ارم نیوز:به گزارش جنگ نرم مشرق، وبگاه خبری وایرد در گزارشی اعلام کرد سازمان مخفي کارشناسان اطلاعاتی بريتانيا (GCHQ) به دنبال جذب جاسوسهای جدید است. اين سازمان برای حصول اطمينان از صحت ادعاي اين افراد، طرحي را به منظور تلاش برای شکستن يك كد آنلاین به اجرا در آورده است.
این سایت که به «آیا می‌توانی آن را بشکنی» موسوم است، از طریق شیوه‌های گسترش ویروس در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک پخش شده است. این سایت به ظاهر بی‌معنی از ۱۶۰ جفت عدد و حرف و کادری برای پاسخ گویی به سوال‌ها تشکیل شده است.

اگرچه هیچ سرنخ واضحی در خصوص ارتباط این سایت با سازمان مخفی کارشناسان اطلاعاتی بریتانیا و از اتفاقی که پس از ارائه پاسخ صحیح به سوالات می‌افتد وجود ندارد، اما کسانی که قادر باشند با ترکیب صحیح این اعداد و حروف رمز آن را بشکنند به سایت سازمان راه یافته و می‌توانند فرم درخواست کار را پر نمایند. همچنین قابل ذکر است که آدرس این سایت با پسوند. co. uk به اتمام می‌رسد.











این بازی ممکن است به پاسخ‌های دولت انگلیس در اکتبر ۲۰۱۱ در مقابل گزارش سالانه کمیته امنیتی و اطلاعاتی مربوط شود. در این گزارش آمده بود که کمیته در خصوص «ناتوانی سازمان مخفی کارشناسان اطلاعاتی بریتانیا در جذب و نگهداری یک کادر مناسب از متخصصان اینترنتی برای پاسخگویی به تهدیدات» نگران می‌باشد. در پاسخ دولت انگلیس اظهار داشت: که «در حال برداشتن گام‌های اولیه برای رسیدگی به این موضوع می‌باشد.»

از سازمان مخفی کارشناسان اطلاعاتی بریتانیا نیز برای مقابله با تهدیدات امنیتی سایبری رو به رشد در انگلستان درخواست کمک شده است. در تلاش برای تبدیل بریتانیا به «یکی از امن‌ترین اماکن تجاری در جهان» به گفته وزیر کابینه انگلیس فرانسیس مود این سازمان به برخی از فناوری‌های امنیتی خود را قبل از پایان سال در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار خواهد داد.
این اولین بار نيست که سازمان اطلاعاتی بریتانیا از يك معماي عمومي براي استخدام كدشكنهاي جديد استفاده مینماید. دانشكده كد و سايفر دولت انگلیس در طول جنگ جهانی دوم، نامهای را در روزنامه دیلی تلگراف به چاپ رساند که در آن خوانندگان را براي حل جدول کلمات متقاطع در کمتر از ۱۲ دقیقه به چالش کشانده بود. آنهایی که تمام جدول را حل كرده بودند برای پیوستن به سرویسهای جاسوسی به مصاحبه فرا خوانده شدند.