باید راه وکالت را باز بگذاریم تا رقابت آزاد شود

 سومین گردهمایی بزرگ دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق با موضوع بررسی ابعاد تحول در نظام پذیرش و آموزش کارآموز وکالت امروز با حضور حجت الاسلام نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، پور مختار عضو کمیسیون قضایی مجلس ودیگر مسئولین و با حضور اساتید حقوق و دانشجویان این رشته در دانشگاه ابن سینا برگزار شد.

حجت الاسلام نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در این گردهمایی گفت: علم حقوق گسترش بسیار وسیعی پیدا کرده است. مثل حقوق بین الملل، حقوق حکومت‌ها، حقوق مردم با حکومت‌ها و حقوق مردم با مردم.

وی گفت: از مسائلی که یک حقوقدان باید به آن مسلط باشد تسلط به زبان است. مثل زبان انگلیسی، عربی، فرانسه. چرا که راهگشا و مفید است و توان استفاده از کتاب فقهی با قدرت استنباطی بالا یکی دیگراز توانایی‌های یک حقوقدان می‌باشد.

وی در ادامه افزود: یک قاضی، وکیل و حقوقدان همیشه باید از حق دفاع کند و باید عاشق رشته حقوق باشد. ممکن است به دست آوردن لیسانس حقوق کار مشکلی نباشد، اما حقوقدان شدن کار سختی است. یک حقوقدان باید به علوم مختلف تسلط داشته باشد.

حجت الاسلام نوروزی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل گستردگی بازار کار یافتن کار مناسب برای فارغ التحصیل لیسانس حقوق با دشواری‌هایی توأم است. بر اساس آمار یکی از رشته‌هایی که بیشترین افراد جذب آن شده‌اند رشته حقوق است و آینده شغلی این افراد در معرض بحران است که باید برای آن فکری کنیم.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید راه وکالت را باز کنیم تا افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند کار کنند و رقابتشان آزاد باشد، از طرفی در قضاوت باید کسی قاضی شود که علاوه بر لیسانس حقوق چه از حوزه و دانشگاه حداقل وکالت بدون اخطار در پرونده داشته باشد. در تهران و شهر‌های بزرگ هم قاضی‌ای می‌تواند به تهران بیاید که حداقل ۱۰ سال وکالت بدون اخطار داشته باشد.

در ادامه همایش بررسی ابعاد تحول در نظام پذیرش و آموزش کارآموز وکالت پور مختار عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات در این حوزه الزاماً باید در یک فضای کلامی و منطقی حل شود و حقوقدانان باید بتوانند به اختلافات خود در داخل مجموعه رسیدگی وآن را حل کنند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه ما بگوییم محدودیت وظرفیت به طور کلی برداشته شود حرف زیبایی است، اما باید ببینیم که آیا گنجایش جامعه و پرونده‌های موجود در سطح مراجعه مردم چنین اجازه‌ای را به ما می‌دهد یا نه.

وی اظهار کرد: من اعتقاد دارم که فارغ التحصیلان رشته حقوق امروزه افزایش پیدا کرده است که این موارد باید در مجلس حل شود و تبعیضی که بین رشته حقوق و دیگر رشته‌ها وجود دارد باید حل شود. ما باید بررسی کنیم و ببینیم بر اساس تعداد دعاوی چه تعداد وکیل نیاز داریم.

پورمختار با بیان اینکه باید وکالت را الزامی‌کنیم، گفت: اگر وکالت را الزامی کنیم. من اعتقاد راسخ دارم می‌تواند راهگشا و حلال فارغ التحصیلان باشد. از طرف دیگر برای جلوگیری برای اضافه شدن روزانه مشکلات حقوقی و اختلافات و دعاوی باید جایگاهی را در سایر حِرَف و مشاغل ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در هر جایی که نامی از توافق، قرارداد یا نظارت است باید دقت کنیم که به هیچ کس مجوز فعالیت ندهیم الاّ اینکه متخصص عالِم به این رشته را داشته باشد و حقوقدانان نیز می‌توانند اینگونه باشند.

وی افزود: مسلم است که اگر وکالت را اجباری نکنیم شرایط همین گونه خواهد بود و وضعیت تحمیل می‌کند که محدودیت قائل شویم. این موضوع را خیلی از مسئولین قبول دارند. البته در بخشی دیگر نگران هزینه‌ها هستند که برای مردم افزایش می‌یابد و باید ساز و کاری ایجاد کنیم تا با هزینه کمتر امکان گرفتن وکیل راحت‌تر شود.

در ادامه دهقان عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس خطاب به فارغ التحصیلان رشته حقوق گفت: در حوزه وکالت به مباحث علمی خیلی نیاز نیست، شما حقوقدانان باید خودتان دنبال حقوق خود باشید.

این عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس بیان کرد: این جو ناعادلانه را باید خود شما فارغ التحصیلان رشته حقوق از بین ببرید. وضعیت باید تغییر کلی پیدا کند من معتقد هستم آزمون باید حذف شود.