هفت روش کاملا طبیعی برای درمان تبخال

افرادی که دچار تبخال لب می شوند در ابتدا احساس گزگز و خارش در ناحیه مورد نظر می شوند. سپس تبخال جوانه می زند و گاه مراحلی از تب و آلرژی نیز دیده می شود.

البته نمی توان تبخال لب را مشکلی جدی دانست و این تاول های ریز بعد از چند روز از بین می روند، اما با این حال توصیه می شود قبل از اینکه مشکلات جدی تری بروز کند نسبت به درمان آن اقدام کنید. این کار باعث می شود که تبخال قبل از اینکه مایع درون خود را پخش کند خشک شده و به این ترتیب از افزایش و همچنین سرایت آن به افراد دیگر جلوگیری می شود.

باید حواستان باشد که لوازم شخصی خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید و هر چیزی که در حین تبخال استفاده کرده اید را بیرون بیاندازید. خوشبختانه روش های طبیعی زیادی برای مقابله با تبخال و درمان آن وجود دارد که می توانید به صورت موضعی استفاده کنید. این روش ها بدون ایجاد عوارض جانبی به تسریع خشک شدن تبخال کمک می کنند. در این مطلب با هفت روش کاملا طبیعی برای درمان تبخال بیشتر آشنا می شوید.

شیر سرد

شیر حاوی ترکیب شناسخته شده ای به نام لیزین است که با جذب شدن در پوست فعالیت ویروس منشا تبخال را از کار می اندازد. استفاده موضعی از شیر باعث تنظیم pH پوست شده و به احیای منطقه تبخال زده کمک می کند.

روش استفاده

کار سختی نیست. یک گلوله پنبه را به شیر سرد آغشته کنید و روی تبخال لب بزنید. اجازه دهید ترکیبات شیر روی تاول ها تاثیر بگذارند. نیازی به آب کشی نیست. این کار را هر روز دو تا سه بار تکرار کنید.

گوجه فرنگی

آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی برای تحریک احیای سلولی مناطق تبخال زده فوق العاده است. این خواص آنتی اکسیدانی رشد میکروارگانیسم ها را متوقف کرده و سوزش و خارش تبخال لب را فروکش می کند.

روش استفاده

یک برش گوجه فرنگی تازه را روی تبخال لب قرار دهید. اجازه دهید نیم ساعت روی آن بماند و سپس منطقه را با آب بشویید. این کار را هر روز دو بار تا زمانی که احساس بهبود کرده اید تکرار کنید.

ماست طبیعی

اسیدلاکتیک موجود در ماست طبیعی یک ترکیب موثر برای کنترل pH پوست لبها محسوب شده و مانع از رشد و تکثیر تبخال لب می شود. خواص موجود در ماست خارش ناشی از تبخال را تسکین داده و به درمان سریع عفونت کمک می کند.

روش استفاده

با مشاهده نخستین علائم تبخال لب مقداری ماست طبیعی و شیرین به پوست ناحیه مورد نظر بزنید. اگر تاول ها ایجاد شده است ماست را به طور مستقیم روی آنها قرار داده و بدون آب کشی چند ساعت تحمل کنید. برای دستیابی به نتیجه بهتر این کار را 3 مرتبه در روز تکرار کنید.

گیاه آلوئه ورا

خواص ضدویروسی و ضدعفونی کنندگی ژل آلوئه ورا در جهت درمان عفونت ویروسی تبخال لب کارایی بالایی دارد. ترکیبات موجود در ژل آلوئه ورا بروز تبخال لب را متوقف کرده و روند احیای سلولی منطقه را تسریع می کند.

روش استفاده

مقدار کمی ژل آلوئه ورا تازه را در آورده و روی تبخال لب بمالید. حدود نیم ساعت صبر کنید و سپس لبها را با آب شستشو دهید. این کار را در روز سه مرتبه تکرار کنید.

عصاره دانه گریپ فروت

عصاره دانه گریپ فروت یک ترکیب طبیعی با خواص ضدقارچی و ضدویروسی دارد. بنابراین تاثیر منفی ویروس تبخال را متوقف می کند. این ماده حاوی ویتامین C است. باید بدانید که این ویتامین برای احیای پوست زخم شده لازم است و می تواند سدی در برابر میکروب ها و ویروس ها بسازد.

روش استفاده

دو قطره از عصاره دانه گریپ فروت را روی تبخال لب بزنید. نیازی به شستن منطقه تبخال زده نیست. این شیوه درمانی را دو بار در روز تکرار کنید.

یخ

اگرچه یخ به ویروس عامل این مشکل حمله نمی کند و تاثیری در نابودی آن ندارد، اما گذاشتن یخ روی تبخال لب باعث کاهش التهاب شده و احساس خارش و سوزش را برطرف می کند.

روش استفاده

چند قالب یخ در یک پارچه تمیز یا کیسه فریزر قرار داده روی تبخال لب بمالید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

نمک دریا

نمک دریا یک ترکیب فوق العاده با خواص ضدعفونی کنندگی و ضدویروسی دارد که به درمان تبخال لب کمک می کند. استفاده موضعی از این نوع نمک باعث خشک شدن تبخال و مانع از گسترش آن می شود.

روش استفاده

یک تکه نمک دریا را با آب یا آب لیموترش مرطوب کرده و به آرامی روی منطقه مورد نظر بمالید. 20 دقیقه صبر کنید و در نهایت لب ها را با آب بشویید. این کار را دو تا سه مرتبه در روز تکرار کنید.

یادتان باشد

یادتان باشد که ویروس تبخال به طور کامل از بین نمی رود و در برخی شرایط مانند استرس یا ترس و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن دوباره بروز می کند. اما می توانید به محض احساس تبخال لب از این روش های درمانی استفاده کنید تا روند درمان آن سرعت گرفته و مانع از گسترش آن شود.

مهم تر از این روش های طبیعی، پرهیز از استفاده مشترک از لوازم شخصی مانند رژ لب، ریش تراش و حوله و غیره است. بعد از درمان تبخال تمام لوازمی که در طول دوره درمان استفاده کردید دور بیاندازید تا مانع از رشد دوباره تبخال شود.