آلوده ترین مکان جهت انتقال بیماری ها

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی، تاکید کرد: شیوع سنی آنفولانزا در ایران در سنین ۱۵ تا ۳۵ سال است و علی رغم شیوع بالای این بیماری؛ و به علت توانمند بودن سن مبتلایان، بدون هیچ عارضه ای بهبودی حاصل می شود.

به گزارش بهداشت نیوز،  دکتر صادقی از ابتلای ۸/۴ مبتلایان به بیماری آنفولانزا در محدوده سنی زیر پنج سال خبر داد و بیان داشت: بیشترین نگرانی و خطر در خصوص این بیماری متوجه کودکان زیر پنج سال و افراد بالای ۶۵ سال است؛ که علی رغم تعداد کم مبتلایان در این دو گروه سنی؛ اما عوارض بیماری بالایی در مبتلایان قابل مشاهده است.

افراد بالای ۶۵ سال ۵/۲ درصد مبتلایان به آنفولانزا را شامل می شوند

وی آمار مبتلایان به آنفولانزا در سنین بالای ۶۵ سال  ۵/۲ درصد عنوان و تصریح کرد: باید افراد در این سنین مراقبت کنند تا به آنفولانزا دچار نشوند و این مراقبت در صورت شناخت راه های انتقال بیماری امکان پذیر است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی تاکید کرد: سرفه و عطسه؛ اثرات تنفسی را بین نیم تا دو متر به اطراف منتشر می کند و فرد مبتلا به آنفولانزا در صورت عدم مراقبت می تواند با عطسه، سرفه و عدم استفاده از دستمال و ماسک اطرافیان خود را نیز به این بیماری دچار کند. این در حالی است که فرد بیمار با لمس وسایل شخصی و عمومی به جهت زنده ماندن ویروس بر روی این وسایل؛ تا مدت مشخصی، امکان انتقال بیماری را افزایش می دهد.

دکمه آسانسور در بیمارستان ها یکی از آلوده ترین مکان ها جهت انتقال بیماری است

دکتر صادقی به عفونت های بیمارستانی و امکان انتقال بیماری ها از جمله بیماری آنفولانزا اشاره کرد و ابراز داشت: دکمه آسانسور در مراکز درمانی یکی از آلوده ترین مکان ها به جهت انتقال بیماری و عفونت ها به دیگر افراد است و باید مراقبین و مسئولین در بیمارستان ها دکمه آسانسور را مانند دیگر وسایل در دسترس و آلوده، مرتبا ضد عفونی کنند.

وی استراحت را یکی از بهترین راه های درمان آنفولانزا دانست و تصریح کرد: فرد بیمار به دلیل تحلیل رفتن توان بدنی خود در هنگام ابتلا به آنفولانزا بهتر است استراحت کرده و در ادامه به پزشک مراجعه کند.

 مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی خاطر نشان کرد: مبتلایان دستمالی را که جهت عطسه و سرفه در این مدت استفاده می کنند در پاکت پلاستیکی سر بسته قرار داده؛ تا امکان انتشار ویروس به اطراف وجود نداشته باشد.

شستن دست به شکل صحیح در پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا تاثیر گذار است

دکتر صادقی شستن مداوم دست ها با آب و صابون را در پیشگیری از بیماری آنفولانزا تاثیر گذار دانست و گفت: شستن دست ها نیز نباید غیر اصولی و صرفا به شکل رفتن دست زیر آب باشد بلکه باید با صابون دست را کاملا شست و در حد (۳۰ ثانیه) دست را آب کشید.

وی خاطر نشان کرد: باید مراقب بود که از وارد کردن انگشتان خود (در حالی که  مدت طولانی شسته نشده و وسایل مختلفی را لمس کرده) به داخل چشم، دهان و بینی جلوگیری کنیم و از احوالپرسی های ایجاد کننده تماس(روبوسی)  با فرد مبتلا به آنفولانزا ممانعت ورزیم.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی به داشتن تغذیه مناسب در هنگام دچار شدن به بیماری آنفولانزا اشاره کرد و ابراز داشت: خوردن شیر، سوپ و مایعات در حد لازم در این مدت به جبران کمبود آب بدن کمک می کند و استفاده از میوه جات و مرکبات تازه نیز در درمان بیماری تاثیر گذار است.

افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند واکسن آنفولانزا را استفاده نکنند

دکتر صادقی به چگونگی استفاده از واکسن آنفولانزا اشاره و تاکید کرد: واکسن آنفولانزا از ویروس زنده و ضعیف شده این بیماری تهیه می شود به نحوی که این ویروس را در تخم مرغ رشد داده و واکسن آنفولانزا را تهیه می کنند. بر این اساس اگر فردی به تخم مرغ حساسیت بالایی دارد بهتر است از این واکسن استفاده نکند.

وی یادآور شد: بهتر است واکسن آنفولانزا در ابتدای فصل پائیز استفاده شود؛ زیرا پس از تزریق واکسن حدود دو هفته زمان می برد که فرد در مقابل ویروس آنفولانزا محافظت شود.

واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر ۱۲ سال دو مرتبه تزریق شود

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی، ابراز داشت: واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر ۱۲ سال که برای اولین بار از این واکسن استفاده می کنند دو بار و در فاصله زمانی چهار تا شش هفته (در ابتدا و انتهای مهر ماه) تزریق شود؛ اما بزرگسالان اگر تنها یک بار تزریق داشته باشند کافی است.

دکتر صادقی تصریح کرد: با توجه به این که واکسن آنفولانزا از ویروس های سال قبل تهیه می شود؛ اگر کسی در صدد خریدن این واکسن می باشد بهتر است واکسن سال ۲۰۱۷ را که از ویروس سال ۲۰۱۶ تهیه شده است خریداری نماید.

وی به افرادی که بهتر است واکسن آنفولانزا را مورد استفاده قرار دهند اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی؛کودکان زیر پنج سال، خانم های باردار، افراد بالای ۶۰ سال و مبتلایان به بیماری های مزمن از واکسن آنفولانزا استفاده و مراقبت های لازم را جهت عدم ابتلا به این بیماری داشته باشند.

واکسن آنفولانزا کاهش ۶۰ درصدی ابتلا به بیماری را به دنبال دارد

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی استفاده از واکسن آنفولانزا را موجب کاهش ۶۰ درصدی ابتلا به بیماری آنفولانزا دانست و افزود: فردی که واکسن آنفولانزا را تزریق می کند انتظار عدم ابتلا به بیماری را به صورت ۱۰۰ درصد نداشته باشد؛ اما در صورت ابتلا، بیماری با عوارضی همراه نخواهد بود و شدت اولیه خود را نخواهد داشت.

دکتر صادقی به تهیه واکسن آنفولانزا برای تعدادی از افراد در بخش دولتی اشاره کرد و بیان داشت: پرسنل بیمارستانی، دام پزشکان، افرادی که در پایگاه های مقاومت مرزی حضور دارند، نیروی انتظامی و... از طریق بخش دولتی واکسن آنفولانزا را تهیه و دیگر افراد از طریق بخش خصوصی و به صورت خرید از داروخانه ها به تامین واکسن اقدام کنند.

یکنواختی دمای منزل و محل کار در کاهش ابتلا به آنفولانزا تاثیر گذار است

وی یکنواخت نبودن دمای منزل را عاملی مهم در ایجاد آنفولانزا و سرماخوردگی دانست و بیان داشت: هنگامی که دمای منزل و یا مکان کار فرد بیش از اندازه گرم باشد و بدن انسان به یک باره از دمایی گرم وارد هوایی سرد شود مقاومت بدن با مشکل روبه رو می شود و ویروس نیز که در فضا منتشر است به راحتی بدن را به بیماری دچار می کند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی این تفکر که آنفولانزا و سرماخوردگی به دلیل سرمای هوا و اصطلاحا سرماخوردگی بدن ایجاد می شود را اشتباه دانست و بیان داشت: وجود ویروس آنفولانزا در مناطق استوایی با وجود گرمای هوا در تمام فصول سال این احتمال را رد می کند. علت این که در فصل سرما ابتلا به بیماری بیشتر مشاهده می شود به دلیل کاهش توان بدنی به دلیل سرما است.