شهرآفتاب، بانک شهر و شهروند فروخته نمی شوند

سمیع‌الله حسینی مکارم  در نخستین نشست خبری خود اظهار کرد: ابتدا ابراز همدردی با تمام بازماندگان زلزله‌زدگان اخیر در غرب کشور دارم و امیدوارم با تلاش مسئولان و همچنین همکاری مردم اقدامات خوبی در مناطق زلزله زده صورت بگیرد. 

وی تصریح کرد: امیدواریم در بازسازی مناطق زلزله زده مردم و دولت همکاری داشته باشند و شهرداری نیز بتواند بخشی از آلام مردم را در این مناطق کاهش دهد.

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران با اشاره به رویکرد جدید مدیریت شهری در این دوره گفت: سیاست اصلی شهرداری تهران در دوره جدید شفافیت، انضباط مالی و دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات مالی است. نقش رسانه‌ها در این دسترسی آزاد مردم به اطلاعات بر کسی پوشیده نیست و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم که اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار بدهیم تا مردم از تمامی موضوعات مالی شهرداری مطلع شوند و بدانند پولشان کجا هزینه می‌شود. 

حسینی گفت: ما اگر بتوانیم به درستی و با شفافیت اطلاعات مالی را در اختیار مردم قرار دهیم، قطعا نظارت آنها به صورت مطلوب انجام خواهد گرفت و انتقادات و راهنمایی‌های آنها را خواهیم داشت و به طور طبیعی مسیر خدمت رسانی بهبود خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی این دوره از مدیریت شهری شفافیت مالی و انضباط مالی است، بیان کرد: امیدوارم شهرداری در این دوره به یک اتاق شیشه‌ای تبدیل کنیم و تمام مراودات و درآمدها و هزینه‌ها در این اتاق شیشه‌ای مشخص باشد. 

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران در خصوص درآمدهای شهرداری تهران توضیح داد: بودجه شهرداری تهران در سال جاری 17 هزار میلیارد و 900 میلیون تومان است، 21 درصد از درآمد شهرداری تهران در یک تقسیم‌بندی درآمدهای پایدار و مابقی ناپایدار است. تا به امروز 72 درصد درآمد ما محقق شده است و یکی از دلایلی که درآمد ما کاهش پیدا کرده است، عامل اصلی آن مالیات بر ارزش افزوده است. در سال گذشته ما دریافتی‌مان از محل مالیات ارزش افزوده 350 میلیارد تومان در ماه  بوده است و هزینه‌های جاری شهرداری تهران و حقوق پرسنل در سال گذشته 475 میلیارد تومان بود.

حسینی اضافه کرد: در سال جاری به دلیل استخدام‌هایی که صورت گرفته و به دلیل افزایش حقوقی که داشتیم و افزایش سایر هزینه‌ها، هزینه‌های ما در ماه‌های معمولی به 600 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و این در حالی که مالیات ارزش افزوده به نصف کاهش پیدا کرده و حدود 2 هزار و پانصد میلیارد تومان در پایان سال از محل مالیات ارزش افزوده کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: براساس قانون برنامه ششم توسعه متاسفانه پولی که مردم برای مالیات پرداخت می‌کنند بازگشتش به شهر به نصف کاهش پیدا کرده است. 

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران بیان کرد: این بخش از قانون برنامه ششم توسعه مشکلاتی را برای شهر تهران به وجود آورده و باعث شده درآمد ما به نصف کاهش پیدا کند. ضمن اینکه درآمد ما حاصل از شهرسازی کاهش پیدا کرده و دلایل آن را می‌توان به رکود در بازار ساخت و ساز، پر شدن ظرفیت طرح تفصیلی اشاره کرد. 

حسینی افزود: در تهران تا 2 برابر آنچه که ما در بخش تجاری نیاز داریم، ساخت و ساز صورت گرفته است. یکی از عوامل مهم آن این است که اموال و دارایی‌هایی که در شهرداری وجود داشته بسیاری فروخته شده و مصرف ساخت و ساز و هزینه‌های شهر شده است و ما طبعا باید دو راهکار را در نظر بگیریم، اول ایجاد درآمد متعارف از محل درآمدهای پایدار و دوم کاهش هزینه‌های غیرضروری.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای اصلی ما این است که هزینه‌های غیرضرور و بی‌مورد را کاهش دهیم. به طور مثال ما در ایام محرم و در اربعین در سال گذشته 5 میلیارد تومان بودجه مصوب بوده است اما بیش از 50 میلیارد تومان هزینه شد اما امسال شورا 10 میلیارد تومان مصوب کرد و ما کمتر از رقم مصوب هزینه کردیم و البته با کیفیت و با فعالیت بیشتر که همه کاسنی که به عنوان ناظر در کربلا حضور داشتند آن را تایید کردند.

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران گفت: به عنوان مثال در بخش برف‌روبی بنا داریم با شیوه‌هایی هزینه‌ها را کنترل کنیم و از هزینه‌های غیرضرور جلوگیری کنیم و فناوری ارائه خدمات را درست کنیم. 

به گفته حسینی تمامی خدمات شهر چه در مناطق و چه در مرکز و چه در سازمان‌ها و شرکت‌ها احصا می‌کنیم و در مورد همه خدمات با فناوری و شیوه‌های جدید هزینه‌ها را کاهش و کنترل کنیم و قیمت تمام شده خدمات در شهرداری تهران را احصا کنیم. 

وی افزود: ما هیچ حقوقی در طول چند ماه گذشته از پرسنل شهرداری را کاهش ندادیم و حتی قبل از پایان ماه حقوق پرسنل را با تمام مزایا پرداخت کرده‌ایم. 

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران ادامه داد: در راستای شفاف‌سازی مراودات مالی و انضباط مالی و پاسخگویی و انحرافات احتمالی در هزینه‌کردها، شهردار تهران بخشنامه‌ای را در چند بند صادر کرد و یکی از قول‌هایی که به مردم داده شد که هولوگرام را به شکل موجود کنترل خواهیم کرد.

حسینی تصریح کرد: بخشنامه اشاره‌شده صادر و متعاقب آن کمیته متشکل از کارشناسان متخصص تشکیل و در خصوص هولوگرام‌ها بررسی‌های لازم صورت و زمینه‌های جاری شدن آن را دنبال کردم.

وی گفت:   بعد از این بخشنامه 1232 مورد از هولوگرام‌‌ها را بررسی کردیم به میزان 720 میلیارد تومان، 866 مورد از این هولوگرام‌ها تایید شده بود به میزان 359 میلیارد تومان، 332 مورد مستنداتشان کافی نبوده یعنی امکان داشته که اینها بروند مجددا مستندات را بیاورند، 334 مورد نیز از این هولوگرام‌ها به میزان 55 میلیارد تومان باطل شده است. 

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران ادامه داد: اصولا هولوگرام‌ها در مناطق جنوبی هم داریم اما بیشتر در مناطق میانی و شمالی شهر است، کارگزاران ادعا دارند که 600 میلیارد تومان از شهرداری طلب دارند بنابراین تا این جای کار 720 میلیارد تومان به اضافه 600 میلیارد تومان پیش‌خور شده است و این شامل هولوگرام‌هایی است که به مناطق ارائه شده است. ما هنوز موارد متعددی داریم که امکان دارد دست افراد باشد و هنوز مراجعه نکرده‌اند.

حسینی تصریح کرد: ما هولوگرام‌هایی داریم در مورد کسانی که ذینفع واحد هستند و تمام موارد را بررسی و کادرسازی خواهیم کرد و تمامی هولوگرام‌هایی که تایید شوند در یک سامانه مدنظر ثبت خواهد شد، تمام نهادها و موسسات و سازمان‌ها و شرکت‌های اجرایی هم به مرور مراجعه می‌کنند. 

وی خاطرنشان کرد: اخیرا موردی داشتیم که 36 میلیون تومان برای 3 ملک توسط یکی از بانک‌ها واریز و برداشت شده بود، ما بررسی کردیم یکی از ملک‌ها برای خودشان بوده و 2 تا ملک برای خودشان نبوده و ما دستور دادیم فورا به خزانه شهرداری برگردد و ما الان یکی از ابزاری که برای شفافیت داریم ایجاد خزانه واحد است و ما امیدواریم تا پایان سال خزانه واحد در شهرداری ایجاد کنیم. 

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران بیان کرد: متاسفانه تا به امروز خزانه واحدی در شهرداری نداشته‌ایم و تلاش می‌کنیم با ایجاد این خزانه واحد تمامی ورود و خروج پول‌ها در این خزانه انجام شود.

حسینی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی بدهکاری ما عبارت است از اینکه متاسفانه شهرداری متعهد به برنامه 5 ساله و بودجه عمل نمی‌کرده است و برخی از پروژه‌ها نیز به صورت غیرکارشناسی انجام می‌گرفته است. به طوری که برای یک پروژه باید بر اساس یک برنامه از قبل پیش‌بینی شده عمل کرد. 

وی ادامه داد: هولوگرام از مسیر اصلی خود جدا شده بود و به جای اینکه پول نقد بیاورند، نمی‌آوردند و بنا به غیر نقد دریافت می‌کردند و ضرورت داشت که این بخشنامه توسط شهردار تهران برای اصلاح فرایندها صادر شود. 

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران گفت: در حال حاضر ما شهر را در جهات مختلف به نحو احسن اداره می‌کنیم، ضمن اینکه ما طی 2 ماه اخیر هیچ تسهیلاتی را برای پرداخت حقوق پرسنل نگرفته‌ایم. 

حسینی افزود: هولوگرام و بستن پشت باجه درآمد ما را کاهش داده است و به همه شهرداری‌ها تاکید کرده‌ایم که ریالی پشت باجه پرداخت نشود و گفته ایم که پول باید به خزانه واریز شود و در صورت نیاز از طریق خزانه به آنها پول داده می‌شود و درآمد همه مناطق طی 2 ماه گذشته افزایش یافته است. 

وی در خصوص بدهی‌ها و مطالبات گفت: 30 میلیارد تومان در دفاتر ما ثبت شده است و اگر بودجه ما محقق شود باید سالی 7 هزار میلیارد تومان بابت سود تسهیلات و دیرکرد مطالبات پرداخت کنیم. 

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران افزود: ما به بعضی از نهادها، دستگاه‌های اجرایی مراودات و بدهی‌ها و طلب‌هایی داریم و مجموعا اعدادی را به این نهادها بدهکاریم، به عنوان مثال بنیاد مستضعفان 20 سال پیش زمینی به ما داده است که بخشی از پول خود را دریافت کرده که امروز مراجعه می‌کند یا پول را به زمان الان به ما بدهید یا زمین را. 

حسینی بیان کرد: 2 بدهی داریم که در حال جمع‌بندی آن هستیم، اول ماده 38 پیمانکاران ما  شکایت می‌کنند و در آنجا به جمع‌بندی می‌رسند و پرونده‌های بسیاری در حدود 700 تا 800 میلیارد تومان در این بخش و پرونده‌های بسیاری در دادگاه‌ها داریم که نمی‌دانیم حکم آنها چه خواهد شد چرا که آنها نیز جریمه دیرکرد دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در راستای شفاف‌سازی و انضباط مالی قرارمان بر این بود که قراردادهای بالای یک میلیارد تومان را در یک سامانه ثبت کنیم که این سامانه ثبت آماده است و قرار است قراردادهای بالای یک میلیارد در 22 منطقه در این سامانه ثبت شود. امیدواریم با سامانه‌ در حال ارتباط بتوانیم تا 3 ماه آینده تکمیل شود و تمامی قراردادها در آنجا ثبت کنیم. 

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران گفت: ما نحوه انعقاد قراردادها از طرق مختلف، قیمت قرارداد، تاریخ قرارداد، کیفیت قرارداد و افراد طرف قرارداد مواردی هستند که قطعا به اطلاع عموم خواهد رسید و این باعث خواهد شد که ما تشریفات قانونی را انجام دهیم و مردم متوجه شوند. 

حسینی گفت:  بنده قول می‌دهم تا قبل از عید نوروز تمام قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در سامانه اشاره شده ثبت و به اطلاع شهروندان برسد. 

وی اضافه کرد: در مورد هزینه‌های فاقد سند در دوران احمدی‌نژاد و قالیباف بررسی انجام ندادیم.در خصوص هزینه‌های فاقد سند دوران احمدی‌نژاد که اعلام شده 300 میلیارد تومان است ورودی نداشته‌ایم.

حسینی در خصوص استخدام‌ها گفت: بالغ بر 13 هزار و 500  استخدام در سال جاری صورت گرفته است. شهرداری سالانه 2 میلیون تومان برای هر فرد هزینه می‌کند و سرانه‌ای که هر فرد پرداخت می‌کند 350 هزار تومان است.  در تمام خدماتی که انجام می‌دهیم تناسبی بین مبلغی که از مردم می‌گیریم و هزینه‌ای که می‌شود وجود ندارد و یکی از قوانینی که در دولت و مجلس باید تصویب شود عوارض است و تناسبی که اشاره شده باید در بودجه سال آینده شهرداری و در برنامه 5 ساله سوم شهرداری دیده شود.

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران افزود: بنده اعتقاد دارم در شهرداری تهران ظرفیت‌هایی داریم که می‌توانیم درآمد ایجاد کنیم. به عنوان مثال باید شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری باید اقتصادی اداره شوند، هوشمند شدن شهر تهران باید درآمدزایی ایجاد کند و ما می‌توانیم 2 الی 3 هزار میلیارد تومان از این بخش درآمد کسب کنیم. 

حسینی گفت: یک تبصره‌ای که برای بودجه 97 ایجاد کرده‌ایم این است که از محل بنزین، 150 تومن در هر لیتر به شهرداری اجازه دریافت بدهند، یعنی کسانی که از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند شهرداری دریافت کند و در این زمینه حداقل 500 میلیارد تومان می‌توانیم درآمد حاصل کنیم.

وی در ادامه به کمیته راستی‌آزمایی اشاره کرد و گفت: فعالیت این کمیته ادامه خواهد داشت تا تمامی کارگزاران هولوگرام‌های خود را دریافت کنند. 

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران ادامه داد: شهرآفتاب، بانک شهر و شهروند به هیچ عنوان  واگذار نخواهد شد. در حال حاضر قصدی برای فروش این 3 مجموعه نداریم.

حسینی افزود:  ما وارد ماهیت قراردادها نمی‌شویم چرا که تعداد آنها اینقدر زیاد است که ورود به آنها ما را از ماموریت اصلی دور می‌کند و زمان بر است و ما در هر صورت برخی از موضوعات را بررسی کردیم که قرار بوده است پولی را پرداخت کنند که این مبالغ کاهش پیدا کرده است و برخی از قراردادها را بررسی کرده‌ایم که مالیات ها و صورت وضعیت آنها را اصلاح کرده‌ایم اما اینکه بفهمیم که در این قرارداد کار دیگری انجام شده است، هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و وارد ماهیت آنها نشده‌ایم. 

وی تصریح کرد:  در حال حاضر با کره‌جنوبی در حال مذاکره هستیم و در آینده یک پروژه‌ای در بحث پسماند خواهیم داشت تا از تمام پسماندهایی که در سالهای گذشته دفن شده است برق تولید کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران ادامه داد: یکی از راههایی که ما بتوانیم بخش خصوصی و عمومی را بهبود ببخشیم در بخش‌های مختلف حمل و نقل استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است اما این موضوع در یک زمان‌بندی 4 الی 5 ساله محقق خواهد شد. 

حسینی در خصوص بدهی دولت به شهرداری توضیح داد: ادعای شهرداری در گذشته 14 هزار میلیارد تومان بوده اما واقعیت داستان این است که دولت در بودجه‌هایش ردیف‌هایی را برای شهرداری دارد در بخش‌های مختلف که از 14 هزار میلیارد تومان 8 هزار میلیارد تومان گفته شده است که دولت مجاز است و دولت را ملزم نکرده است و در واقع حدود 6 هزار میلیارد تومان شهرداری از دولت طلبکار است. 

وی افزود: آنچه که از قبل بوده است بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری بوده که از این رقم 8 هزار میلیارد تومان دولت مجاز بوده که پرداخت کند که به هر دلیل آن را پرداخت نکرده است و مابقی دولت ملزم به پرداخت آن بوده است، دولت برای پرداخت بدهی‌هایش تا به امروز قولی نداده و حتی مقاومت هم کرده است و عنوان شده که در آینده بررسی خواهد کرد.

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران افزود: در خصوص بدهی‌های امسال بخشی را پرداخت کرده‌اند از آن جمله می‌توان به جرایم رانندگی اشاره کرد که تا به امروز 150 میلیارد تومان پرداخت کند که تا به امروز 24 میلیارد تومان پرداخت شده و در خصوص یارانه بلیط اتوبوس و مترو به ما قطعی گفته‌اند که قطعا خواهند داد اما با پیگیر‌ی‌هایی که انجام شده امروز و فردا می‌کنند و به ما گفتند که بگذارید یارانه آبان‌ماه را پرداخت کنیم تا بعد از آن رسیدگی کنند و ما امیدواریم تا پایان سال یارانه بلیط اتوبوس و مترو را دریافت کنیم.

حسینی در خصوص املاک نجومی گفت: ما از هرگونه شفاف‌سازی استقبال می‌کنیم و از همکاری مجلس، شورای شهر و سازمان‌های نظارتی و بازرسی استقبال و همکاری خواهیم داشت و خوشبختانه این موضوع در قوه قضائیه مطرح است و هم‌اکنون مورد بررسی قرار گرفته است و ما همکاری لازم را داریم و ما تا آخرین لحظه در مورد یک ریال  حقوق شهرداری اغماض نخواهیم کرد و از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم موضوع را بررسی کنند و در صورت نیاز ما اسناد را در اختیار مجلس قرار خواهیم داد. 

وی افزود: ما در 2 ماه گذشته در خصوص املاک نجومی بررسی‌ای را نداشته‌ایم و در صورتی که مجلس و قوه قضائیه بخواهند اطلاعات را در اختیار آنها قرار خواهیم داد. 

معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران در خصوص لایحه بودجه 97 شهرداری تهران بیان کرد: هنوز لایحه به صورت قطعی تهیه نشده اما با توجه به شرایط بودجه سال آینده نسبت به امسال انقباضی خواهد بود و نسبت به عملکرد خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود عملکرد بودجه امسال ما 85 درصد خواهد بود. بودجه سال آینده براساس رقم حدود 18 هزار میلیارد تومان بسته خواهد شد.