به گزارش فردابه نقل از رسا: حجت الاسلام مرادی، عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در دوره آموزشی کتابداران نمونه کتابخانه های شبستان سراسر کشور که به همت اداره کل تبلیغات اسلامی کشور لحظاتی قبل در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، در خصوص دغدغه ها و محور های بحث فقیهان درباره کتب ضاله گفت: موضوع دغدغه ها و محور های بحث فقیهان درباره کتاب های ضلال در چندین بحث قابل بررسی و تحلیل است، که پیرامون آن بسیاری از سؤالات مطرح می شود که یکی از آن ها این می باشد که نگهداری یک نسخه از کتب ضاله در کتابخانه ها حلال است یا حرام؟



وی افزود: عمده مصادیق کلی پیام های کتب ضلال شامل کذب و افتراء، ایجاد یأس و ناامیدی از رحمت خداوند، افشای اسرار، تحریک و تشویق بی بندی و باری و شهوانی، کفر و انکار ضروریات دین، دشنام و سب و توهین نسبت به اولیای خدا و ترویج مکاسب حرام است.

وی با بیان برخی از ادله طرفداران حرمت حفظ کتب ضلال یا وجوب هدم آن ها از آیات قرآن کریم، ابراز داشت: آیات «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِین» و «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنْ الاَْوْثَانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» و برخی از روایات برای ما تبیین کرده اند که حفظ و نگهداری کتب ضلال حرمت دارد.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به این که در یکی از روایات از ائمه معصومین(ع) نقل شده است «کسی که باب ضلال آموزش می دهد چه با کتاب و چه با چیزهای دیگر گناهکار بوده و کار حرامی را انجام داده است»، بیان کرد: در روایتی از رسول خدا(ص) نقل شده است «روزی ملاحظه کردند که عمربن خطاب بخشی از تورات را در دست گرفته است و پیامبر نسبت به او چنان غضبناک شدند که چهره شان سرخ شد، به او گفتند آیا در پیامبری من شک داری سپس گفتند اگر موسی زنده بود از من حمایت می کرد» البته بارها قطعاتی از کتاب تورات در دست عمربن خطاب دیده شده بود.

وی در ادامه به برخی از فتواهای فقیهان اشاره کرد و بیان داشت: شیخ نجفی صاحب کتاب جواهر الکلام می گوید «حفظ کتب حرام، مطلقا حرام است» و امام خمینی و شیخ انصاری می گویند «حفظ این کتب مشروط حرام است».

عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح کلید واژه ها و نوع ادبیات کتاب های مضر پرداخت و عنوان داشت: این بحثنیازمند آن است که همه کتاب های ادیان و مذاهب مختلف را بشناسیم، البته باید توجه داشت که امروز تمامی مذاهب و ادیان مخالف به رقابت با ما آمده اند. یکی از مهم ترین روش های تبلیغ مسیحیت، شبکه های ماهواره ای تمام وقت و نیمه وقت می باشد. هزینه های ساختن این فیلم ها فراتر از هزینه ها و درآمدهای مسحیان فارس زبان دنیا می باشد و این ناشی از بوجه کلانی است که از طریق حمایت های استکبار ناشی می شود. مواجهه غرب با جمهوری اسلامی ایران کاملا به تقویت ادیان جهت مقابله با نظام است.

وی با بیان این که امروز اهدای کتاب‌های ضلال شدت گرفته است و نوعا این اهدا از سوی اهل تسنن صورت می گیرد، تصریح کرد: اکثر کتاب های تبشیری رایگان هستند و اگر کتاب هایی را دیدیم که محوریت آرامش بخشی، تبلیغ محبت و ادعای ارتباط بی واسطه با خدا دارند یا مبلغ مسیحیت هستند و یا زمینه‌سازی برای مسیحیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: زمینه دیگری که کتاب‌های مسیحی به دنبال آن هستند، تلاش برای بومی سازی کتاب‌های مسیحیت هستند به عبارتی بیان می کنند که ایرانیان در مسیحیت چه نقشی دارند و یا معرفی افراد سرشناس و مطلوب مسیحی از همین قبیل است. مسیحی‌ها در آثار خود بیان می‌کنند که پیغمبر اسلام، پیغمبر نبوده است و احکام را از یهودیت و اخلاق را از مسیحیت گرفته است.

حجت الاسلام مرادی سپس به مردم هشدار داد: مردم مسلمان شیعی کشور ما هر کتاب، لوح فشرده و فیلمی را که از اهداف سازندگان آن خبر ندارند را خریداری نکنند و یا اگر کسی به آن ها هدیه داد قبول نکنند، زیرا امروز تمامی ادیان و مذاهب با حمایت غرب به جنگ با تشیع آمده اند.

وی متذکر شد: کتاب هایی نظیر «حقیقت رمز داوینجی»، «پرسش های جوانان(پاسخ های مفید)»، «محمد، اسلام و تروریسم»، «زندگی تازه»، «خدمت تعلیم» از جمله کتاب های تبشیری است که به صورت رایگان به کتابخانه‌های تهران و مشهد اهدا شده است و برخی اوقات دیده شده و در خانه‌های ساکنین مشهد انداخته شده است.

وی همچنین در خصوص دین زرتشت بیان داشت: امروز زرتشتی‌ها به جهت این که در برابر خود در کشور مقابله ای نمی بینند، تبلیغات بسیاری را انجام می دهند و در تبلیغات خود به شدت از تمدن ایران باستان استفاده می کنند. کتاب های «دیدی نو از دیدیی کهن»، «بدانیم و سربلند باشیم»، «عرفان و مهر دینی میترا و زرتشت‌» از جمله کتب زرتشت است که از قرن نوزدهم به بعد چاپ و منتشر شده است.

عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این که کتاب های وهابیت به صورت غیر مجاز به شدت چاپ و اهدا می شود، افزود: کتاب های وهابیت در زمینه توحید شامل کتاب های «حقیقت توحید از دیدگاه ائمه»، «توحید یا یکتا پرستی»، «توحید برای نوجوانان»، «نقش توحید در زندگی انسان»، «یکتا پرستی در قران» و «خداشناسی برای خورد سالان» می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب های وهابیت در خصوص توسل شامل کتاب های «توسل از دیدگاه قرآن و سنت»، «واسطه بین حق و خلق» و…، در زمینه زیارت شامل کتاب های «اعترافات یک قبر پرست»، «زیارت از دیدگاه ائمه علیهم السلام»، «سیزده شبهه اهل قبور» و…، در دیگر مباحثشامل کتاب های «آیه تطهیر و ارتباط آن با عصمت ائمه» و «خلافت و انتخاب که با مجوز چاپ می شد»، «مهدی موعود یا مهدی موهوم»، «عجیب ترین دروغ تاریخ» و «غایب همیشه غایب» است.

حجت الاسلام مرادی تشریح کرد: هر کتابی که ظاهر شیعی دارد نشانه آن نیست که احکام و عقاید شیعی را می آموزد، زیرا وهابیت کتاب هایی چاپ می کنند که اسم و فامیل شیعی دارند و با اسم عالمان شیعی همانند جعفر سبحانی چاپ می شوند؛ لذا ما نه از جلد کتاب، نه اسم کتاب، نه از نویسنده و نه از مترجم کتاب نمی توانیم متوجه شویم که آن کتاب از سوی وهابیت است.

وی در خصوص علائم اولیه تشخیص آتئیسم، الحاد و شیطان گرایی(شیطان پرستی اشتباه است) گفت: این کتاب ها به گونه ای هستند که هنگامی خوانده می شوند انسان را دچار افسردگی، آشفتگی روانی، نا امیدی از زندگی، پرخاشگری، می نماید. این کتاب ها ادبیات نوشتاری هتاکانه و تمایل به خودکشی در اشکال افراطی داشته و قوانین اجتماعی و شرعی را به سخره می گیرند و در زندگی نوعی سیاه نمایی و رنج آور دانستن زندگی ایجاد می کنند.

وی پیرامون علائم اولیه تشخیص تبلیغات عرفان های نوظهور، گفت: علائم آن ها عبارتند از تأکید بر توانایی های انسان، ترویج نوعی اباحی گری، عشق مداری به صورت مبهم یا زمینی و انسان محوری.

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: علائم اولیه تشخیص تبلیغ زرتشت شامل نیاکان ستایی، قومیت و ایرانی پرستی، استفاده از ادبیات زرتشت، ادبیات انتقادی در باره مسلمانان فاتح ایران و ادعای طرفداری از زن ایرانی می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: علائم اولیه تشخیص تبلیغات مسیحیت شامل تأکید بر محبت بودن خداوند به صورت افراطی، تأکید بر ارتباط شخصی با خداوند، تخطئه عقل در برخی موارد، اصالت احساس و جایگاه مهم ادراکات شخصی در دینداری و تمایل به استفاده از برهان های تجربی خواهد شد.