علت مفید بودن شادی برای سلامتی چیست؟

شاد بودن نه تنها به این معنی است که احساس رضایت می‌کنید یا خوشبین هستید، بلکه بنابر تحقیقات انجام شده، شاد بودن روی سلامت عمومی شما هم تاثیر می‌گذارد. تعرف و معیار دقیق شادی می‌تواند گوناگون باشد، اما به طور کلی به عنوان حسی از رضایت و داشتن ِ حال خوب تلقی می‌شود. عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند روی شاد بودن فرد اثر بگذارد: ژنتیک، محیط، استرس و ... برخی از عوامل مانند ژنتیک، تحت کنترل ما نیستند اما مطمئنا جنبه‌های دیگری هم وجود دارد که برای شاد بودن می‌توانیم آنها را کنترل کنیم.

شاد بودن به غیر از بهتر کردن خلق و خو و بهبود نگرش نسبت به زندگی، از ما در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند، ریسک ناتوانی در پیری را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

آنهایی که احساس شادی می‌کنند، بیشتر ورزش می‌کنند و معمولا رژیم غذایی سالمی دارند که می‌تواند تا حدودی توجیه کننده‌ی سلامتی ناشی از شاد بودن باشد.

محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی

مروری در سال 2012 به ارتباط بین شادی و نگرش مثبت و بیماری‌های قلبی و عروقی پرداخت. پژوهشگران دریافتند وضعیت روحی مثبت، جدای از سایر فاکتورها، از فرد در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند.

بنابر مطالعات انجام شده، افرادی که شاد هستند، راحت‌تر می‌توانند عادات سالم سبک زندگی خود را حفظ کنند، مانند ورزش روزانه، تغذیه‌ی سالم و خواب کافی شبانه.

البته به این سادگی‌ها هم نیست که فقط احساس شادی کنید و هرگز دچار حمله‌ی قلبی نشوید! بلکه به طور کلی شادی می‌تواند به شما کمک کند با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم، از سلامت قلب‌تان حمایت کنید.

شاد بودن می‌تواند سطح فشار خون را نیز کاهش دهد و در نتیجه ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کم کند.

دوپامین هورمونی است که هورمون «حال خوب» به حساب می‌آید. به طور کلی، وقتی دوپامین ترشح می‌شود، ما حس خوبی داریم. پزوهشگران سوئیسی دریافتند دوپامین می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. بنابراین، «حال خوبِ» ناشی از ترشح دوپامین می‌تواند یکی از دلایل مرتبط با کاهش فشار خون باشد. مطالعه‌ای در سال 2005 نیز دریافت شادی ارتباط معکوس با فشار خون دارد.

تقویت سیستم ایمنی

بین احساس شادی و احتمال بیمار شدن هم ارتباط وجود دارد. مطالعه‌ای در سال 2003 دریافت وقتی افرادی که احساسات مثبت‌تری داشتند در معرض ویروس سرما خوردگی قرار گرفتند، احتمال ابتلای آنها به سرماخوردگی نسبت به آنهایی که احساسات منفی‌تری داشتند بسیار کمتر بود.

مطالعه‌ای در سال 2006 نیز دریافت افرادی که دارای احساسات مثبت‌تری بودند، نسبت به آنهایی که احساسات منفی داشتند، بعد از واکسیناسیون، آنتی بادی‌های بیشتری در بدن خود داشتند.

داشتن آنتی بادی بیشتر بعد از واکسیاسیون، علامتی از سیستم ایمنی قوی است. بنابراین این مطالعه اینطور نتیجه گیری کرد که، احساس شادی می‌تواند قدرت دفاعی سیستم ایمنی را بالا ببرد.

البته صرفا شاد بودن، تضمین نمی‌کند که شما هرگز بیمار نشوید! اما نگرش مثبت و احساس شادی می‌تواند نیروی دفاعی‌تان را در برابر بیماری‌ها افزایش بدهد.

 

محافظت در برابر ناتوانی‌ها و ضعف‌های حرکتی در سال‌های بعدی زندگی

در سال 2014، محققان ارتباط بین احساس شادی و احتمال ضعف حرکتی را مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران اطلاعات مربوط به 3199 مرد و زن بالای 60 سال را به مدت 8 سال جمع آوری کردند. آنها دریافتند در میان این افراد آنهایی که لذت کمتری از زندگی برده بودند، بیشتر در معرض یک یا دو ضعف در فعالیت‌های روزمره قرار داشتند. بنابراین داشتن سطح خاصی از شادی می‌تواند به محافظت در برابر ضعف‌ها در سالهای بعدی زندگی کمک کند.

احساس درد

هر چند شاد بودن و لذت بردن از زندگی، شما را در برابر درد ایمن نمی‌کند، اما می‌تواند تا حدودی دریافت شما از درد را تحت تاثیر قرار بدهد.

یک سری از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که داشتن هیجانات مثبت می‌تواند درد ناشی از بیماری‌های مزمنی چون آرتروز را کاهش بدهد. مطالعه‌ی دیگری هم دریافت آنهایی که هیجانات و احساسات مثبت‌تری داشتند، علائم‌ درد ناشی از سوزش معده و کشیدگی عضلات در آنها کمتر بود.