کارگروه مدیریت بحران شهر تهران باید فعال شود

 محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در بیست و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: حادثه دلخراش زلزله در غرب کشور را به هموطنان در غرب کشور و سایر وابستگان آن‌ها در سراسر کشور تسلیت می‌گویم.

وی با بیان اینکه وقوع زلزله در استان کرمانشاه موجی از اندوه و نگرانی را در میان ایرانیان ایجاد کرد، گفت: این حادثه شرایط خاصی را برای کشور به وجود آورده است و باید در مسئله مدیریت بحران هرچه سریع‌تر خود را آماده کنیم.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه مطمئن باشند که اعضای شورای شهر در کنار آن‌ها هستند و از هر اقدامی که موجب کاهش آلام مردم آسیب‌دیده شود، دریغ نمی‌کنند.

وی گفت: با توجه به جو جغرافیایی و زلزله خیز بودن ایران، وقوع زلزله هر 10 سال یک بار در کشور  تلفات و خسارات بسیاری را برای ما به همراه دارد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: با توجه به گفته‌های کارشناسان شهر تهران روی گسل زلزله قرار دارد و شواهد نشان می‌دهد که این شهر هر 150 سال یک بار یک زلزله 7 ریشتری را تجربه کرده است. 

وی با بیان اینکه از آخرین زلزله تهران بیش از 185 سال گذشه است، خاطرنشان کرد: وقوع زلزله در استان کرمانشاه و برخی از استان‌های همجوار آن ضرورت آمادگی مدیریت بحران به ویژه در شهر تهران را دو چندان کرد.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: در شهر تهران اگر زلزله بیاید مسئولیت مدیریت بحران با شهرداری تهران است و وظیفه شورای شهر و شهرداری است که هماهنگی میان 86 نهاد دارای مسئولیت در مدیریت بحران را ایجاد و تقویت کند.

کارگروه مدیریت بحران شهر تهران باید فعال شود

هاشمی رفسنجانی یادآور شد: کار گروه مدیریت بحران برای شهر تهران باید فعال شود و اعضایی شامل شهردار، معاونان و سایر مسئولان جلسات ویژه ای را جهت پیشگیری از وقوع زلزله و حوادث پس از آن تشکیل داده و دنبال کنند.

وی ادامه داد: به گفته کارشناسان مناطق 12،11،10،9 و 16 از جمله مناطقی هستند که خطرپذیری بالایی در هنگام وقوع سوانح طبیعی همچون زلزله دارند.

رئیس شورای شهر تهران افزود: مناطق 8،7، 15،13، 19 و 20 از جمله مناطقی هستند که خطرپذیری متوسط دارند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: تهران به عنوان پایتخت ایران و پایتخت ام القرای دنیای اسلام به دلیل مسائلی چون بافت فرسوده و عدم استانداردها و همچنین افزون بودن جمعیت و نبود سازه‌های مناسب در ساختمان‌های جدید، وضعیت تاب‌آوری مناسب در برابر حوادث را ندارد.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط فعلی شهر تهران و وضعیت تاب‌آوری آن مسائل ذکر شده باید مورد پیگیری و بررسی واقع شود و مسئولان به صورت کارشناسی و اصولی به آن‌ها بپردازند.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اولین کمک‌هایی که پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه به مناطق زلزله رسید کمک‌هایی بود که از شهر تهران و به ویژه از سوی شهرداری این شهر به مناطق زلزله ارسال شد.

نجات مصدومان زلزله‌زده در اولویت است

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: در حال حاضر نجات مصدومان زلزله‌زده از زیر آوار و امدادرسانی به بی‌خانمان‌ها با ایجاد اسکان موقت و تامین وسایل گرمایشی با توجه به هوای سردی که در منطقه حادثه دیده حاکم است و همچنین مشکلات بهداشتی و اقدامات مهندسی برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی مسدود شده، می‌تواند مشکلات مردم زلزله‌زده را تا حدودی مرتفع کند.

وی تاکید کرد: شهردار تهران در نخستین ساعات پس از وقوع حادثه در استان کرمانشاه در ستاد مدیریت بحران حضور یافت و این ستاد را فعال  و کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان را آغاز کرد.