داروهایی که شما را چاق می کنند را بشناسید

 تنها رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک نیستند که مقصران اصلی افزایش وزن به حساب می آیند. گاهی داروهایی که به طور متداول مصرف می کنید نقش مهمی در ابتلا به اضافه وزن و چاقی دارند.

داروهای ضد بارداری: این داروها باعث آزادسازی ھورمون پروژسترون در بدن می شوند. پروژسترون منجر به افزایش اشتها می شود. ضمنا داروھای ضدبارداری، باعث احتباس آب در بدن می شوند.

داروهای مسدود کننده بتا: نباید از مصرف داروھای کاھنده خون به دلیل ترس از چاقی، خودداری کرد و حتما باید از پزشک بخواھید که داروی جایگزین برای شما در نظر بگیرد. پزشک ممکن است که به جای داروھای قدیمی، داروھای مسدودکننده بتای جدیدتر، یا داروھای مسدودکننده کانال کلسیم و یا محدودکننده ھایACEرا تجویز کند. ھمچنین باید مراقب رژیم غذایی خود باشید تا قند و شکر کمتری داشته و در عوض، میوه و سبزیجات تازه بیشتری مصرف کنید و فعالیت بدنی بیشتری نیز داشته باشید.

انسولین: برخی از داروھای انسولین در برخی از افراد به افزایش وزن منجر می شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، یا چاق ھستند و یا در معرض ابتلا به اضافه وزن قرار دارند. اکثر این افراد، تحرک بدنی کافی ندارند و انرژی کافی نمی سوزانند. برای جلوگیری از افزایش وزن باید زیر نظر پزشک، یک برنامه ورزشی برای خود ترتیب بدھید. پیاده روی به مدت ۳۰ دقیقه در روز نیز اثرات چشمگیری بر وضعیت قند خون و وزن فرد دارد.

آنتی ھیستامین ھا: مصرف آنتی هیستامین به مدت طولانی اثراتی مانند اضافه وزن دارد. بنابراین، اگر برای فروکش کردن تب و به صورت موقتی از آنتی ھیستامین استفاده شود، اثری بر روی افزایش وزن نخواھد گذاشت. اگر به ھر دلیلی مجبور ھستید که از آنتی ھیستامین به مدت طولانی استفاده کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت صلاحدید، داروی مشابھی برای شما تجویز نماید.

استروئیدھا: مصرف طولانی مدت استروئیدھا در افرادی که به بیماری ھایی نظیر آرتریت، آسم و بیماری ھای گوارشی مبتلا ھستند، احتمال افزایش زن رو بالا می برد. این داروھا، اشتھا را افزایش داده و در طولانی مدت منجر به اضافه وزن می شوند. اگر مجبور ھستید که از استروئیدھا به مدت طولانی استفاده کنید، با پزشک خود در مورد امکان کاھش دوز دارو مشورت نمایید.

داروھای ضد افسردگی: سروتونین و دوپامین موجود در این داروھا که انتقال دھنده ھای عصبی ھستند که با ایجاد لذت و شادی در ارتباطند، اشتھا را نیز برای خوردن، بیشتر می کنند. البته، عوارض جانبی این داروھا از فردی به فرد دیگر، تفاوت دارد. اگر دغدغه وزن دارید، حتما در مورد قطع مصرف این داروها با پزشک مشورت کنید.