ارتباط خواب مادر وکودک

 تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکانی که مادران‌شان مشکل خواب دارند، دیرتر می‌خوابند، در خواب آنها وقفه می‌افتد و زمان خواب عمیق‌شان کوتاه‌تر است.

راهبر این مطالعه، ساکاری لمولا، دانشیار روان‌شناسی دانشگاه وارویک انگلستان، گفت: «این یافته‌ها از آن جهت اهمیت دارند که خواب در کودکی برای سلامت و تکامل ضروری است.»

به گفته محققان، کیفیت پایین خواب بر سلامت جسمی و روانی کودکان اثر منفی گذاشته و باعث ایجاد مشکلاتی در حافظه، یادگیری و عملکرد کلی ایشان در مدرسه می‌شود.

تیم تحقیقاتی لمولا جهت انجام این مطالعه از الکتروانسفالوگرافی (نوار مغزی) در خانه استفاده کرد تا به ارزیابی کیفیت خواب نزدیک به ۲۰۰ کودک ۷ تا ۱۲ ساله و والدین آنها بپردازد.

الکتروانسفالوگرافی به ثبت فعالیت الکتریکی مغز پرداخته و به محققان اجازه می‌دهد تا مراحل مختلف خواب را شناسایی کنند. به علاوه والدین به گزارش خواب خود و کودکان‌شان پرداختند.

مطالعه نشان داد که بین بی‌خوابی مادران و کاهش کیفیت خواب کودکان ارتباطی وجود دارد. در این موارد، والدین گزارش دادند که کودکان‌شان در به خواب رفتن مشکل داشتند و به اندازه کافی نمی‌خوابیدند. در عین حال، محققان هیچ پیوندی بین خواب پدران و کودکان پیدا نکردند.