به گزارش تابناک، مشکلات جنسی یکی از شایعترین مشکلات موجود در خانوادهها است که شیوع آن در مناطق مختلف از ۵۰-۵% متفاوت است. این در حالی است که محدودیتهای خاص از یکسو و راههای اطلاع رسانی نه چندان مناسب از سوی دیگر، موجب انتقال ناقص و یا حتی نادرست بسیاری از جنبههای بهداشت باروری و ایجاد باورهای غلط بین مردم در این زمینه شده است.

نتایج مطالعات مختلف نشان داده است که آشنایی و آگاهی کامل افراد، بویژه جوانان، از مسایل سلامت جنسی، در صورتی که به دور از باورهای غلط باشد، موجب کاهش رفتارهای نابهنجار و انجام رفتارهای مطمئن می‌شود.

بر اساس نتایج یک پژوهش‌های انجام شده بر روی نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله تهران، بیش از نیمی از نوجوانان(۵۱/۱ درصد) اطلاعات بسیار کمی در مورد فیزیولوژی باروری داشتند، این در حالی است که درصد قابل توجهی از آن‌ها سابقه تماس جنسی را ذکر نموده‌اند.

آماری تاسف‌بار که اگر مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته و ریشه یابی نشود، می‌تواند عواقب فاجعه باری را به همراه داشته باشد. عوارض بی‌شماری که شاید حاملگی ناخواسته، سقط غیر قانونی جنین، زایمان غیرایمن، بیماری‌های آمیزشی و… شاید کوچک‌ترین آن‌ها باشد.

معضلی بزرگ که تنها راه مقابله با آن، آموزش است. آموزشی تخصصی که شاید یکی از عوامل شکل گیری «کلینیک سلامت جنسی» باشد. کلینیکی وابسته به مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا که نزدیک به یک ماه پیش تاسیس شد و برای پاسخگویی به نیازهای افراد در بخش‌های تشخیص و درمان مشکلات جنسی در مردان و زنان، تشخیص و درمان بیماریهای منتقله از راه تماس جنسی، تربیت جنسی کودکان و نوجوانان و… آماده ارائه خدمات است.





رییس پژوهشگاه و مرکز فوق تخصصی ابن سینا، در خصوص هدف از راه اندازی این کلینیک و همچنین خدماتی که قرار است در آن به مراجعین ارایه ‌شود، به خبرنگار ما گفت: از آنجا که بررسی و درمان مشکلات جنسی باید به راحتی برای تمام متقاضیان، قابل دسترسی باشد، اقدام به تاسیس این کلینیک کردیم.

دکترمحمدمهدی آخوندی افزود: امروزه در دنیا، درمان مشکلات جنسی به صورت یک درمان فوق تخصصی گروهی در مراکز درمانی انجام می‌شود، لذا در این مرکز نیز تیمی متشکل از افراد کارآزموده با تخصص‌های عفونی، زنان و زایمان، ارولوژی، آندرولوژی، پوست، روانپزشکی، داروسازی و علوم آزمایشگاهی، با ارائه تمامی سرویس‌های لازم به صورت محرمانه، آماده ارایه تازه‌ترین درمان‌ها به مراجعین می‌باشند.

به عنوان مثال، یکی از مهم‌ترین مشکلات قابل توجه خانم‌ها در سنین باروری، ابتلا به بیماریهای آمیزشی است که کلینیک سلامت جنسی می‌تواند با ارائه خدمات وسیع و کامل، راهگشای این مشکل باشد.

وی افزود: یکی از کارکردهای این کلینیک، کمک به پیشگیری برخی از بیماری‌ها است. در این راستا، کلیه واکسن‌های مصوب کمیته کشوری واکسیناسیون و همچنین واکسن HPV(پاپیلوماویروس) انسانی در این کلینیک در اختیار مراجعین قرار خواهد گرفت و در صورت تمایل بیمار می‌تواند در مراجعات تنطیم شده بعدی با انجام آزمایشات اختصاصی از موفقیت واکسیناسیون خود اطمینان حاصل کند.

وی در پایان، کلینیک بیماریهای جنسی را یکی از پنج کلینیک فعال مرکز فوق تخصصی ابن سینا دانست و ابراز امیدواری کرد که تاسیس این کلینیک، گامی موثر در درمان بیماران جنسی ایفا کند.

قدمی هر چند کوچک به سوی سلامت جنسی.