خوراکی خوشمزه ای که دشمن دندانهای کودکان است

لیدا طوماریان یک متخصص دندانپزشکی افزود: مصرف آبنبات به دلیل این که مواد اصلی آن شکر است و تمایل به خوردن آن در کودکان زیاد است، منجر به اسیدی شدن محیط دهان می‌شود و همین مساله زمینه از بین رفتن زودهنگامدندان‌های شیری را فراهم خواهد کرد.

وی با بیان این‌که مصرف شیرینی‌ها از کودکی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: در صورتی که کودکی بیش از اندازه از آ‎‌ب‌نبات و یا شیرینی‌ها استفاده کند، پوسیدگی دندان او سبب می‌شود که دیواره دندان‌هایی که در عقب دهان قرار دارند، از بین رفته و فضای خالی در بین دندان‌ها ایجاد شود.

طوماریان افزود: فضای خالی ایجاد شده در بین دندان‌های شیری، منجر به حرکت اولین دندان دائمی در پشت دندان‌شیری می شود. همین مساله سبب می‌شود که دندان‌های دائمی در محل خود قرار نگیرند و یا رویش آن‌ها بر روی هم باشد.

وی گفت: «کرادینگ» یا به هم ریختگی دندان‌ها و رویش آن‌ها بر روی هم در آینده عامل پوسیدگی خواهد شد، همچنین برای ردیف کردن دندان که تنها راه آن ارتودنسی است هم احتمال این‌ وجود دارد که منجر به ناراحتی‌های لثه شود و یا پوسیدگی‌های ناشی از ارتودنسی را ایجاد کند.

استاد دانشگاه دندانپزشکی شهید بهشتی به والدین کودکانی که افراط در خوردن آب‌نبات می‌کنند، توصیه کرد: با توجه به این‌که امکان ارتودنسی به علت پرهزینه بودن برای همه کودکان وجود ندارد، بنابراین لازم است، ضمن اعتدال در مصرف انواع شیرینی‌ها و خوردن آب‌نبات تنها در یک وعده از روز، حتما بعد از مصرف هر نوع شیرینی، دندان‌ها با مسواک تمیز شود. در صورتی که شرایط مسواک زدن فراهم نباشد، برای خارج شدن مواد قندی از دهان و متعادل ساختن محیط اسیدی دهان می توان با خوردن آب و شستشوی دهان و دندان‌ها، به پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک کرد.