اباعبدالله الحسین (ع) که از سراسر جهان به سوی کربلای معلی حرکت می‌کنند موجب شده است تا باشکوه‌ترین اجتماع انسانی در بزرگداشت غریب‌ترین و تنها انسان تاریخ شکل بگیرد.

رئیس شورای شهر تصریح کرد: گرچه سابقه زیارت اربعین  به چهلمین روز شهادت امام حسین و حضور جابر صحابه گرانقدر پیامبر اسلام بر مزار سالار شهیدان بازمی‌گردد اما در دهه اخیر و با سقوط حکومت بعثی عراق، اربعین حسینی شکوه و جلال دیگری یافته است.

وی بیان کرد: مردم ایران اسلامی که سرسلسله دوستداران اهل بیت (ع) هستند در پیاده‌روی اربعین و بزرگداشت حماسه حسینی با شور بی‌نظیری شرکت می‌کنند و نقش پررنگی در رقم زدن این تصویر شگفت‌انگیز اجتماع انسانی دارند. 

هاشمی ادامه داد: اما زیارت اربعین تنها بخش حماسی آن نیست چرا که در زیارت اربعین که قرائت آن یکی از نشانه‌های مومن شمرده می‌شود، عبارت مهمی وجود دارد که فلسفه حماسه حسینی را بیان می‌کند که در این عبارت تصریح شده است سالار شهیدان، خون قلبش را برای رهایی امت از جهالت و گمراهی اهدا کرده است. 

رئیس شورای شهر تهران افزود: درس بزرگ اربعین برای ما، توجه به بُعد آگاهی‌بخشی، روشنگری و معرفت شناسانه عاشورا است و اینکه در شور و هیجانات عزاداری و احساسات مذهبی و کمیت هیئات و تعداد عزاداران، فلسفه عاشورا و هدف اصلی سالار شهیدان مغفول واقع نشود.

وی گفت: روشنگری و آگاهی‌بخشی به مردم و دفاع از حقوق مظلومان در برابر سلطه ظالمان، مراقبت از حقوق عمومی  از دستبرد نااهلانی که بر مصدر قدرت قرار گرفته‌اند و ارائه تصویر صحیحی از اسلام به جامعه مهمترین عناصر حرکت اباعبدالله الحسین (ع) در کربلا بود و در کلام مراسم اربعین حسینی برای ما فرصت بزرگ و بی‌نظیری است که روایت صحیح و دقیقی از پیام عاشورا پس از 14 قرن به جهان ارائه کنیم و در صورتی که پس از این رسالت مهم برآییم، شرط شیعه و محبت اهل بیت بودن را به جا آوریم.

هاشمی گفت: مدیریت شهری تهران نیز در سال‌های افتخار یافته که سهم کوچکی در این حرکت بزرگ داشته باشد و امسال نیز این حرکت با همراهی شورای اسلامی شهر تهران و شهردار ادامه یافت که البته این حضور نباید به معنای خارج کردن اجتماع بزرگ اربعین حسینی از حالت مردمی و خودجوش به خود تلقی شود.

رئیس شورای شهر تهران افزود: بنده نیز به همراه برخی از همکاران شورای شهر و شهردار تهران انشالله توفیق حضور در این مراسم معنوی را خواهیم یافت و از نزدیک فرایند خدمت‌رسانی به زائران حسینی را پیگیری کرده تا مراسم اربعین امسال همچون گذشت با معنویت و آرامش کامل برگزار شود.

وی در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های دولت و مردم عراق بویژه مسئولین کربلا و نجف بیان کرد: بار اصلی برگزاری این مراسم بر دوش آنها قرار دارد و از مرجعیت عالیقدر شیعه به خصوص آیت‌الله العظمی سیستانی قدردانی می‌کنم و از همکاران خدوم شهرداری تهران  و سایر دستگاه‌های اجرایی که انتقال و خدمت‌رسانی به زائران اربعین تلاش چشمگیر انجام می‌دهند تقدیر می‌کنم.