افزایش نگرانی‌ها در پی ورود موج باران و سرما

پس از گذشت 6 روز از زلزله در استان کرمانشاه مردم زلزله‌زده نگران سرما و بارش باران از عصر فردا هستند که می‌تواند در کنار عدم وجود امکانات بهداشتی بر مشکلات آنها بیافزاید.

6 روز از زلزله غرب استان کرمانشاه می‌گذرد و آثار تخریبی زلزله آنقدر زیاد و مصیبت‌بار است که مردم پس از 6 روز همچنان تا حدودی نتوانسته‌اند با شرایط خود کنار بیایند.

نیروهای امدادرسان نیز با رفع بخشی از نیازهای اولیه ساماندهی بهتری به امدادرسانی‌ها دادند اما همچنان برای بهبود وضعیت مردم زلزله‌زده به ویژه با توجه به شرایط جوی نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه باید در نهایت طی یک ماه، پرونده اسکان موقت حادثه‌دیدگان بسته و روند اسکان دائم را آغاز کنیم گفت: لاشه احشامی که زیر آوار مانده باید تا غروب روز شنبه، از آوار خارج و دفن شوند تا سلامت روستاییان زلزله‌زده به خطر نیفتد.

بازوند با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید هر سریعتر زمینه بازگشت دانش‌آموزان به مدارس را فراهم کند عنوان کرد: با توجه به سرما، اهالی شهرستان ثلاث باباجانی نباید مشکل سوخت داشته باشند هرچقدر که لازم است سوخت در اختیار آسیب‌دیدگان قرار گیرد و هزینه‌های آن را از ستاد بحران تقبل می‌کند. برای جلوگیری از نفوذ باران به داخل چادر زلزله‌زدگان از امروز نایلون ضخیم توزیع می‌شود تا چادرها ایمن‌سازی شوند.

فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه وضعیت زندگی در این شهرستان به سمت عادی شدن پیش می‌رود بیان کرد: خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده در حال انجام است.

فرامرز اکبری با اشاره به اینکه کمک‌های خیران مردمی و دولتی به نحو شایسته‌ای در حال دریافت است عنوان کرد: عمده‌ترین مشکل ما در ‌‌‌‌‌‌‌‌رابطه با اسکان دائمی است و در تلاش هستیم خدمات را ساماندهی کنیم.

وی گفت: از مردم درخواست داریم کمک‌های خود را به نحو ساماندهی شده به مراجع رسیدگی به امور زلزله‌زدگان تحویل دهند تا بی‌نظمی ایجاد نشود و مردم کمک‌های خود را به هلال‌احمر تحویل دهند تا در یکی جایی بیش از حد خدمات توزیع نشود و در جایی دیگر کمبود امکانات وجود داشته باشد.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم با توجه به برودت سرمای هوا در این هفته پیش‌رو مقداری نایلون تهیه شود گفت: کمک‌های مردمی نیز در قالب خرید نایلون، وسایل گرمایشی و موکت باشد تا اسکان موقت را پوشش خوبی بدهیم تا مردم دچار سرماخوردگی نشوند.

سپاه در سطح روستاهای سرپل‌ذهاب برای جذب و هدایت کمکهای مردمی اقدامات مهمی در شهرستان سرپل‌ذهاب ایجاد کرده و در مدیریت حوزه نقش موثری ایفا می‌کنند و حتی جهت رضایت بیشتر مردم برخی از نیروهای خود را برای برپایی چادرها به کمک مردم اعزام می‌کنند.

به محض ورود به شهرستان سرپل ذهاب و طی مسیرهای منتهی به روستاهای زلزله زده این شهرستان با انبوه نیروهای نظامی و انتظامی مواجه می شویم در سطح شهر نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی و ارتش و سپاه به خوبی امنیت را برقرار کرده‌اند.

پلیس راهور نیز راه های برون شهری را به خوبی کنترل می کند اما ترافیک شدید که حاصل از حضور پررنگ مردم برای کمک رسانی است، عبور و مرور را دچار مشکل کرده است.

گلایه مردم از توزیع نامناسب چادرها قابل درک است زیرا به صورت منظم این کار انجام نمی‌شود، البته سایر امکانات نیز بدون نظم کافی در سطح شهر سرپل‌ذهاب تقسیم می‌شود.

به‌ خوبی می‌توان دریافت که مهمترین نگرانی مردم خبر احتمال بارش باران است زیرا در بخش زیادی از شهر چادرهای مسافرتی شخصی را می‌توان دید که قابلیت مقاومت و استفاده بهینه در برابر باران را ندارند همچنین چادر هایی که هلال‌احمر در اختیار آنها قرار داده اگرچه تا حدود بیشتری در برابر باران مقاومت دارند اما نگرانی مردم از جاری شدن آب باران است که می‌تواند محل نشستن آنها در زیر چادر را مورد آسیب جدی قرار دهد.

اگرچه در سطح شهر سرپل ذهاب تعدادی دستشویی و حمام تعبیه شده اما کافی نیست و مردم همچنان انتظار دارند تا این امکان بهداشتی نیست برای آنها فراهم شود.

برخی خانواده ها برای فرار کودکان خود از خطر سرماخوردگی و سرمای شبانه کودکان خود را به منزل اقوام خود در شهرهای نزدیک مانند کرمانشاه فرستاده بودند و امیدوار بودند که امکان فراهم شوند تا بتوانند فرزندان خود را در محل اسکان خود نگهداری کنند.

با وجود تمام مشکلات و کمبودها مردم زلزله زده روحیه خود را به دست آورده‌اند و برای بهبود کیفیت اسکان خود دست به کار شده‌اند و همچنان کمک‌های مردمی به این مناطق به وفور دیده می‌شود. مسئولان نیز باید با مدیریتی یکپارچه، بدون هدر رفت انرژی و امکانات به رفع مشکلات مردم تسریع ببخشند. رفع مشکلات در صورت مدیریت صحیح امری غیر قابل تحقق نیست.