چگونه دخترم را به حجاب علاقه‌مند کنم؟

مسئله‌ای که در مورد آن موضع‌گیری‌های مختلفی وجود دارد، اما همه ما قبول داریم که جزو آیین مسلمانی ماست و باید به شکل هنرمندانه و ظریفی روی آن کار کرد؛ بسپاریم به معلم و مدیر مدرسه که یاد دخترک‌مان بدهند؟ یا باید به شکلی فعال و آگاهانه خودمان دست به کار شویم و با برنامه، این مطلب را برای آنها جا بیندازیم؟ این یادداشت، چند پیشنهاد عملی برای شما دارد. پیشنهاداتی که می‌توانید به کمک آنها، فرزندتان را به حجاب علاقه‌مند کنید.

1- از تاثیرات اطرافیان غافل نشوید

حجاب شرعی اطرافیان شما چگونه است؟ این خیلی مهم است که شما با کسانی بیش‌تر رفت‌وآمد داشته باشید که حجاب متناسبی دارند و می‌توانند برای دختر شما که در آستانه سنّ تکلیف است، الگو باشند. گروه هم‌بازی‌ها هم مهم‌اند. آن‌ها هم باید به حجاب تمایل داشته باشند. انتخاب مدرسه این‌جا اهمیت پیدا می‌کند؛ چرا که دوستان دخترتان، اگر در محیطی فارغ از تقیدات مذهبی باشند، شما نمی‌توانید او را مجبور به داشتن تقیدات کنید، ولی مدرسه‌ای که نکات ظریف دینی را به بچه‌ها یاد می‌دهد و به رعایت آن حساس است، تأثیری به‌مراتب بهتر می‌تواند داشته باشد.

2-پوشیدن لباس‌های تنگ را محدود کنید

خرید لباس‌های آستین‌حلقه‌ای، ساق‌های تنگ و شلوارک‌های کوتاه برای دختران را از پنج‌سالگی به بعد برای خودتان تحریم کنید. اگر هم بچه‌ها دوست داشته باشند چنین لباس‌هایی بپوشند، به آن‌ها آگاهی لازم را بدهید که فقط در محیط خانه و نه جلوی دیگران، مجاز به پوشیدن لباس‌های تنگ و کوتاه هستند. بگذارید پایه‌های شرم و حیا در دختران‌تان از همان کودکی شکل بگیرد؛ چرا که آلودگی بصری در خیابان‌ها و کوچه‌ها و محیط‌‌های مختلط آن‌قدر زیاد است که فرزندان باید در خانه و تحت نظر والدین آموخته باشند که امر خدای مهربان را در هر جایی باید اطاعت کرد، وگرنه دچار تعارض خواهد شد.

3- از هفت سالگی پوشاندن موها را شروع کنید

در هفت‌سالگی با پوششی مانند کلاه یا روسری‌های کوتاه و فانتزی موهای دخترتان را بپوشانید. همواره به این نکته توجه کنید که:

- حجاب فرزند شما باید زیبا باشد
- مورد تشویق دیگران واقع شود
- حجابش، دست و پای او را نگیرد
- احساس خفگی و خستگی نکند

4- به بزرگترها (پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها) بسپارید که کودک شما را برای داشتن حجاب تشویق کنند

گاه به او هدیه ای دهند و نیز در برابر همه فامیل به او احترام بخصوصی بگذارند و در برابر بی حجاب ها او را تکریم کرده و ترجیح دهند. به این صورت کودک می فهمد که همگان برای حجاب او ارزش قائل هستند نه فقط پدر و مادر . به این ترتیب کودک اعتماد به نفس بالایی کسب کرده و می فهمد که با حجابش برای همه عزیز است و با این اعتماد به نفس راه درست را از نادرست تشخیص داده و حجاب را انتخاب می کند.

5-صحبت ها و انگیزه های داشتن حجاب را از ۵ و ۶ سالگی شروع کنید

بیان محاسن و فواید حجاب و مستور بودن زیبایی ها، رضایت خدا، سلامت فرد و اثرات زیان بار بدحجابی می تواند ما را در حصول نتیجه یاری کند. برای او تشریح کنید که یک دختر، با حجاب بسیار زیبا می شود، همه به او احترام می گذارند، با حجاب از بدی ها دور می شود، دیگران او را با ارزش و با حیا می دانند. و حجاب نشانه یک دختر خوب است. در این سنین کودکان در برابر حوادث و رفتار دیگران تاثیر پذیرترند، حجاب شرعی مادر، خاله، عمه و خانم های نزدیک به کودک و دوستانی که با آن ها روابط نزدیک داریم می تواند زمینه را برای محجبه بودن دختران فراهم کند.

6- نگویید حجاب داشتن راحت است

مدام نگویید حجاب داشتن راحت است. معلوم است که وقتی برادر او می‌تواند با آستین کوتاه در خیابان بگردد، داشتن مقنعه و چادر سخت است. در این موارد، بهتر است که جنس مخالف، یعنی پدر، دخترش را به این امر تشویق کند و به او جایزه بدهد.

7-در انتخاب لباس از او نظر خواهی کنید

می توانید برای انتخاب رنگ لباس و یا چادر، از او نظر خواهی کنید. دختر بچه ها لباس های چین دار و دنباله دار را بسیار دوست دارند. سعی کنید در حجاب و پوشش آنچه را که او دوست دارد انجام دهید و تنها شرط شما، پوشش اسلامی باشد. سلیقه خود را به هیچ عنوان بر فرزندتان تحمیل نکنید.

8-هرسال با مراسم کوچکی جشن تکلیف رابرایش یاد آوری کنید

هر سال، روزجشن تکلیف کودکتان مراسمی کوچک به پا کنید چون آن روز تولدی دیگر است و به او یادآوری کنید درطول سالی که گذشت در چه زمینه هایی قوت یا ضعف داشته و قرار است چگونه باشد.