آموزش و پرورش باید در برابر آسیب‌های اجتماعی عکس‌العمل مناسب نشان دهد

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در کنگره جامعه اسلامی معلمی اظهار کرد: نام انجمن اسلامی معلمان یادآور شهیدان رجایی، بهشتی و باهنر است و خط مشی این تشکل قوام بخش جریان‌های انقلابی، و کمکی در راستای حل مشکلات آموزش و پرورش است.

وی افزود: ما واژه تحول را به کرات شنیده‌ایم و از ضرورت‌های آن نیز بارها سخن به  میان آورد و قلم فرسایی کرده‌ایم و از زمان بعد از انقلاب همواره تلاشمان بر این بوده که در نظام آموزش و پرورش در راستای برون رفت از مشکلات تحولات مؤثری را ایجاد کنیم.

بطحایی تصریح کرد: در دهه 60 اولین تلاش‌ها برای رسیدن آموزش و پرورش به تراز جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و در دهه 80 نظام سالی و واحدی پی ریزی و در دهه 90 نیز طرح‌های بسیاری متحول و پایه‌گذاری شد.

وزیر  آموزش و پرورش بیان کرد: در بسیاری از تلاش‌ها انرژی ما صرف طراحی مبانی نظری شد و زمانی که برای اجرایی سازی طرح‌ها وارد عملیات شدیم آن قدر با موانع مختلفی روبه‌رو بوده‌ایم که اجرایی همه طرح‌ها متوقف شد.

وی ادامه داد: هر وقت صحبت از تحول در آموزش و پرورش به میان می‌آمد شیر با عظمتی را ترسیم کردیم که می‌تواند آموزش و پرورش را از مشکلات بیرون ببرد اما همواره با مشکلات فراوانی مواجه بوده‌ایم.

بطحایی تأکید کرد: اکنون ما با سند تحول بنیادین مواجه‌ایم که از 6 زیر نظام لازم برای اجرایی سازی این سند 4 زیر نظام آن آماده است و این به آن معنا است که ما در مرحله آغاز عملیات قرار داریم.

وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: امروز باید برنامه‌های سند تحول اجرایی شود چرا که دیگر دوره‌های گفتگوها به سر آمده است.

وی عنوان کرد: طبیعتا آغاز هر طرحی درس‌ها و مشقت‌های خود را دارد اما جرأت و جسارت پیش نیاز اصلی برای اجرای طرح‌های تحولی است.

بطحایی ادامه داد: آموزش و پرورش باید خود را آماده اجرایی سازی این طرح کند ما کارهای مقدماتی خود را آغاز کرده‌ایم البته  برخی بنده را شماتت می‌کنند که شتاب‌زده عمل می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سال‌های سال است که یکی از پیش نیازهای تحول را نقش معلم ذکر کردیم و بدیهی است تا زمانی که معلم و بدنه‌ نیروهای انسانی در تصمیم‌سازی شرکت نکنند تحولی در نظام آموزشی کشور ایجاد نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش دولت دوازدهم به مدد همکاران انقلابی امید دارد که در ماه‌های باقی مانده سال عملیاتی انقلابی برای تحقق سند راهبردی تدوین کند.

بطحایی بیان کرد: اگر نیروهای انسانی در مسائل مختلفی با مشکل مواجه است این مسئله با استقرار و اجرای طرح تحول بر طرف خواهد شد اما لازم به ذکر است تا زمانی که از واژه تحول تنها در لفظ و سخنرانی‌ها استفاده می‌کنیم موانع به قوت بر سر جای خود باقی خواهند ماند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برای آنکه از شرایط فعلی و گسست آموزشی عبور کنیم باید نیازهای نسل آینده را مورد توجه قرار دهیم چرا که ما نمی‌توانیم با منطق دیروز نسل فردا را پرورش دهیم.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های آموزش و پرورش گستردگی جامعه ذی النفعان است به این معنا که هر تصمیمی که ما می‌گیریم کلیه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. به عنوان مثال اگر ما یک روز مدرسه را تعطیل کنیم تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... متضرر خواهند شد.

بطحایی اشاره کرد: اگر مفهومی مانند فضای مجازی را وارد برنامه‌های خود کنیم که بتواند باعث آموزشی نوین شود در همه ارکان جامعه تأثیر خواهد گذاشت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز آموزش و پرورش باید در برابر آسیب‌های اجتماعی عکس‌العمل مناسبی از خود نشان دهد چرا که این مسئله برای ایجاد تحول ضرورت دارد.

وی بیان کرد: تشکل‌هایی مانند جامعه اسلامی معلمان نقش بسزایی در ارتباط با ذی النفعان آموزش و پرورش دارد و فرهنگیان باید بتوانند در یک فضای امن برنامه‌های آموزش و پرورش را نقد کنند.

بطحایی در پایان خاطر نشان کرد: از اشخاص و نمایندگانی که به بنده رأی اعتماد دادند و اجازه دادند که سکان‌دار وزارتخانه مهمی چون آموزش و پرورش باشم سپاسگذارم و امیدوارم که بتوانم قدردان اعتماد آن‌ها بوده و قدم‌های جدی برای رفع مشکلات آموزش و پرورش بردارم.