تخلفات موتورسیکلت‌ها توسط دوربین‌ ثبت می شود

سردار محمدرضا مهماندار درباره طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف گفت: چندین سال است که تخلفات خودروها توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود، در فاز جدید با تغییراتی که در نرم‌افزار ایجاد شد، امکانی به‌وجود آمد که بتوانیم تخلفات موتورسیکلت سواران را نیز از طریق دوربین‌ها شناسایی کنیم. همان تخلفاتی که برای خودروها توسط دوربین‌ها شناسایی می‌شود مانند سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به گذرگاه عابر پیاده و... برای موتورسیکلت‌ها هم قابل شناسایی است. در حال حاضر بیش از هزار دوربین در شهر تهران کار ثبت تخلفات را به‌صورت مکانیزه انجام می‌دهند که همین دوربین‌ها تخلفات موتورسیکلت‌ها را نیز ثبت می‌کنند.

مهماندار درباره این طرح توضیح داد: ۳ ماه است که ما این کار را شروع کردیم و بیش از ۳۰۰هزار پلاک موتورسیکلت متخلف را به‌صورت آزمایشی ثبت و ضبط کرده‌ایم تا صحت سنجی کنیم و مطمئن شویم نرم‌افزار این آمادگی را دارد که اطلاعات را به‌صورت کامل در اختیار ما قرار دهد و خطایی در آن وجود نداشته باشد.

وی درباره زمان اجرایی شدن طرح اظهار کرد: علی رغم اینکه بیش از ۳۰۰هزار پلاک موتورسیکلت متخلف شناسایی شد اما این پلاک‌ها وارد اطلاعات اجرائیات نیروی انتظامی نشد و ما به‌صورت ارشادی این کار را کردیم. از ابتدای آذرماه امسال تمامی موتورسیکلت‌های شهر تهران تحت رصد دوربین‌ها قرار می‌گیرند و تمامی تخلفاتشان توسط دوربین‌ها شناسایی و وارد سامانه‌های اجرائیات راهنمایی و رانندگی می‌شود. این تخلفات برای متخلفین ثبت می‌شود و افراد در زمان مراجعه مانند خودروها این اطلاعات را روی صورت وضعیت خود مشاهده می‌کنند و باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با مبالغ جریمه موتورسیکلت‌ها گفت: هیچ تفاوتی بین مبالغ جریمه موتورسیکلت و خودروها وجود ندارد. برای مثال همان مبلغ جریمه عبور از چراغ قرمز که برای خودروها ۲۰۰هزار تومان است، برای موتورسیکلت سواران هم محاسبه می‌شود.

وی در رابطه با برخورد پلیس با پلاک‌های مخدوش نیز ادامه داد: از ابتدای آذر همزمان با اجرای عملیاتی این سامانه، حتماً طرح برخورد با پلاک مخدوش را برای موتورسیکلت‌ها مانند خودروها اجرا می‌کنیم. دستکاری و مخدوش کردن پلاک یک جرم است و حتماً این موتورسیکلت‌ها توقیف و راکب آن‌ها بازداشت و به مراجع قضایی گسیل می‌شوند. زیرا این کار جرم است و قانون‌گذار بین ۶ ماه تا یک سال حبس برای آن در نظر گرفته است.

مهماندار افزود: تا ابتدای آذر ماه تخلفاتی که برای موتورسیکلت‌ها ثبت می‌شود به‌صورت آزمایشی است و این فرصت برای موتورسیکلت‌سواران متخلف وجود دارد که رفتارهای خود را اصلاح کنند. از ابتدای آذرماه علاوه بر ثبت تخلفات توسط دوربین‌ها، طرح برخورد با پلاک‌های مخدوش در مورد موتورسیکلت‌سواران اجرا می‌شود. هر نوع پوشش مانند نصب کلاه و زنجیر روی پلاک از مصادیق مخدوش کردن و پوشش پلاک است. پلاک باید کاملاً در منظر شهروندان و پلیس باشد و قابلیت خواندن را داشته باشد، در غیر این صورت جرم است و ما با این مسئله برخورد می کنیم.