چرا رژیم های سخت مفید نیست؟

از دست دادن وزن به صورت ناگهانی و یک باره مضرات بسیاری برای سلامتی دارد. اثرات منفی این روند می تواند به صورت احساس خستگی بروز کند. زیرا بدن و مغز برای عملکرد های خود سوخت کافی در اختیار ندارند، هورمون ها به شدت کاهش پیدا می کنند و عملکرد اعضایی که بستگی به آن ها دارد با اختلال مواجه می شود. پوست و مو ضعیف و شکننده می شوند.

از دست دادن وزن به صورت ناگهانی و یک باره با رژیم های سخت کاهش وزن و یا علل دیگر مضرات بسیاری برای سلامتی دارد. اثرات منفی این روند می تواند به صورت احساس خستگی بروز کند. زیرا بدن و مغز برای عملکرد های خود سوخت کافی در اختیار ندارند، هورمون ها به شدت کاهش پیدا می کنند و عملکرد اعضایی که بستگی به آن‌ها دارد با اختلال مواجه می شود. پوست و مو ضعیف و شکننده می شوند. متابولیسم بدن به کلی بهم می خورد و بدن با کمبود مواد مغذی کافی مواجه شده و به خوبی نمی تواند دربرابر میکروب‌ها مقاومت کند.

کاهش وزن امری سخت است که نیاز به زمان و پشتکار دارد. زمانی که یک تغییر کوچک از روش های کاهش وزن عایدتان می شود احساس پیروزی به شما دست می دهد. این احساس بسیار وسوسه بر انگیز است. شاید با خود فکر کنید که چگونه می توانم سرعت این روند را بیشتر کنم و چگونه می توانم این مقدار کاهش وزن را بیشتر و بیشتر کنم ؟

زمانی که در مسیر کاهش وزن با رژیم های سخت کاهش وزن قرار می گیرید سلامتی شما هم در معرض خطرات بسیاری قرار می گیرد. در صورتی که بسیاری از نکات بهداشتی درمانی را به خوبی در نظر نگرفته باشید بی شک علائمی شما را تهدید می کنند و خبر از بیماری های احتمالی می دهند. این چند نشانه می تواند شروع یک بیماری در بدن و یا انتخاب یک مسیر اشتباه در کاهش وزن باشد. بهتر است با شناخت آن ها سلامتی خود را حفظ کنید.

خستگی دائمی

هرچه مواد مغذی کمتری مصرف کنید سوخت بدن شما تحلیل می رود و بدن به سرعت خسته می شود.

حتی ممکن است بسیاری از عادات روزمره نیز برای شما دشوار شود. مثلا وقتی از چند پله بالا می روید به سرعت خسته شوید. یا این که بعد از یک خواب عمیق و کافی شبانه باز هم خسته و کسل هستید. این گونه خستگی ها بی شک نشان از یک ضعف عمومی در بدن است که باید جدی گرفته شوند.

کم انرژی و کم حوصلگی

نتایج یک رژیم غذایی که کربوهیدرات کافی ندارد را، در کاهش انرژی خود به خوبی می توانید مشاهده کنید. کربوهیدرات منبع اصلی انرژی مغز و بدن است. اما اگر شما از آن دسته افرادی باشید که چربی ذخیره در بدن نداشته باشید، باید روزانه بیشتر از دیگران کربوهیدرات مصرف کنید تا انرژی کافی داشته باشید.

در صورتی که کربوهیدرات و مواد مغذی کافی به بدن نرسد کوچک ترین وظیفه مغز با اختلال مواجه می شود. از اولین نشانه های آن عدم تمرکز است. شما با کمبود کربوهیدرات به خوبی نمی توانید کارهای فکری و تمرکز انجام دهید.

دوران قاعدگی بسیار سخت

زمانی که بدن با رژیم های سخت کاهش وزن از یک تغذیه مناسب محروم می شود هورمون ها به خوبی ترشح نخواهند شد. این ناپایداری ممکن است موجب از دست رفتن و یا اختلال در کارکرد بسیاری از اعضا بدن که به وسیله هورمون ها فعالیت دارند، شود.

اختلال در هورمون ها می تواند اختلال در قاعدگی را به همراه داشته باشد. حتی کمبود ویتامین ها و مواد معدنی نیز علائم PMS را بسیار شدیدتر و دشوار تر می کند.

سطح پایین لپیتن سبب می شود قاعدگی به صورت غیر طبیعی و ناهنجار درآید. سلول های چربی کمک می کنند تا هورمون های تولید مثل لووتیونی و استرادیول به خوبی عمل کنند. اما زمانی که وزن یک باره کاهش پیدا کند و چربی کافی در بدن وجود نداشته باشد این هورمون ها به خوبی عمل نخواهند کرد و دوره های قاعدگی دردناک و سخت خواهند شد.

ریزش مو

اگر دقت کرده باشید بیشتر افرادی که رژیم های سخت کاهش وزن می گیرند، دچار ریزش مو شدید می شوند. این عامل در خرابی دندان ها نیز تاثیر می گذارد.

هر انسان به طور طبیعی ۵۰ الی ۱۰۰ رشته مو در روز از دست می دهد. اما اگر بیشتر از این رخ دهد شما دچار کمبود پروتئین و آهن شده اید. کمبود این دو عنصر می تواند از کاهش وزن حاصل شود.

پوست ضعیف

کبود مواد مغذی و تغذیه نامناسب در پوست نیز تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

پوست برای شادابی و طراوت خود نیاز به مواد معدنی دارد تا قوی بماند. در صورت کمبود مواد مغذی کلاژن کمتری ساخته می شود. حتی اگر یک درصد هم کمتر کلاژن تولید شود پوست با خشکی، نازک شدن و حتی تغییر رنگ مواجه می شود.

همیشه دمای بدن پایین است

افرادی که یک باره وزن خود را با رژیم های سخت کاهش وزن کاهش می دهند و رژیم های سخت می گیرند عایق بندی بدن خود را از بین می برند و بیشتر مواقع دمای بدنشان پایین است و دچار سرما می شوند.

این علت حتی می تواند زمانی که شما در گرما هم هستید دمای بدن را پایین نگه دارد. چرا که متابولیسم بدن مختل می شود و این مسئله سبب مشکلاتی در گردش خون می گردد و شما همواره بدنی ضعیف خواهید داشت.

مدام بیمار می شوید

کمبود تغذیه مناسب سیستم ایمنی بدن را دچار ضعف می کند. سیستم ایمنی بدن نیاز به انواع ویتامین ها و مواد معدنی مانند روی، ویتامین C، فولیک اسید و آهن دارد. عدم کفایت این عناصر می تواند بدن را ضعیف کند و شما مدام بیمار باشید. عفونت های مکرر، سرما خوردگی های پشت سر هم و . . . از مشکلاتی است که بدن های ضعیف را مبتلا می کند.

در صورتی که یک یا چند نشانه از علائم ذکر شده را داشتید حتما به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. کم کردن وزن به صورت ناگهانی و به میزان زیاد حتما شما را دچار اختلالاتی در سلامتی می کند. بهتر است برای لاغرشدن از روش های علمی و بهداشتی که مورد تائید پزشکان است استفاده کنید.