اثرات ماده‌مخدر جدید دستمال

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به شیوع ماده مخدر جدید با نام دستمال اظهار داشت: در برخی از سایت های خبری و همچنین در فضای مجازی اخباری مبنی بر وجود نوعی ماده روانگردان جدید که در گروه NPS یا نیوسایکواسیدها قرار دارد با نام دستمال منتشر شده است.

وی با تاکید بر اینکه ترکبیات این ماده مخدر صنعتی محرک است، افزود: اثرات این ماده مخدر جدید از مواد و محرک‌های قدیمی مانند آمفتامین و متافتامین بیشتر و تخریب پذیری آن نیز بالاتر است.

افشار با بیان اینکه ساختار ماده مخدر جدید دستمال شبیه ماری جوانا است، گفت: طبق بررسی های انجام شده این مواد از دسته کانابینوئیدهای صنعتی است و مانند ماری جوانا، حشیش، گل و علف کاشتنی نیست و در آزمایشگاه سنتز می شود و اثرات توهم زایی و تخریب این ماده از حشیش بیشتر است.

وی ادامه داد: این ماده مخدر جدید به اندازه حشیش فراگیری ندارد.

سخنگوی سازمان مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تغییر الگوی مصرف موادمخدر در دنیا اظهار کرد: الگوی مصرف موادمخدر بیشتر به سمت مواد روانگردان می رود و مردم باید آگاه باشند که این مواد بیشتر در قالب قرص، اسپری و همچنین دستمال عرضه می شوند.

وی ادامه داد: مواد صنعتی و NPSها در دنیا جای مشخصی ندارند و مختص یک منطقه نیستند، بلکه می توانند در هر منطقه ای از دنیا شایع باشند مانند آسیای جنوب شرقی و یا اروپای غربی. اما چون این مواد صنعتی هستند بیشتر در کشورهای آسیایی تولید می شوند.

افشاربا بیان اینکه 700 نوع از NPSها در دنیا شناسایی شده اند، گفت: این مواد بیشتر در قالب قرص، شربت و یا مواد گیاهی دیده می شوند و ممکن است هر روز به یک شکل در بیایند.

وی با اشاره به اینکه مواد صنعتی و NPSها بسیار خطرناک هستند، افزود: افراد ممکن است حتی با یکبار مصرف این مواد معتاد شوند و این مواد بیشتر به صورت تزریقی و مصرفی هستند، اما ماده جدید به نام دستمال با سیگار مصرف می شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره اثرات ماده‌مخدر جدید دستمال گفت: معمولا اثرات این مواد توهم زا است و هرچه قدر بیشتر مصرف شود، توهم نیز بیشتر خواهد بود و ممکن است فرد با مصرف مداوم بدبین هم شود.

افشار در رابطه با پایین بودن قیمت این مواد گفت: از قیمت این ماده صنعتی اطلاعی ندارم و تاکنون گزارشی از پلیس در این باره به دست ما نرسیده است.