جذب دانشجوی خارجی، سرمایه امنیتی و اقتصادی دانشگاه‌های ایران

حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر حدود 52 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند، که از این تعداد 23 هزار نفر  در دانشگاه‌هایی وابسته به وزارت علوم، حدود هفت هزار و 500 نفر در دانشگاه آزاد اسلامی، 2هزار و 700 نفر در دانشگاه وزارت بهداشت و مابقی دانشجویان خارجی در جامعة المصطفی، ادامه تحصیل می‌دهند. 

افزایش جذب دانشجوی خارجی با رتبه خوب دانشگاه‌های ایران در جهان

وی ادامه داد: باتوجه به روندی که دانشگاه‌های ما در جذب دانشجوی خارجی در ایران دارند. امسال 18 دانشگاه کشورمان در درجه بندی‌های بالای دانشگاه‌های جهان قرار گرفتند که اگر این روند و اعتبار افزایش پیدا کند جذب دانشجو در داخل کشور افزایش پیدا می کند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: یکی از اهداف برنامه ششم، ایجاد شعب مشترک دانشگاهی میان دانشگاه‌های برتر دنیا برای جذب دانشجو است که از این طریق  می توان دانشجو خارجی به داخل کشور تزریق کرد.

سالارآملی تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان خارجی از طریق تفاهم‌نامه‌های فرهنگی اجازه تحصیل در ایران را پیدا می‌کنند. این دانشجویان در کشور خود جزء دانشجویان بورسیه هستند، برخی نیز از طریق برنامه تبادل فرهنگی به ایران وارد می‌شوند، یعنی تعدادی از دانشجویان ایرانی به کشورهای خارجی رفته و در ازای آنها، دانشجویان خارجی به ایران می آیند.

اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور کم است

وی در خصوص اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور گفت: در ایران اعزام دانشجو به خارج کم انجام می‌شود، براساس چارچوب یونسکو در کشورهای اسلامی، از کشور عربستان سعودی حدود 72 هزار دانشجو و امارات 34 هزار دانشجو در کشورمان حضور دارند. تعداد دانشجویان کشور مالزی در ایران زیاد بود اما کاهش پیداکرده است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: در حال حاضر دانشجویان خارجی از 134 کشور دنیا  در ایران حضور دارند و بیشتر این دانشجویان از کشور عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و سپس کشورهای آفریقایی هستند.

جذب دانشجوی خارجی، سرمایه امنیتی و اقتصادی دانشگاه‌های ایران

وی گفت: مسیر دانشگاه‌های کشورمان منطقی و رو به  توسعه است اگرچه یک مدت مسیر کاهشی داشته‌ایم ولی درحال حاضر تمامی نهادهای مرتبط با جذب دانشجوی خارجی فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید و جذب دانشجو خارجی به عنوان یک سرمایه اساسی ، امنیتی و اقتصادی دانشگاهی ما محسوب می شود.

سالارآملی یادآور شد: اگر بخواهیم در میان 200 دانشگاه برتر جهان قرار بگیریم باید در زمینه بین‌المللی  فعالیت خود را بیشتر کنیم.