ادعای فروریختن قلعه فلک الافلاک کذب محض است

پس از وارد شدن خسارت‌های جدی به برخی از آثار تاریخی غرب کشور براثر زلزله اخیر، چند روزی است که خبر آسیب دیدن قلعه فلک الافلاک نیز به گوش می‌رسد.

 خبری که از  فروریختن قسمتی از این قلعه، افزایش عمق ترک‌های آن و افزایش نم و رطوبت فلک الافلاک حکایت می‌کند. ادعای فروریختن بخشی از این اثر تاریخی که ابتدا از سوی یک پایگاه خبری منتشرشده بود، به‌سرعت توسط دیگر رسانه‌ها نیز بازنشر و درنهایت موجب به راه افتادن پویش‌های مردمی به‌منظور حمایت از این اثر تاریخی شد.

با افزایش واکنش‌ها نسبت به خطر فروریختن این قلعه و بی‌توجهی مسئولین مربوطه، سازمان میراث فرهنگی استان لرستان در واکنش به اخبار منتشرشده در این زمینه، با صدور بیانیه‌ای خطر ریزش قلعه فلک الافلاک و آسیب دیدن به این بنای تاریخی را تکذیب کرد.

یعقوب دالوند، مدیر روابط عمومی اداره میراث استان لرستان، در واکنش به اخبار منتشرشده در این خصوص گفت: خبری که مبنی بر تخریب قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد توسط یکی از پایگاه‌های خبری استان ( از قبل سابقه جوسازی علیه میراث فرهنگی لرستان را داشته ) برای نخستین بار منتشرشده، کذب محض است و هیچ خطری قلعه را تهدید نمی‌کند و این اثر ارزشمند همچنان استوار و محکم ایستاده و خواهد ماند.

غلامرضا میثاقیان، مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، نیز در خصوص ادعای فروریختن فلک الافلاک گفت: ادعای فروریختن این قلعه غلط است و این تنها جوسازی برخی رسانه‌ها است.

میثاقیان در خصوص ترک‌های موجود بر این بنا نیز تصریح کرد: ترک‌هایی بر روی بنای قلعه فلک الافلاک وجود دارد اما با شاهد گذاری و انجام بررسی‌های لازم مشخص شد که این ترک‌ها به مدت 5 سال است که هیچ حرکتی نداشته و خطری این بنا را تهدید نمی‌کند.